Spring naar bijdragen

Banden Oorzaak Of Gevolg?


 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik heb een probleempje waar ik al een tijdje mee worstel. Als ik een scherpe bocht maakt, met name naar links, bij uitparkeren of draaien op de weg bijvoorbeeld, Begint de auto wat te stuiteren op de voorwielen. Het lijkt wel of je dan op wat kiezels rijdt ofzoiets. De auto maakt dan tikjes naar rechts over de voorwielen.

Ik heb de olie in het achter differentieel (laten) vervangen en olie in de tussenbak (laten) vervangen.

Toen hij daar op de brug stond zag ik iets vreemds aan de voorbanden. Bij de voorwielen waren er stukjes uit "gehapt". Ik heb een foto bij gevoegd. Kan iemand mij vertellen of dit de oorzaak is of juist het gevolg van dit getik?

Het gaat om een 4.0 wj uit 2000.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Alex Boelens post-8112-0-22525500-1330086067_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gestuiter kan wel eens een kapotte tussenbak zijn maar of dat die vreemde slijtage geeft durf ik niet te zeggen, lijkt eerder of je ergens iets te enthousiast overheen gereden bent en je daarbij een band gesloopt hebt. Die Grabbers UHP (?) hebben wel de neiging om wat ongelijk af te slijten en zo'n V-profiel kan nog wel eens cuppen maar op die plaats lijkt me slijtage praktisch onmogelijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de slijtplekken bekijkt zijn ze bijna allemaal identiek en zitten ook nog eens op precies dezelfde tussenafstand.

Als het gevoel voornamelijk bij (scherp) insturen is, is mijn eerste gedachte dat de banden te groot zijn en dus aanlopen in de wielkasten.

Draai je wielen eens maximaal in en kijk dan eens in de wielkasten of ze ergens tegenaan komen, (en dan voornamelijk kijken in de buurt daar waar die slijtplekken nu zitten).

lijkt er namelijk heel sterk op dat dit het geval is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is je banden maat? En heb je een foto van de zijkant (profiel van de auto)

Hoi Pullie,

bandenmaat is 255-55 R18. Ik heb de auto pas gekocht en er zit een rekening bij dat de banden Grabber UHP in 2009 nieuw zijn aangeschaft. Als ik straks thuis ben zal ik nog wat meer foto's uploaden.

Gr Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de slijtplekken bekijkt zijn ze bijna allemaal identiek en zitten ook nog eens op precies dezelfde tussenafstand.

Als het gevoel voornamelijk bij (scherp) insturen is, is mijn eerste gedachte dat de banden te groot zijn en dus aanlopen in de wielkasten.

Draai je wielen eens maximaal in en kijk dan eens in de wielkasten of ze ergens tegenaan komen, (en dan voornamelijk kijken in de buurt daar waar die slijtplekken nu zitten).

lijkt er namelijk heel sterk op dat dit het geval is!

Hoi GGuido,

Ik ga straks na mn werk gelijk even kijken. Zodra ik wat zie post ik het weer.

Grt. Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

ik heb een probleempje waar ik al een tijdje mee worstel. Als ik een scherpe bocht maakt, met name naar links, bij uitparkeren of draaien op de weg bijvoorbeeld, Begint de auto wat te stuiteren op de voorwielen. Het lijkt wel of je dan op wat kiezels rijdt ofzoiets. De auto maakt dan tikjes naar rechts over de voorwielen.

Ik heb de olie in het achter differentieel (laten) vervangen en olie in de tussenbak (laten) vervangen.

Toen hij daar op de brug stond zag ik iets vreemds aan de voorbanden. Bij de voorwielen waren er stukjes uit "gehapt". Ik heb een foto bij gevoegd. Kan iemand mij vertellen of dit de oorzaak is of juist het gevolg van dit getik?

Het gaat om een 4.0 wj uit 2000.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Alex Boelens post-8112-0-22525500-1330086067_thumb.jp

De band raakt inderdaad heel zachtjes de bumper, maar op een ander plek dan waar die "happen"eruit zijn. Op de foto zie je aan de buitenkant ook een slijtage rand. Dat is de rand die de bumper raakt. Het is heel zachtjes bij maximaal insturen. Hij raakt dan een zwart kapje die ik ook nog verder naar binnen kan duwen. Dan is die weer vrij.

Zouden die hapjes de oorzaak kunnen zijn van dit gestuiter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De band raakt inderdaad heel zachtjes de bumper, maar op een ander plek dan waar die "happen"eruit zijn. Op de foto zie je aan de buitenkant ook een slijtage rand. Dat is de rand die de bumper raakt. Het is heel zachtjes bij maximaal insturen. Hij raakt dan een zwart kapje die ik ook nog verder naar binnen kan duwen. Dan is die weer vrij.

Zouden die hapjes de oorzaak kunnen zijn van dit gestuiter?

Je kijkt of de banden de bumper raken terwijl je stilstaat. Als je rijdt met 1 of meerdere personen met een bepaalde snelheid veert je auto altijd meer in dan dat hij nu doet terwijl je stilstaat. Op deze manier weet je alleen dat de banden de bumper lichtjes raken terwijl je stilstaat. Dat is in werkelijkheid dus alleen maar erger.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...