Spring naar bijdragen

Airco Levert Geen Koude Lucht


Recommended Posts

Mijn GC WJ uit 1999 levert geen koude lucht meer. Dit is toch opmerkelijk gezien het feit dat het systeem nog geen 3 maanden geleden schoongemaakt en gevuld is.

Bij het uitlezen van de fouten op de AC unit komen de volgende foutcodes op het display:

code 58

code 59

code 60

Lijken mij allen ontbrekende signalen van sensoren. Welke sensoren moet ik nu controleren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 = Engine coolant temp bus message missing

59 = Vehicle speed bus message missing

60 = Engine RPM bus message missing

Dat ziet er idd. meer een computerprobleem uit dan een hardwareprobleem.

Leg eens een uurtje de batterij af en controleer ondertussen eens alle stekkers.

Zie je anders abnormale dingen gebeuren tijdens het rijden ? Bijv. temperatuur schommelingen van de motor, rpm schommelingen en zo ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mocht de coolant sensor slecht zijn, zou je dat wel merken aan je temp meter

Ik vermoed dat speed en rpm geregeld worden door de Power Control Module...

De temp kan geregeld worden door de AZC module (automatic zone control) of door de manual control module. Beiden gaan via fuse 20 (10A) de zaak besturen.

Maar ! De power controle module speelt ook mee, en stuurt de compressor clutch relais; Deze zit onder de motorkap in het bakje naast de accu. Kijk eens of die relais het wel doet, anders overbrug je hem maar even.

Het is een zeer complex systeem bij de WJ, electrisch schema beslaat meerdere pagina's...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmmmmm, net de foutcodes gereset, zekering gecontroleerd en relais van de ruitenwissermotor met de ac-clutch (zijn dezelfde) gewisseld.

Daarna een proefrit gemaakt. Foutcodes komen niet terug, maar temperatuur daalt ook niet. Na de proefrit maar eens gekeken of er condens op de ac leidingen stond. Helaas.....

Denk dus dat het condensor of de compressor een probleem heeft. Wat is het makkelijkst te controleren en moet eerst gecontroleerd worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, dat is de zogenaamde electromagnetische koppeling die het vliegwiel waarop de riem loopt doet aantrekken tegen de pomp.

Als de clutch niet aanpakt, dan draait de poelie vrij mee, als de clutch aangetrokken is, dan draait de pomp.

check eens of je dat duidelijk ziet en hoort bij het in/uitschakelen van de airco. Je kunt dat niet missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziejjewel, dat zo'n checklist vruchten afwerpt ?

Waarom draait de schijf niet mee ? zit de compressor vastgelopen of is er iets aan de hand met de clutchpack ?

Ik vermoed het laatste. Normaal gezien moet die ingrijpen als je de A/C aanzet.

Heb je de zekeringen en het relais van de clutchpack gecheckt ? Deze zitten allebei in het bakje naast je batterij. Overbrug anders eens het relais... Als de pomp dan niet ingrijpt is de clutchpack defect. Beter een revisiepomp of tweedehands steken dan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...