Spring naar bijdragen

Yes! Ze Is Er Eindelijk......


Recommended Posts

Beste Forum gebruikers,

Na 20 jaar stille verlangens, diep gewortelde gevoelens en een met regelmaat opkomend virus is het dan eindelijk zover. Afgelopen vrijdag heb ik onze eerste Jeep gehaald...... wat rijdt dat onwijs lekker en gaaf zeg.

Het is de Jeep die zeker een maand of 10 te koop heeft gestaan in Houten.

Het is een GC WJ 4.0 uit 10-1999 Limited en ze rijdt op LPG-G3 en is grijs/champagne kleurig.

De afgelopen maanden en weken veel gelezen op Forum en wat vragen gesteld. De info die ik terug kregen was erg nuttig en hebben we zeker gebruikt bij de zoektocht. Vandaar ook meteen maar Supporting Member geworden

want dat moet nu wel natuurlijk.

Er zijn wel wat vraagjes/mankementjes waar ik graag wat antwoorden op zou willen hebben.

1. De ventilatie: Ik heb er wel eens iets over gelezen maar kan het zo gauw niet vinden. De ventilator doet het, tenminste als ik de linkerknop draai dan gaat hij harder en zachter maar er komt echt helemaal geen lucht uit de roosters, ook niet als ik de rechter selectieknop draai naar de div. standen.

2. Voorin zingt de Diff een beetje, maar hij schuurt, trilt, schudt of bonkt niet, ook niet met kleine bochtjes draaien.

Het zingen begint bij ca. 80 km/h. Ik neem aan (hoop) dat het verversen van de olie het euvel al wegneemt.

3. Het LPG bedieningspaneeltje van Prins. Wanneer rij ik op gas? Ik neem aan als de groene ledjes branden en de rode uit is, maar onderaan brand zowel een groen als een oranje ledje soms alleen oranje.

Wanneer rij ik nou op gas en wat betekend oranje? Kan op internet geen uitleg vinden over de ledjes.

4. De cd's in de wisselaar deden het eerst niet, toen ééntje, daarna wat meer en sommige niet. Is dit een typisch kwaaltje of is dat te wijten aan het lange stilstaan van de Jeep.

5. De speakers voorin geven bijna alleen maar bas en ook heel veel, ik heb de bas schuif bijna helemaal dicht staan, is dit normaal of moet ik wat aanpassingen doen voor een wat 'normaler' geluid.

Verder nog wel wat plannen voor de toekomst. Sowieso de Adcco anti-swaybar, deze week maar even bestellen.

een Flowmaster of een Borla staat op de verlanglijst en mijn dakdragers zijn een beetje aan het bladderen dus misschien een keer overspuiten.

Afijn... ik ben zo gelukkig en ik hoop voor heel lang.

Groeten, Roland K.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toch merkwaardig hoe die WJ's allemaal dezelfde ziektes hebben nietwaar ?

je zou zowat het chrysler management een ferme schop onder hun kont moeten gaan geven;

Tja roland, als ik het zo zie had je beter een kenner meegenomen voor je hem kocht.

Op je symptomen afgaand zit je met:

1) kapotte blend doors in je heater unit: is een dure herstelling (> 600 euro), behalve als je het zelf kan. Deze winter ga je geen verwarming hebben.

2) zingend voorste diff: helpt niet met olie verversing, kan enkel opgelost worden met diff revisie. Als het diff nu al zingt aan 80 gaat het echt wel erger worden als de km-stand omhoog gaat...

3) defecte tweeters: zie mijn howto, hoe fix je die zelf (kan gedaan worden, zonder spaarvarken te kelen), maar als de tweeters echt niet te horen zijn, heeft de vorige eigenaar ze ofwel afgekoppeld ofwel eruit gehaald...

4) cd wisselaar: idem, zie howto, kun je zelf fixen, is een vuil 'lees'-oogje in de 10-cd-tray

5) gasledjes: groen is op gas, oranje is op benzine om te starten. schakelt automatisch over van zodra hij warm is, maar moet op groen blijven als je rijdt

Alvast gefeliciteerd, roland. Hopelijk blijft het hierbij...

ps. heb je de zetelverwarming al getest... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Ja idd de stoelverwarming, ik geloof niet dat ze het doen maar dat vind ik persoonlijk iets minder spannend.

De verwarming/airco vind ik wel erg belangrijk en deze wil ik zo snel mogelijk laten maken, we moeten er in de winter wel wampjes bij zitten natuurlijk. Tijdens de testrit heb ik er ook helemaal niet op gelet, ik hoorde de blower dus ging er vanuit dat dat in orde was, had natuurlijk ook even aan de selectieknop moeten draaien en moeten voelen. Helaas ben ik op autogebied geen technisch wonder dus de verwarming/airco gaan we laten doen. De audiodingetjes kan ik zelf wel, moet lukken.

Het differentieel vind ik wel jammer, ik hoorde tijdens de testrit wel een licht gezang, maar met kleine bochtjes draaien gaven de diffs geen krimp of kreun, ik durfde de gok dus wel te nemen. We gaan eerst maar de olie etc verversen en dan zien we wel hoe lang de Diff het gaat volhouden. Het geluid begint overigens al heel lichtjes bij 50-60 km/h maar bij 80 het beste hoorbaar omdat de motor dan zo lekker rustig loopt. daarboven hoor je meer het windgeruis en de banden. Oplossing: radio harder :-)

Kan het nog extra schade veroorzaken als je er te lang mee doorrijdt of te lange stukken rijdt.

De ledjes begrijp ik nu, das mooi. ik denk alleen dat mijn metertje niet helemaal goed is. Zaterdag 1e keer getankt, sloeg hij bij 15 liter al af en gaf hij vol aan. Vanavond weer getankt omdat hij leeg aangaf (rood) en nu sloeg hij bij 27 liter al af. Er moet toch veel meer in kunnen?! een litertje of 50 of zo, ik moet nog even uitzoeken hoe groot mijn tank is en dan 80% natuurlijk. Ik ga even bij de How To's kijken.

De testrit ging helaas iets te gestresst, had genoeg tijd maar die ging ook snel voorbij. Heb wel in een weilandje 4H en 4L geprobeerd, raampje open, even goed gas gegeven en alles was aan het zoeken naar grip, dus daar hebben we hoop ik geen problemen.

Alweer bedankt voor je input, ik denk dat ik de komende maanden (jaren) regelmatig met de Jeep bezig ben. Gelukkig kon ik nog wel een hobby erbij gebruiken ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, ik heb wat oude topics gelezen over zingende diffs, en ik moet zegen dat het bij mij ook meer grollen is dan zingen. Tenminste als 'grollen' een wat ruwer geluid is dan zingen in een hogere toon... Kunnen dus ook mijn wiellagers zijn. Gaan we dus ook aanpakken....t.z.t.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feli enzo.

Over de ledjes, als het rode lampje gaat branden is het gas nog niet op. Dit is pas op als het vanzelf overschakeld op benzine.

Er gaat dan ook een piepje af, welke je dan weer kan uitzetten met dezelfde knop.

Ik kan op rood nog ruim 70 km rijden en ik heb een 65 l tank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, ik heb wat oude topics gelezen over zingende diffs, en ik moet zegen dat het bij mij ook meer grollen is dan zingen. Tenminste als 'grollen' een wat ruwer geluid is dan zingen in een hogere toon... Kunnen dus ook mijn wiellagers zijn. Gaan we dus ook aanpakken....t.z.t

.

Grollen gaat meer in de richting van de wiellagers. Ik dacht ook dat het de diff was bij mij, maar het rechter wiellager was wel degelijk gaar. Vanaf 200.000 km kan dit dus wel. Dit moet je meteen vervangen, anders heb je kans dat het ding kapot draait.

Zoek maar eens op youtube naar 'wheel bearing' en je vind gegarandeerd wel wat horrorfilmpjes...

Een zingend diff kan nog niet zoveel kwaad, dat draait toch in een oliebad, het enige vervelende is het lawaai. Pas na héél veel lawaai zal er iets stukdraaien tijdens normaal gebruik. het zingen wordt in feite veroorzaakt door minuscule slijtageafwijkingen in de tandwielloop, maar dit wil nog niet zeggen dat ze gaan stukspringen zoals een wiellager.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor de eerste keer de wegenwacht, wordt je niet blij van :no:. Bleek een dooie accu te zijn...

Vrijdag gaat de Jeep naar US carcenter Den Haag om vast te stellen waarom er geen lucht uit de roosters komt, dus welke Blend doors er kapot zijn. Het is de zoveelste dit jaar die ze moeten doen dus iedereen komt blijkbaar aan de beurt en ze weten precies wat er aan de hand is. Ik kreeg overigens foutcode 52 bij het oproepen van de fouten in het aircodisplay, weet iemand wat er dan aan mankeert? Ik kan het even nergens terugvinden. Volgens mij staan bij wjjeeps.com alleen de foutcodes erop van de auto/motor maar niet van de ClimatControle. Het schoonmaken van de cd-lezers is nog niet gelukt, had ook niet het juiste spul. Morgen even met pure alcohol proberen. Afijn even een moeizame start tussen de Jeep en mijn vrouw die er het meest in rijdt, kreeg vandaag al te horen dat zij de volgende auto uitzoekt :wacko: , moet ze alleen even tien jaar wachten :P .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Codes gevonden in een oude posting van Frans, waar zouden we toch zijn zonder Frans. :thumbsup:

Code 52 = Al (recirc) door travel range is too large.

Neem aan dat dit de blend doors zijn. Ik heb overigens dat motortje achter het handschoenenkastje (weet de naam niet) gedemonteerd en gevoeld aan dat de witte Nylon eindstuk op de as. Deze draait 90gr van begrenzer tot begrenzer en het voelt alsof de doors erachter wel degelijk op en neer gaan. Hoe kan het dan dat er geen lucht uit de roosters komt als de doors wel bewegen? Afijn dat is voor de specialist om uit te zoeken.

Ik krijg overigens dat motortje niet teruggeplaatst omdat deze ondertussen gedraaid is (door bedienen van AC selectieknop) en daardoor komen de schroefgaatjes niet meer overeen. Ik durf geen kracht erop te zetten omdat ik bang ben dat ik iets sloop, meteen maar vrijdag even laten terugplaatsen door de garage.

Ik betrap me erop dat de avonden snel voorbij gaan met Forum lezen.... ondertussen blijft m'n werk liggen. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yep ! die door travel too large betekent dat de plastic asbevestiging van de blend doors gekraakt is.

Ik had hier de oude blenddoors van een ander forumlid nog lang in de garage liggen, ik had er beter eens een foto van genomen om te tonen wat daar precies aan hapert. In feite is het maar miniem hoor, maar genoeg om de motoras te laten slippen erop.

De as van de motor zit in een plastic buisje van de blenddoor. Zo'n blenddoor is ongeveer 9cm lang en 7 cm breed. Dat plastic buisje wordt broos door de grote temperatuurverschillen en op een dag geeft dat ding de geest....

In feite een zeer zwak systeem, met dure reparaties tot gevolg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Blend door zijn gemaakt, tenminste we hebben lucht uit de roosters en airco en kachel doen het, we hebben alleen geen recirculatie meer. Deze klep schijnt op een rotplek te zitten waardoor het dashbord verwijderd moet worden en dat gaat natuurlijk in de papieren lopen. Ik vind het best zo. Woensdag gaat de auto naar de garage om de lagers in het voorste diff te vervangen. De garage vermoedt dat we er op tijd bij zijn en dat kroonwiel en pignonwiel nog goed zijn. Met een beetje geluk valt dat mee.

Hoe jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...