BasenMaaike Geplaatst August 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 Hallo, sinds zaterdag zijn wij de bezitters van een Grand Cherokee ZJ 5.2 uit 1995. Helaas moet er meer aan gebeuren dan we in eerste instantie hoopten/dachten. We willen voor een niet te hoge prijs deze mooie auto veilig rijdend krijgen zonder binnen 100 km de ANWB te moeten bellen, 1000en euros eraan te besteden of weken te moeten sleutelen... Het grootste probleem is dat als de motor warm is, de oliedruk al snel zakt tot 0 (tot die tijd blijft de meter redelijk in het midden staan). Het lijkt dan ook of de kleppen dan drooglopen. De olie en het filter hebben we vanmiddag vervangen en de auto hield het iets langer vol, maar de druk valt na verloop van tijd weer weg. Het lijkt ons niet dat dit wordt veroorzaakt door de sensor. Kan dit de pomp zijn? En zo ja, is deze redelijk eenvoudig te verkrijgen (voor niet te hoge prijs) en zelf te vervangen (we hebben wel het repair manual)? Heeft er iemand ideeen (behalve een betere auto aanschaffen)? Bedankt! Bas en Maaike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst August 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 knoop er eerst eens een manometer aan, dan weet je de echte druk. de druksensors van jeep geven nogal vaak de geest namelijk. Mocht de druk werkelijk te laag worden, dan kun je een nieuwe pomp monteren. Deze is vanaf de onderkant te monteren, dus alleen carterpan eraf en je kunt eraan. Pompen zijn op ebay te krijgen voor heel schappelijke prijzen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst August 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 let erop dat je een merk oliefilter gebruikt bv van de dealer of ac-delco geen merkloze ofzo een oliefilter bepaalt mede de oliedruk er zit een klep in bij de betere en houdt je oliedruk op peil suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BasenMaaike Geplaatst August 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 We gaan het eens proberen! We houden jullie op de hoogte, bedankt! Bas en Maaike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BasenMaaike Geplaatst August 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Waar we nog wel mee zitten: als de meter naar nul zakt, klinkt de motor gelijk anders (Bas hoort een duidelijke afwijking). Het lijkt ons daarom eigenlijk niet de sensor. Als we op internet zoeken hebben ze het namelijk alleen over het zakken van de meter zonder bijgeluiden. Kan dit de pomp zijn of is dit een groter probleem? Ik zat er over te denken om een garage te bellen om dit ook na te vragen, maar weet niet welke garage hier een beetje in gespecialiseerd is. Tips? groet, Maaike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Waar we nog wel mee zitten: als de meter naar nul zakt, klinkt de motor gelijk anders (Bas hoort een duidelijke afwijking). Het lijkt ons daarom eigenlijk niet de sensor. Als we op internet zoeken hebben ze het namelijk alleen over het zakken van de meter zonder bijgeluiden. Kan dit de pomp zijn of is dit een groter probleem? Ik zat er over te denken om een garage te bellen om dit ook na te vragen, maar weet niet welke garage hier een beetje in gespecialiseerd is. Tips? groet, Maaike Bel B&S in Tiel eens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Misschien ook handig om ff te zeggen waar je ergens vandaan komt. Hebben er een voorstel topic voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 meet nu eerst eens de echte druk... anders is het alleen maar gissen wat het wel of niet kan zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BasenMaaike Geplaatst August 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 ik zal ons eens gaan voorstellen! Sorry dat ik zo onbeleefd was... Heb intussen twee garagebedrijven gebled (B&S en Middelbeek) en beiden zeggen dat het de motor is... Is zo'n manometer ergens te leen/huur? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst August 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 bij een beetje goede garage kunnen en willen ze dat wel voor je testen. ik snap zowiezo niet hoe iemand telefonisch kan zeggen wat het is..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
danielvanderwoude Geplaatst August 14, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2011 Hallo Bas & Maaike, Goed dat je informatie zoekt via het forum. Garagisten denken soms teveel aan de eigen portomonee en maken soms wat te snelle conclusie`s. Veel problemen zijn echter moeilijk van een afstand te beoordelen. Om een probleem te tackelen is het handig om door uitsluitingen de oorzaak te vinden. Het kan namelijk van alles zijn maar het is wel goed om eerst het meting te checken (ook omdat dit een bekende zwakke schakel is). Als blijkt dat de druk inderdaad laag is kun je nagaan of de juiste olie is gebruikt. Te dunne olie geeft lage druk, dit hebben jullie zelf ook gemerkt want met koude (dikkere) olie is er eerst nog wel goede druk. Juiste oliefilter is ook nuttig om te checken. Omdat je eerst wel druk hebt en daarna niet meer zou ik niet per se de pomp verdenken (als hij echt stuk zou zijn heb je nooit druk). Slijtage aan motorinternals kan ook de lage druk veroorzaken, meer ruimte betekent minder weerstand wat resulteert in een lagere druk. Succes en hou ons op de hoogte! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.