Spring naar bijdragen

Import "verhuisboedel" uit de VS


Eisbar
 Share

Recommended Posts

Ik ga 12 maanden studeren in de VS en wil een Jeep + motor mee terug importeren naar Nederland. Ik heb vier vragen:

-Wie heeft hier ervaring mee (RDW, BPM vrijstelling, transport, etc.)?

-Wat is de beste keus qua merk/model/uitvoering? Omdat de auto alleen apk hoeft te worden gekeurd, moeten ook auto's waarvoor het anders onmogelijk zou zijn toelating te verkrijgen kunnen worden geimporteerd, leek me wel leuk daarvan gebruik te maken.

-Hoe werkt het 12 maanden vervreemdingsverbod in de praktijk? Dwz, kan ik mijn vriendinnetje in de auto laten rijden of niet?

-Voor wat voor auto's loont zich deze route het meest? Nieuw of tweedehands? Nieuw heeft natuurlijk het grootste prijsverschil, maar ook de meeste afschrijving.

Alvast bedankt, alle tips welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een beetje ervaring, het ging om een 1970 Cadillac van mijn broer.

Ik heb zelf ook 12 maanden in Cali. gestudeerd en er zelf ook nog even naar gekeken en maar tot 1 conclusie gekomen:

het loont niet.. tenzij je een model zoekt die in NL amper te verkrijgen is. invoerrechten en vervoerskosten plus al het gedoe erom heen is meestal meer dan de aanschaf van de auto in Nederland.

als je bijvoorbeeld niet in de buurt van een havenplaats woont zul je of zelf je auto naar een haven moeten rijden (houston, SF, LA of florida en omstreken) dit is ook een duur geintje want amerikaanse verzekeringen zijn errug prijzig (verklaard ook waarom een auto huren op jonge leeftijd in de VS duur is)

als je met een uitwisselingsprogramma gaat kunnen hun ook aanzienlijk roet in het eten gooien.

laatste punt is dat je je USA car moet ombouwen naar europees model wat vooral moeilijk kan zijn met verlichting en dat soort eisen. dan komt er een RDW keuring die ook betaald moet worden.

als je een Cherokee of Wrangler zoekt kun je beter gewoon in NL kopen ben ik van mening..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, als ik als verhuisboedel importeer moet ik BPM, btw kunnen besparen, dat maakt het zeker interessant. Aanpassingen beperkt tot APK goedkeuring. In de praktijk blijken instanties niet in alle gevallen mee te werken, benieuwd naar ervaringen van mensen die uiteindelijk hebben doorgezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat ik zo zie geldt dat alleen als je 12 maanden in een EU land hebt gewoond. 12 maanden kom je trouwens krap aan aangezien je visum precies 1 jaar geldig is en daar zouden ze moeilijk over kunnen doen. maar ik zou van te voren sowiezo met alle instanties bellen en mailen om evt. afspraken/uitspraken op papier te hebben. het kunnen namelijk naaiballen zijn.....

(mijn excuses als ik bij deze per ongeluk ambtenaren heb beledigd!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Eisbar,

Inderdaad: wat Kameel al opmerkte: de site van de Douane geeft veel informatie.

Ook die van de RDW (http://www.rdw.nl/) geeft info, vooral over de keuringseisen.

Je moet in elk geval in de gaten houden dat een auto die je op het oog hebt, ooit in Europa als type is ingevoerd. Dat scheelt in elk geval een hoop gedoe en dan zou in principe een 'normaal soort APK' voldoende moeten zijn om de auto tot het verkeer toe te laten. Hou hierbij wèl in de gaten dat sowieso de verlichting aangepast moet worden: de Amerikaanse 'sealed beam' lampen zijn hier verboden: ombouwen dus. En dan scheelt het natuurlijk ook als je een auto hebt waarvoor de normale Europese armaturen beschikbaar zijn.

Qua invoer heb je te maken met een aantal cumulatieve eisen:

-12 maanden in buitenland gewoond (dus: vóór de oversteek naar USA bij gemeente laten uitschrijven -dan staat dat in elk geval vast. Ook handig i.v.m. bewijsvoering nadien: direct inschrijven als temporarely resident in USA);

-ten minste een half jaar in buitenland gewerkt (> 185 dagen): goed opletten dus of studie in USA als werk in deze zin geldt. Vantevoren navragen bij NL douane dus!);

-bezitseis van 6 maanden: aankoopnota, registratie èn verzekeringsdocumenten gelden als bewijs;

-12 maands termijn verbod verkoop/uitleen: deze regel wordt steeksproefsgewijs gecontroleerd. Ook bij verkeerscontrole's en ongevallen kun je dus -indien je je niet aan de regels van de vergunning houdt- door de mand vallen en wordt de eerst vrijgestelde belasting alsnog met terugwerkende kracht mèt boete nageheven. Als je vriendin alleen in de auto rijdt is er mijns inziens sprake van uitleen in strikte zin. Wellicht dat een samenlevingscontract hieraan enige souplesse zou kunnen verbinden -ik zou dit ook vantevoren navragen. Indien je vriendin de auto bestuurt terwijl jij naast haar zit, is er geen sprake van uitleen etc.

Met andere woorden: je moet aan nogal wat eisen voldoen, denk ik.

Ik ben het daarnaast met Pullie eens dat het toch wel een verschrikkelijk goede deal moet zijn eer één en ander lonend wil worden: en dan bedoel ik zowel de aanschaf als ook het shipment van de USA naar Europa.

Ik bedoel: waar ga je studeren en/of waar denk je je droomjeep te scoren? Houdt in de gaten dat de shippingscosts van de Westkust naar Europa fors duurder zijn dan die van de Oostkust naar Europa. Ook maakt het qua prijs een groot verschil of je de auto -samen met je verhuisboedel- in een 20' container laadt of de Jeep als rijdend object verscheept.

Verdere info: http://www.aclcargo.com/index2.htm (ACL-line, o.a. Antwerpen) en http://www.accordoverseas.com/auto-shipping.htm

En dan nog te zwijgen van de kosten van de keuring en de ombouw/aanpassing voor de Eurpoese/NL keuring.....

Ik denk dat het voor een (bijna) nieuwe TJ of KJ, gekocht in een 'super sale' bij een dealer die z'n targets nog moet halen, waarschijnlijk eerder zal lonen dan voor een 98'er TJ of XJ-maar ik kan mij vergissen, hoor.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...