Spring naar bijdragen

startrelais ?????


Recommended Posts

Omdat mijn black bitch niet wil starten,zijn we aan het zoeken wat het zou kunnen zijn. Nu hebben we denk ik wat gevonden ??, maar weten het niet zeker.

De plus van de accu, gaat naar een klein kastje { startrelais ? } , deze ontvangt 12 volt, maar geeft bijna niets door naar de startmotor . wie weet hier wat van ?

sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat hij( Zij... rolleyes.gif ) het weer doet!

Maar.....

Ik lees hier toch een paar opmerkingen waar ik even op wil reageren, omdat er duidelijk over 2 verschillende startsystemen gesproken wordt!

Er zijn 2 soorten startmotor in gebruik geweest. De eerste soort heeft geen realis op de startmotor zelf, maar daarbij zit hij apart tegen de firewall gemonteerd.

0405.01.jpg

Er zit op deze startmotor maar één, dikke, kabel! Bij deze startmotor meet je dus GEEN 12v op de startmotor, tenzij je meet op het moment dat de startmotor aangesproken wordt. Op het relais tegen de firewall staat wel 12V ( de accukabel gaat daar ook naartoe) en op dat relais komt ook de draad vanaf het kontaktslot aan.

Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je zo'n startmotor middels een dun draadje tracht te activeren: Het draadje staat, door de hoge startstroom, binnen een seconde roodgloeiend! Levensgevaarlijk dus, want je houdt er op z'n minst een brandwond aan over! Met een dikke (bijv. hulpstartkabel) kan het wel, maar dan moet je wel oppassen voor vonken, vooral bij het loslaten van de verbinding. Door de hoge inductieve waarde kan de spanning oplopen tot een paar honderd volt! Utah weet daar alles van, hij heeft al eens vonken over z'n lier heen zien springen dankzij een slechte verbinding! yes.gif

Wil je het contactslot overbruggen, dan moet je dus een draadje van de accu naar de contactslot aansluiting op je reais leggen, dat is de veiligste methode!

Het andere type startmotor heeft wel het startrelais op de startmotor, deze heeft dus een dikke én een dunne draad aangesloten op het relais.

0405.12.jpg

Hierbij meet je op de dikke aansluiting wel 12V! Je kunt hen aktiveren, zoalt Utah schreef, middels een dun draadje tussen de dikke en de dunne ansluiting. De kans dat daarbij iets misgaat is dan ook minimaal!

De nieuwere Jeep's ( vanaf ongeveer 1989) hebben bij mijn weten allemaal het laatste type, de oudere wagens hebben meestal het eerste type startmotor!

Gewoon even opletten dus.... en er niet blindelings van uitgaan dat je een startsysteem van het 2e type hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...