Spring naar bijdragen

2E Accu


Gumy
 Share

Recommended Posts

Ik heb zelf ook een dubbele accu setup. Ik zou als tweede accu een zogenaamde semi-tractie accu nemen. Deze kan veel verder ontladen worden dan een start-accu. Ik heb deze gescheiden middels een Cyrix-scheidingsrelais. Het voordeel van dit relais is dat je, indien nodig, de beide accu's vanuit de cabine parallel kunt schakelen. Bijvoorbeeld als je lang moet lieren of als je start-accu slechter wordt.

Hier een beschrijving van het relais inclusief aansluit-schema. Ik zou echter wel aanraden om de lier op de eerste (start) accu aansluiten, aangezien een lier toch wel een vrij hoge startspanning nodig heeft.

Ik heb alleen de lier, de startmoter en de dashboard verlichting op de startaccu staan. De overige verbruikers (12v-sockets, lightbar, constante voeding tbv caravan, radio, bakkie, etc) heb ik op de tweede (semi-tractie) accu aangesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alleen de lier, de startmoter en de dashboard verlichting op de startaccu staan. De overige verbruikers (12v-sockets, lightbar, constante voeding tbv caravan, radio, bakkie, etc) heb ik op de tweede (semi-tractie) accu aangesloten.

Thx!

Maar als ik dit lees, heb ik eigenlijk geen 2e accu nodig... Ik heb naast de lier, de startmotor en het dashboard + wat kleine dingetjes, verder niets op mijn 1e accu aangesloten... Ik had eigenlijk het idee om een tractie-accu te kopen en juist op deze accu de lier en de extra lampen op aan te sluiten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...