Spring naar bijdragen

Wanneer Kruisjes Vervangen?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds 2 maanden rij ik ook jeep en 'k moet zeggen dat het me uitstekend bevalt :rolleyes: .

Hij ziet er nog goed uit maar hier en daar zal er nog wel het een en ander gaan veranderen, (banden, liertje etc.)

Onlangs naar frankrijk geweest en daar lekker door de klei gereden, (tot ik vast zat uiteraard).

Gelukkig heeft iedereen daar een trekker dus ik was er zo weer uit.

Toen ik de jeep kocht had hij al een kleine tik in de motor, maar door dat geploeter was het behoorlijk erger geworden en je wil niet weten hoe ik terug in nederland ben gekomen.

Tijd voor een nieuw motorblok!

Nu heb ik onlangs een gereviseerde motor erin laten plaatsen door 4x4 service utrecht en ben hem nu aan het inrijden.

Bleek dat er 1 zuiger van de oude motor helemaal aan gruzelementen was, (is trouwens een 4.0 high output), en het verbaaste me dat die motor het nog zo lang uitgehouden heeft.

Er was ook een probleem met het sturen, dit ging op een gegeven moment in schokken en kan duiden op lucht in het hydraulisch systeem of een multiriem die niet strak genoeg zit.

4x4 zei dat dit door het kruisje linksvoor kwam en dat klopte, er zaten 2 lagertjes vast.

De auto zelf heeft nu 220.000 km gelopen en ik vraag me af of ik de andere kruisjes ook moet vervangen.

Wat ik me ook afvraag is wanneer ik weer kan ploeteren met dit gereviseerde blok.

Het is een long block waarbij alle draaiende delen zijn vervangen en ik weet dat ik eerst 1000 km moet rijden met inloopolie, maar wanneer is het een beetje veilig voor het modderige werk? - 10.000 km?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of als hij vast zit zoals in mijn geval :)

Maar het is duidelijk, gewoon pas vervangen als het nodig is.

Dan nog die km's die ik moet inrijden, zodat het motorblok een beetje 'echt' ingelopen is.

Het lijkt me dat je ook na die 1000km nog steeds je blok aan het inrijden bent, misschien een beetje teveel van het goeie als ik daarna meteen de modder in duik of een stijle helling op klauter.

Nog even dit, vandaag reed ik precies 100 en zodra ik er over heen ga, begint de hele auto abnormaal te trillen.

Het lijkt van de voorwielen te komen terwijl hij nog niet zo lang geleden is uitgelijnt.

Morgen zal ik de voorbanden even verwisselen met achter, misschien doet dat wonderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat klopt, diezelfde dag dat kevin het over dat kruisje had, heb ik het uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt.

Het schokkerige sturen was meteen over.

En na 1000 km verversen ja, ik zal dan maar eens langzaam de druk gaan opvoeren.

Vandaag trouwens mijn banden verwisselt maar dat verhelpt die trilling bij de 100 niet.

Morgens eens de vetspuit er door heen jassen en dan hopen dat het voorbij is, want dit is niet normaal meer.

Ik heb al veel gelezen over een death whobble en ik vrees,...

Ach, we gaan gewoon door tot het weg is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ga ik nu zelf een beetje off-topic, maar om het trillen-probleem af te ronden:

Vandaag iemand anders laten rijden en zelf een beetje uit het raam gehangen om mijn wiel te bekijken.

Zodra de 100 bereikt werd, begon hij weer te trillen en mijn wiel begon van links naar rechts te wiebelen, (stuur bleef recht).

Het is doodeng want alles loopt te schudden en je wil er echt meteen van af, gewoon gevaarlijk.

Maar goed, thuis er meteen weer onder en alles goed bekeken terwijl broertje met draaiende motor steeds heen en weer stuurde.

Er zit een beetje speling op het asje dat uit de stuurpomp komt, het is minimaal maar ik denk dat het de boosdoener is.

Ook zat er speling in de aansluiting van de stuurdemper en nadat ik de moer weer had aangedraait, was het wiebelprobleem totaal weg!

Ik kijk later nog wel naar die stuurpomp, eerst moet ik die 1000km halen.

ik zit nu op ruim 600km :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, om het af te maken,..

Zondag nog eens goed alles bekeken en het bleek dat de afstand van mijn linkerwielen iets van 4 cm goter was dan die van de rechterkant.

Ik heb dat recht gezet door de bout iets op te schuiven in het gleufgat en het gestuiter was over.

Vandaag weer uitgelijnt en ik ben bijna tevreden :) , nu nog even een andere stuurdemper, (want die oude heeft het wel voor zijn kiezen gehad), en dan moet het perfect zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...