Spring naar bijdragen

Grand Wagoneer


Recommended Posts

Goedemorgen allen,

ik heb een Grand Wagoneer uit '86 een jaar of 4 geleden gekocht op een veiling. bij het rijklaar maken loop ik alleen tegen een paar probleempjes op:

De elektrische stoelbediening is er "ineens" mee opgehouden van allebei de voorstoelen, ik ben al aan het zoeken geweest bij de zekeringen onder het stuur maar kan zo snel niet een kapotte zekering vinden(je komt er ook niet echt lekker bij!!) heeft iemand een id waar dit aan zou kunnen liggen.?? Verder heb ik alle strips die om de houten stickers heen geplakt zitten er los bij gekregen weet iemand waar ik dit het beste mee vast kan plakken.?? Het plafond in de auto is ook niet echt een succes, de bekleding laat los van het schuim, het ziet er uit alsof er allemaal grote blazen onder de huid zitten, heeft iemand wel eens met dit bijltje gehakt.??

1 onderdeel mis ik, een paravan(rooster tussen het voorruit en de motorkap) Heeft iemand er nog 1 over die ik kan overnemen.?

Ik hoor graag van jullie,

Geb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Geb,

Ik heb recentelijk ook een Grand Wagoneer 1986 aangeschaft met de nodige "schoonheidsfoutjes". Met betrekking tot het "hemeltje" heb ik de ervaring dat alleen totaal vernieuwen verbetering geeft ( een pittig klusje) Naar ik heb begrepen hebben meerdere Wagoneers daar last van. Met de overige genoemde zaken kan ik je niet verder helpen. Het onderhoudsboek van Haynes kan wellicht opheldering verschaffen?

Succes verder.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geb,

Voor wat betreft te stoelen heb ik even in het schema gekeken. Er zou een 30 amp zekering in het zekeringkastje moeten zitten waar de stoelen op zitten. Echter deze voeden ook de power windows, dus als je ramen het nog wel doen zal het niet de zekering zijn. Zekering hoeft trouwens niet doorgebrand te zijn. Ze gaan ook wel eens gewoon stuk. Geloof me, heb ik al een paar keer meegemaakt. Enige manier om daar achter te komen is zekering eruit halen en doormeten. Maar ja, dan moet je wel weten welke precies. En daar kan ik je niet mee helpen, want ik heb geen owners manual.

Maar stoelen zijn vaker een probleem en meestal komt dat doordat het vet uitgehard en droog is. Aanrader is altijd bij deze oude stoelen om de geleiders/tandwielen/rails, alles wat maar moet kunnen bewegen of begeleiden schoon te maken en opnieuw in te vetten. En ook de elektromotoren mogen wel eens aandacht. Slechte contacten of koolborstels zorgen vaak voor problemen.

Succes,

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eventueel nog 2 stoelen staan in beige (licht bruin) , waar bij de vorige restauratie een jaar of 8 geleden nieuwe stof is ingezet.

Ook heb ik de orginele FSM , waar dus ook alle schema's in staan (niet te koop) , maar kan wel een copy i.o.d maken.

Misschien heb ik ook nog wel een Parvan liggen.

Wagoneer-3.jpg

Wagoneer-4.jpg

bewerkt door boris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de strips, mits de schuimsticker er nog in het geheel erop zit, kan je terugplaatsen/repareren met carrosseriekit. Hiermee worden ook bijv. spoilers, sierstrips, etc. vastgezet. Als je de strips in het geheel weer "origineel" wilt monteren, dan moet je de plak(foam)tape ervoor kopen: Helaas is de tape niet (meer) in dezelfde breedte als de strip te krijgen, maar dan gebruik je 2x een smallere. Bij hoeken kan je dan bijv. nog een rups carrosseriekit ertussen leggen voor extra stevigheid. Strip en staal goed warm maken, voor een goede hechting. Overigens kan je de strip prima in vorm krijgen door warm te maken. Ik heb een aantal zwaar beschadigde/gevouwen strips weer 100% gekregen door warm te stoken met de foehn.

Hemeltje is niet zo lastig: Oude materiaal eraf halen, dan de hemelplaat omdraaien (mits die nog "recht" is natuurlijk) en de schone kant opnieuw beplakken met hemelmateriaal. Die hemelplaat is nml. niet simpel een plaat karton, maar zit een polystyreenfoamlaag tussen (voor stevigheid en isolatie). Het is lastiger om de juiste kleur materiaal te vinden, dan de reparatie zelf.

Als je dan toch je hemel eruit hebt, kan je nog antidreunplaat tegen het plafond aan plakken, dan klinkt het dak niet zo blikkerig (effe geen oor aan laten naaien bij de automaterialenzaak, want die vragen bizar veel geld voor dit soort bitumenplaat). En dan zou ik meteen de rubbers van het dakrack vervangen + de schroeven van de dakrails vervangen door rvs boutjes (met ring/moer en kit onder het dak/binnen om af te sluiten tegen water). Die schroeven zijn het begin van rot op je dak, niet zozeer die moeren in rubber, van het dakrack.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...