Spring naar bijdragen

Electric Fan


Recommended Posts

Hoi,

Wederom een klein probleempje <_<

Vanmiddag de WJ een stukje verzet van de straatparkeerplaats naar de oprit, zet ik de motor weer uit blijft de electrische ventilator van de radiator meedraaien. Na een half uurtje ben ik op onderzoek uitgegaan, relais kon ik niet vinden, en de thempratuursensor geloof ik gevonden te hebben op het blok tussen de dynamo en de airopomp in. Echter toen ik die lostrok bleef ie gewoon draaien.

Nu heeft ie inmiddels de accu leeggedraait :huh:

Mijn vragen:

* Klopt het dat ik de thempratuursensor gevonden heb op de plaats waar ik hem beschreef?????

* Waar zit het relais(rele) dat tussen de sensor en de fan in zit????

Mocht iemand nog tips hebben voor mijn probleem dan zijn deze natuurlijk erg welkom

Alvast bedankt,

Groet, Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob,

Het relais van die fan is geen gewoon relais.

het is een pulse width modulator.

die is defect, zoals bij de meeste WJ's na een tijdje;

het ding zit onder de koplamp aan de passagierskant. je kunt eraan door ofwel gans je front te demonteren, ofwel een vierkant gat zagen onder de koplamp in het zwarte plastic.

Ik heb gans die pwm eruit gegooid en een klassiek 40A heavy duty relais aangesloten dat geactiveerd wordt door de clutch pack relais van de airco. Werkt perfect;

Ik heb er een apart howto topic over hier op het forum. Zoek maar eens op pulse width en je zult het vinden.

als je nog tips nodig hebt roep maar.

succes

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Ten eerste bedankt voor de duidelijke info :) , Het is dus niet zo simpel als dat ik hoopte dat het zou worden :blink: . het vervelende van mijn probleem is dat ie dus blijft blazen en dus de accu leegtrekt :( .

Maar je hebt er in een topic van 2007 wel over dat je de zekering er uit haalt om te voorkomen dat deze blijft draaien??? Dit zou wel even een tijdelijke oplossing zijn om te voorkomen dat hij de accu leegtrekt? Kan je aangeven welke zekering het is? (ik ben daar niet zo'n held in :D )

Maar heb nu wel voldoende informatie om aan mijn monteur mee te geven :lol:

Bedankt!

Groet, Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans,

Ten eerste bedankt voor de duidelijke info :) , Het is dus niet zo simpel als dat ik hoopte dat het zou worden :blink: . het vervelende van mijn probleem is dat ie dus blijft blazen en dus de accu leegtrekt :( .

Maar je hebt er in een topic van 2007 wel over dat je de zekering er uit haalt om te voorkomen dat deze blijft draaien??? Dit zou wel even een tijdelijke oplossing zijn om te voorkomen dat hij de accu leegtrekt? Kan je aangeven welke zekering het is? (ik ben daar niet zo'n held in :D )

Maar heb nu wel voldoende informatie om aan mijn monteur mee te geven :lol:

Bedankt!

Groet, Rob

Even een toevoeging, volgens een americaan: I ran the Chrysler self diagnostic test and it showed this: P1491 RAD Fan Control relay circuit. Dit geeft ie bij mij niet aan! als ik 3x mijn contact aan en uit zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een toevoeging, volgens een americaan: I ran the Chrysler self diagnostic test and it showed this: P1491 RAD Fan Control relay circuit. Dit geeft ie bij mij niet aan! als ik 3x mijn contact aan en uit zet.

http://www.jeepslimited.com/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=127

:P;) nu dat ik weet waar ik moet zoeken gaat het al makkelijker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, in de bovenstaande link zie je duuidelijk waar dit onding zich bevindt;

De zekering is een 40A ding en dat zit normaal in het bakje naast je batterij.

40A is al een behoorlijk vermogen hoor en haal je maar geen ideetjes in je hoofd om er een schakelaar of zo tussen te zetten, want die fikt gegarandeerd je jeep uit !

je kunt zo'n PWM relay module wel vervangen door een andere, maar dan moet je een originele kopen want in die tjaptjoj dingen uit china zit vaak een goedkope vermogenstransistor die meestal volgende kerstmis niet haalt...

probleem is met die dingen dat ze oververhitten, ik heb dat in het ander topic ook beschreven: de ingenieur die dat daar gestoken heeft moet blijkbaar wel redelijk high geweest zijn die dag... Zo'n vermogen van 40A vergt wel wat koeling om te schakelen. Als je dit ding op het chassis zou vijzen zodat ie zijn warmte weg kan steken gaat ie veel langer leven;

Maar nu, in ieder geval weet je al wat er hapert, zolang je niet in de file stilstaat met je airco op kan het geen kwaad, je motor krijgt genoeg koeling van de rijwind en van je visco-fan die op het motorblok zit;

Succes, Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob, ik ben hier nog eens terug (bericht aan de mod: ik kan geen topics meer 'editten'... ??)

Ik ben eens naar de garage gelopen en gaan kijken (ondertussen een dikke spin buitengelaten).

Het is zekering nummer 10 in het bakje naast je batterij: er staat op RADIATOR FAN

haal die er maar uit.

Let wel dat je je temp meter nu in de gaten houdt als je met de airco aan rijdt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi he al die techniek. Starte vandaag de auto en koud ging de elektrische fan al draaien, alleen bij mij stopt de fan wel als ik mijn contact afzet.

Is me voorheen nooit opgevallen maar kan me ook niet voorstellen dat doordat de zon de gehele middag op de voorzijde van de auto

heeft geschenen de temp zo hoog wordt dat de fan gaat draaien als de motor nog niet op bedrijfstemp. is.

Ik had inderdaad al in mijn Haynes boek gezien dat de plaats van het relais nogal moeilijk toegankelijk is.

Morgenvroeg check ik de fan nogmaals en als blijkt dat deze meteen weer gaat draaien ga ik wel op onderzoek uit.

Laat je via deze topic wel weten of ik het heb kunnen oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

halfgeleider techniek is mooi... maar soms zooi... :huh:

Heel goed mogelijk dat die storing niets met het relais te maken heeft. Als het relais hapert is het juist het probleem dat de ventilator blijf lopen als het contact uit is. Bij mij sloeg hij dan pas na een paar minuten aan trouwens. De oorzaak zat in de verstopte afvoer van de airco.

In dit geval kan het natuurlijk ook sluiting zijn in de bedrading of is de sensor defect. Dat is de sensor die op het thermostaathuis is gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed mogelijk dat die storing niets met het relais te maken heeft. Als het relais hapert is het juist het probleem dat de ventilator blijf lopen als het contact uit is. Bij mij sloeg hij dan pas na een paar minuten aan trouwens. De oorzaak zat in de verstopte afvoer van de airco.

In dit geval kan het natuurlijk ook sluiting zijn in de bedrading of is de sensor defect. Dat is de sensor die op het thermostaathuis is gemonteerd

tuurlijk ! je moet steeds alles checken vooraleer onderdelen te vervangen.

De statement dat sommige electronica zooi is, was in het algemeen bedoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand toevallig waar ik zo'n relais kan bestellen???? mijn locale autoboer moet er voor naar de dealer. Is er geen nederlandse online shop die ze heeft?

Alvast bedankt

Groet, Rob

Bel dealer even voor de prijs, bij mijn dealer kostte hij 3 jaar geleden iets van 80 Euries. B&S in Tiel heeft hem vast wel, maar je bent 15,-- aan verzendkosten kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...