Spring naar bijdragen

Cherokee Xj Xj Ombouwen Naar Crd


tonycrd
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Laat ik me introduceren, ik ben de trotse nieuwe eigenaar van een cherokee xj met VM 2.5 TD uit 2000. Het is alom bekend dat de TD geen geweldige reputatie heeft, maar ik denk dat als er op de juiste manier mee word omgesprongen dat het dan een prima motor kan zijn.

Echter kruipt bij mij het bloed waar het niet gaan kan en ben ik mij ook eens wat meer gaan verdiepen in de materie. Nu blijkt dat het type cherokee kj (vanaf 2002) met de VM 2.5 CRD motor, dezelfde NV 3550 versnellingsbak en NP231 transfer case heeft als de XJ vanaf 2000.

Nu heb ik al diverse ombouw ideeen voorbij zien komen behalve deze. De VM 2.5 CRD (type: R-425 DOHC) wordt in diverse modellen gebruikt en is dus tweedehands te krijgen. Het is een moderne commonrail dieselmotor met 142 pk en 320 nm koppel, maar is voornamelijk betrouwbaarder, zuiniger, stiller dan de td. de elektronica is ongetwijfeld een gehannes voor een leek, dus iemand die hier verstand van heeft moet zich melden. Maar ik zou graag technische feedback willen op mijn idee.

Groeten,

Tony

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals ik al zij zal de kabelboom een gehannes zijn hoewel doordat het beide jeep is eea wel uitwisselbaar zal zijn. Het inbouwen van de motor zal mij dan ook wel lukken, uitlaat, motorsteunen, brandstof en koeling ook maar precies die elektronica wil ik alle hulp bij hebben, weet iemand iemand???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de motorcode komt overeen met de oudere 2.5TD voorzover de 425 gaat. Het is iets dat ik zelf ook interessant vind, maar de oude 425 is een pushrod motor en de nieuwe heeft een DOHC, de motor kan onderin hele andere afmetingen hebben. Aan de andere kant kan het niet zien dat Jeep een hele andere ophanging maakt als de rest van de drivetrain hetzelfde blijft.

Er is een publikatie(welke ik heb) in het engels voor de 2.5TD motor waarin de besturing, schema's en fout vinding staan, dit is alleen voor de oude 425 motor. Het is eigenlijk onderdeel van de Jeep diagnose omdat het niet opgenomen wordt door het on board diagnostische systeem. Foutcodes van de Bosch ECU worden niet weergegeven en moeten uitgelezen worden met scanner of computer.

De ECU zelf is solid state en heeft alleen andere mapping of programmering, het zou kunnen dat de ECU geprogrammeerd moet worden voor de sleutel en de MCU. de CRD motor was al beschikbaar in de Grand Voyager vanaf 1999.

Tenslotte, je komt waarschijnlijk beter weg met de XJ als met de ZJ daar de Bosch ECU onder de achterbank ligt bij de ZJ(= langere draadboom nodig).

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie, ik heb een amerikaan gevonden die nu bezig is met het inbouwen van een 2.5 crd in een comanche. De CRD motor is idd een stuk hoger vanwege de bovenliggende nokkenassen, daardoor moest zijn auto met 3 inch verhoogd worden ivm de aandrijfas voor de voorwielen. Bovendien heeft hij een deuk in het schutbord moeten slaan om aan de bovenzijde van de motor voldoende ruimte te creeeren. Verder past de motor wel direct aan de NV3550 versnellingsbak. Hij gebruikt de CRD computer en heeft schema's om de stekkers van het dashboard op die van de CRD kabelboom aan te sluiten. Stekkers zijn anders, kabels komen bijna volledig overeen. Dus volgens mij zou het beste zijn een schade kj te kopen waar de motor, met kabelboom en computer in orde zijn. Eventueel ook de versnellingsbak en 4wd bak overzetten. Ik blijf voorlopig de bouw van deze amerikaan volgen om te zien hoe dat afloopt. Kijk eens op http://www.colorado4wheel.com/content/mjcrd.html Als er nou meerdere geinteresserden zijn dan zouden we eens moeten kijken of we elkaar kunnen helpen. Ik weet dat er eerdere initiatieven hieromtrent zijn geweest maar dat was met een VW TDI motor en dat lijkt me elektronisch dan een brug te ver. Zo'n CRD uit een Voyager lijkt me weer moeilijker omdat die waarschijnlijk een andere draadboom heeft.

Groeten,

Tony

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb op die website gekeken en vind het een ietwat vreemd; ombouwen van 2 naar 4 wheel drive, nieuwe motor en voorkant, nieuw interieur en dan loopt deze man te zeuren over dashboard instrumentatie. Hij had gewoon de hele auto in een keer moeten strippen, zijn roest wegwerken en dan de kompleet nieuwe kabelboom installeren. de spaart een hoop werk en frustratie achteraf wanneer iets niet werkt naar behoren.

Ik kom dit veel tegen in my werk (vliegtuig monteur) waarbij managers niet willen dat je het vliegtuig iets verder uit elkaar haalt dan absoluut strikt noodzakelijk want dit schilt tijd/geld, dan halverwege kom je er al achter dat dit niet de juiste approach is en je begint al tijd te verliezen, etc

Ik heb zelf een ZJ en die is iets hoger onder de motorkap als de XJ. Ik hoop er mee te komen met de hogere motor, anders blijf ik toch rijden met de oude motor. modificatie van draadboom etc vind ik niet zo erg maar verhogen verlagen wil ik niet omdat ik de Jeep verder standard wil houden. Moet ik wel zeggen dat ik een Engelse versie van de Orvis heb die vanuit de fabriek 1" hoger staat en ook met trekhaak komt(deze is inmiddels verwijderd). Vanwege Engelse uitvoering heb ik gewoon zwarte bekleding niet het schreewerige beige /groen.

Marcel

post-5378-0-22039800-1293796020_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...