Spring naar bijdragen

Motor Oververhit


Gonzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Om 1 of andere reden oververhit mijn 2.5 , maar ksnap niet waarom, hopelijk weten jullie raad.

Historie:

Temperatuur was altijd mooi 200F (1 streepje links van midden). Om een verwarmingslek te dichten heeft een lokale garagist een busje lekstopmiddel in mijn radiator gegoten (kweethet, dom, maar hij zei dat hij daar heel moeilijk bij zou kunnen. Ongeveer sinds die tijd schommelt de temperatuur tussen 190F en 210F (2 streepjes links van midden en midden).

Vorige week ben ik er mee naar Duitsland gereden voor het werk, en na een koude nacht ging de temperatuur naar 240F. Er zat wel antivries in, maar mogelijk dus niet genoeg.

Gelukkig net een garagist naast dat werk, en dag 1 dus gauw binnengedaan daar.

Zij hebben dag 2 de thermostaat, en dag 3 de waterpomp vervangen.

Maar zelfs dan bleef hij overhitten. Uiteindelijk zonder thermostaat vertrokken, want dan koelde hij blijkbaar wel.

Na 10 km autostrade plots weer overhit (kwam stoom uit de radiatordop). 10 min gewacht, dop eens los, wat lucht uit, wat koelvloeistof bij en terug vertrokken, en dan heb ik 300 km kunnen rijden, met motor zelfs helemaal koud (pijl dus helemaal links bedoel ik).

Gisteren heb ik thuis alles eens doorgespoeld:

radiator is nu zeker helemaal vrij (Dus van dikke naar dikke buis van waterpomp is vrij)

Ook van dunne naar dunne (dunne darm, metalen stuk rechts aan de inlaat/uitlaat in, metalen stuk aan de inlaat/uitlaat uit, en naar verwarming en terug)is helemaal vrij, in beide richtingen.

Rest enkel nog het motorblok zelf, juist? Maar dat weet ik niet direct hoe ik dat kan spoelen. En zijn die leidingen smal dat dat lekstopmiddel kwaad zou kunnen?

kHeb de (nieuwe) bimetaalthermostaat van de duitse garagist eens in pannetje met kokend water gelegd, en die opende eens het water goed kookte. kHeb er ook op aanraden van die garagist in de bovenrand 2 gaatjes van 2 mm in geboord.

Hij dacht dat er niet genoeg vloeistof aan de thermostaat kwam.

Dan ingebouwd (met veer aan motorblokzijde)

Dan getest, en eens de lucht wat uit het circuit, leek dit te werken. De temperatuur ging tijdens het rijden wel eens boven de 210 (wat vroeger wel echt NOOIT gebeurde), maar zakte dan terug, dus gisteren zag het er redelijk ok uit.

Vandaag echter een paar uur buiten laten staan, terug een eind gereden en hij overhitte weer compleet.

kHeb de motor laten afkoelen, dan terug aangezet en in stationair op temperatuur laten komen om te zien of de thermostaat nu open zou gaan, en het leek me van niet: rechtsonder werd de dikke buis heet, links boven nog koud.

In de Haynes manual staat ook dat je druk moet voelen nadat je in de dikke buis linksboven knijpt bij draaiende motor en thermostaat open, en dat was ook niet het geval.

Iemand een idee?

Alvast dank dit hele verhaal te lezen,

Gonzo

bewerkt door Gonzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Busje "koelsysteem- wasmiddel" in de radiateur, ca 20 min op bedrijfstemp. laten lopen (liefst rijdend), max 24 uur laten staan.

Daarna grondig doorspoelen met water, aftappen en vullen met koelvloeistof.

Is iig alles weer lekker schoon van binnen. Daarna pomp, slangen, radiateur en thermostaat checken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Busje "koelsysteem- wasmiddel" in de radiateur, ca 20 min op bedrijfstemp. laten lopen (liefst rijdend), max 24 uur laten staan.

Daarna grondig doorspoelen met water, aftappen en vullen met koelvloeistof.

Is iig alles weer lekker schoon van binnen. Daarna pomp, slangen, radiateur en thermostaat checken.

Ik ben zeker dat alles behalve het blok zelf helemaal vrij is. Enkel weet ik niet hoe ik het blok moet spoelen, dus daar kan nog wel iets zitten. Moet daarvoor de waterpomp er terug vanaf? Of kan ik dit net vermijden met zo'n middel te gebruiken dat je beschreef?

kHeb hem hiernet terug eens warm gereden, en overhitte niet, maar temperatuur schommelde wel raar.

Als de motor warm stond, was de onderste radiatorslang warm en borrelde als ik erin kneep, de bovenste radiatorslang was koud. De radiator was onder ook warmer dan boven. De dunne slang links richting verwarming was loeiheet, de korte dunne slang rechts ijskoud. Kan dit betekenen dat er niet genoeg circulatie is in het blok om de thermostaat open te krijgen? Want ksnap niet echt hoe die stromen aan de waterpomp mekaar kruisen of niet, en van waar naar waar juist de koeling van het blok zelf loopt.

En hoe groot is de kans dat die duitse garagist er een waterpomp met verkeerde gerichte schoepen heeft ingestopt? In de Haynes manual staat dat er omgekeerde pompen zijn op de modellen met "serpentine" belts. Ik heb V-riemen, en kheb de oude pomp vergeleken met de manual, en dat is in elk geval een "gewone" waterpomp, geen reverse. Hopelijk de nieuwe dus ook, ik zal eens bellen naar die garage om het type te weten van de nieuwe die ze plaatsten.

De temperatuurmeter heb ik ook nog niet ontlucht. Kan dat de circulatie in het blok ernstig verstoren?

bewerkt door Gonzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

kHeb op een ander forum gelezen hoe je een blok kan spoelen:

remove the thermostat and dis-connect the upper Rad. hose AT THE RADIATOR. Make sure you leave the other end ,that goes to the thermosatat housing ,attached. Disconnect the lower Rad. hose AT THE WATER PUMP. Now put your garden hose in the upper Radiator hose and turn on the water then start the car, it usually makes it alot easier if you have someone else start the car while you hold the garden hose and Flush the Engine. When you see that the water is running clear, shut the car off first ,then the garden hose. Next is to flush the Radiator,

Klopt dit ongeveer? Want anders wordt dit het volgende dat ik morgenavond uitprobeer.

bewerkt door Gonzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een van de rotorbladen van de waterpomp moet een "R" ingestanst staan bij een tegengesteld draaiende pomp.

Als alleen de onderkant van de radiateur warm wordt lijkt het er op dat hij niet meer zo lekker doorstroomt. Dan koelt hij ook niet lekker meer.

Bij het schoonspoelen van het systeem idd wel de thermostaat eruit halen. Stroomt een stuk beter door.

bewerkt door Mjoeb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, jullie hadden allemaal gelijk en mijn vrees was terecht: die Duitse garagist heeft er een pomp ingestoken met verkeerde schoepen... Bedankt voor de reacties dus, want kwas niet happig de waterpomp eraf te halen, kheb niet echt veel deftig gereedchap enzo. Maar het is goed meegevallen, het was op een paar uur gepiept.

Kheb zonet de oude waterpomp er terug op gezet, en een eindje gaan warmrijden, en de dingen lijken al veel normaler:

Temperatuur blijft mooi stabiel op 2e streepje staan, als ik hem even stil leg stijgt het een paar mm, en wanneer ik de motor terug laat draaien terug pal op dat streepje, eender hoe ik rij.

Dunne darm naar rechts heet, dunne links terug warm, dikke boven radiator warm, en dikke onder koud, alles ok dus.

De temperatuur was vroger wel altijd het 3e kleine streepje, nu het 2e. Ik rij nu wel met een nieuwe thermostaat (kweet de waarde ni), en kheb er als vorige test al 2 gaatjes van 2 mm in geboord, misschien daarmee.

Nu is mijn temperatuur dus het 2e kleine streepje van links (als het eerste het streepje is waar de wijzer tegenligt)

Dit is geen groot probleem veronderstel ik om 5 of 10 graden kouder te draaien, of toch maar beter een correcte thermostaat erin?

En kheb gewoon de radiator helemaal opgevuld. Ik heb ooit iets gelezen over ontluchten aan de temperatuursensor. Is dat echt nodig? Of moet ik nog ergens op letten om er eventuele lucht uit te krijgen? Want het leek me nu al wel ok.

bewerkt door Gonzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...