Spring naar bijdragen

Soms Een Te Hoog Stationair Toerental


duinrellers
 Share

Recommended Posts

vandaag een potentieel probleempje gevonden van de cherokee (4.0 ltr, automaat, 1988). over het algemeen loopt hij prima, lekker rustig, stationair zo'n 500 tpm volgens de toerenteller, klinkt gewoon netjes. soms is na het starten het toerental iets hoger maar dat valt dan snel weer terug naar de normale waarde. maar af en toe is het toerental best wel hoog (2500 a 3000), en dat blijft dan zo, ook na een klein stukje rijden. wanneer je schakelt gaat dit echt met een schok, en zonder gas geven rijdt de cherokee uit zichzelf al 50 km/h. erg vervelend dus en ook niet echt goed voor de aandrijflijn wanneer je steeds moet stoppen voor stoplichten e.d.

toen dit gebeurde heb ik een paar keer opnieuw gestart maar het kwam elke keer terug, gisteren was dit wel de oplossing. vandaag loste het probleem zich vanzelf op tijdens het rijden. het lijkt dus een beetje random voor te komen en omdat het niet constant is verdenk ik eerder de injectie/elektronica dan valse lucht. komende week gaan we de hele auto even nalopen maar zijn er suggesties van de kenners wat het zou kunnen zijn? ik denk zelf iets van een sensor die af en toe raar doet maar heb nog niet echt kennis van de jeep motoren dus geen idee waar ik het zou moeten zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat de stappen-motor blijft hangen.

Dit kan opgelost worden door hem schoon te maken , echter kan ook de TPS-sensor overleden zijn waardoor de PCM een verkeerde waarde krijgt , en de stappenmotor verkeerd wordt aangestuurd.

Beide bevinden zich op de Trottle-body (gasklep).

Wat je ook even kunt proberen is de computer te resetten (werkt vaak bij mijn comanche met dezelfde motor) , de plus pool van de accu loshalen , kontakt aanzetten , dan de plus pool (de draad) 10 seconden tegen de - pool van de accu houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor je reply boris, ik zal de stappenmotor even schoonmaken en wanneer het weer voorkomt de reset methode proberen. TPS staat geloof ik voor Throttle Position Sensor, is die sensor nog door te meten of is het een kwestie van vervangen en kijken of dat de oplossing was?

ik neem aan dat als ik de weg van het luchtfilter naar het blok volg, ik vanzelf de throttle body tegen kom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanmiddag even de cherokee op de brug gehad en alles nagelopen. ook ben ik op zoek gegaan naar de stappenmotor, ik denk dat ik hem gevonden heb, net als de TPS. is dat ding wat ik in mijn hand heb op de foto de stappenmotor? en zorgt dat vuil er op voor een hoog toerental? ik heb het uitstekende deel maar schoongemaakt en contact spray op de contactjes van de stekker gespoten.

ook dat ding ernaast wat volgens mij de TPS is heb ik los gehaald maar hier was niks aan schoon te maken, is dit nog door te meten?

post-5499-0-20312600-1290801548_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry niet goed gelezen, maar je had de plunjer van de stappenmotor al schoongemaakt...

Ik neem aan dat je de plunjer, uitstekende deel, met WD 40 hebt ingespoten en even hebt laten in trekken.

Dat ding in je hand...Bij de mijne, XJ uit 96, ziet het iets anders uit..

De plunjer van de stappenmotor regelt inderdaad extra hoeveelheid lucht die buiten de vlinderklep om weer verderop in de schacht

van het het gasklpephuis binnenkomt.

De gaskleppositiesensor is volgens mij gewoon een regelbare weerstand zoals een volumeknop...Die zou je wel door kunnen meten alleen weet ik helaas niet welke waardes die aan moet voldoen...

vanmiddag even de cherokee op de brug gehad en alles nagelopen. ook ben ik op zoek gegaan naar de stappenmotor, ik denk dat ik hem gevonden heb, net als de TPS. is dat ding wat ik in mijn hand heb op de foto de stappenmotor? en zorgt dat vuil er op voor een hoog toerental? ik heb het uitstekende deel maar schoongemaakt en contact spray op de contactjes van de stekker gespoten.

ook dat ding ernaast wat volgens mij de TPS is heb ik los gehaald maar hier was niks aan schoon te maken, is dit nog door te meten?

bewerkt door Cityjeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...