Spring naar bijdragen

Tikkend Geluid Bij Gas Los, Weg Bij Remmen


Recommended Posts

Ik heb afgelopen week een klapband gehad met mijn ZJ. ik had hem 2 dagen in bezit en er zaten 31 inch banden onder. kennelijk was 1 daarvan niet zo blij meer. Ok. ik ben gestopt (uiteraard), wiel verwisseld met standaard reservewiel, en voorzichtig naar huis gereden, was ongeveer 30 kilometer.

Thuis alle wielen verwisseld zodat er nu weer originele grootte op zit.

Nu het probleem: als ik rijdt, en laat mijn gas los, of ik houd mijn snelheid min of meer constant, hoor ik een nogal luid tikken, waarvan de frequentie afhankelijk is van mijn snelheid. Als ik dan rem of gas geef, is het weg.

Zou het kunnen zijn dat ik het differentieel met het naar huis rijden beschadigd heb? ik moest af en toe stoppen omdat ik merkte dat er een en ander aan het bokken was. na het stoppen ging het dan weer goed...

Iemand enig idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was de klapband vooraan ?

Zo ja, dan is op dat moment de jeep aan die kant serieus een eind naar beneden gedoken...

Kijk eens als er niets beschadigd is aan je binnenbekleding van het spatbord, aan de remklauw, aan de wielhub zelf en eventueel de stofhoes van de kruiskoppeling...

Krik hem eens op en probeer eens de zaak met de hand te draaien, zo kun je toch al uitsluiten dat er uitwendig iets schaaft/schuurt/kraakt.

Indien er uitwendig niks te zien valt, dan kan een inspectie van het diff wel noodzakelijk zijn.

Check ook 's op eventuele overtollige speling op de aandrijfassen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zojuist de achterwielen los van de grond gehad en gedraaid en geluisterd of ik vreemde dingen hoorde. dat was niet zo. wat ik ook heb gemerkt is dat de bandenspanning van de band rechtsachter veel minder is dan die van de andere 3. zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben? Ik zou dat in ieder geval wel vreemd vinden. ik ben echter best nieuw op jeep-gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De klapband was inderdaad achteraan. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ie vooraan geweest was...

Ik heb besloten het differentieel maar open te trekken en daarin te kijken of er niet iets beschadigd is. wordt vervolgd.

bewerkt door votkapivo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou een kruisje op je aandrijfas kunnen zijn.

MAAR.......

Er zatten 31 er onder zei je?

Was de reserverband misschien een standaard velg met band?

Dat vindt je diff/LS en tussenbak niet leuk om het grote verschil in rotatie op te vangen.

Kan zijn dat daar nu iets in de soep gedraaid is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....er zaten 31 inch banden onder. ........ wiel verwisseld met standaard reservewiel,

Er zatten 31 er onder zei je?

Was de reserverband misschien een standaard velg met band?

Dat vindt je diff/LS en tussenbak niet leuk om het grote verschil in rotatie op te vangen.

Kan zijn dat daar nu iets in de soep gedraaid is.

Vandaar zijn vraag ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net de achterste aandrijfas gedemonteerd en de wielen nogmaals los rodngedraaid, en daarbij met een geïmproviseerde stethoscoop geluisterd (ik had hulp deze keer).

Aan het differentieel kan ik geen vreemde geluiden horen. het draait ook allemaal soepel rond, en de olie is ook nog (redelijk) goed.

Na het weer monteren van de achterste aandrijfas heb ik een stukje gereden, en het leek alsof het geluid minder was geworden, maar het was niet weg.

Is er ook zo'n eenvoudige manier om de tussenbak te controleren?

bewerkt door votkapivo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat tikkend geluid heb ik ook eens gehad, alleen bij remmen bleef het aanhouden, en bij gas geven was het ook weg. Ik heb de lagers van de pionas vervangen (was trouwens niets aan te zien) en het tikken was over.

Je ontdekt dit trouwens niet zo makkelijk het geluid was alleen te horen bij een belasting op de assen. We hebben de jeep op blokken gezet, gestart en met de rem iets vast een beetje gas geven, zo met een "stetoscoop" geluisterd.

bewerkt door loek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ok mensen. het probleem is opgelost!

maarrrr....

Tijdens de zoektocht met de jeep op blokken en luisteren met de stethoscoop was er helemaal niets te horen in het differentieel, de tussenbak en lagers bij de wielen....

poeh. wat dan?

komt ie:

Bij het wisselen van de 31 inch wielen met de originele was ik (verzin maar een bijnaam) VERGETEN de bouten van mijn linkervoorwiel na een eerste rit nogmaals na te trekken. de rest had ik wel gedaan.

Superstom natuurlijk vooral omdat ik dat al eens had meegemaakt met mijn vorige auto nadat daar (ook met aluvelgen) banden waren verwisseld.

Dank jullie wel voor jullie input, maar misschien wel even het topic verplaatsen naar het blunderboek?

pfff.

nb. ik ben wel happy weer nu hoor. ik kreeg uit mijn omgeving allerlei smalende opmerkingen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...