Spring naar bijdragen

Stappenmotor, waar dan??


ruward
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Mijn yj 2.5 ltr uit 89 loopt een beetje hoog stationair flink hoog, niet altijd, maar steeds vaker, nou lees ik veel over de stappenmotor, waar zit dat kreng en kan iemand mij vertellen hoe ik die schoonmaak.

Er is mij verteld dat bij deze motor de stappenmotor op een niet zo makkelijke plaats zit.

kan iemand mij dat uitleggen, bij voorbaad dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag,

Mijn yj 2.5 ltr uit 89 loopt een beetje hoog stationair flink hoog, niet altijd, maar steeds vaker, nou lees ik veel over de stappenmotor, waar zit dat kreng en kan iemand mij vertellen hoe ik die schoonmaak.

Er is mij verteld dat bij deze motor de stappenmotor op een niet zo makkelijke plaats zit.

kan iemand mij dat uitleggen, bij voorbaad dank.

Foto-CAWKDAD7-D.jpg

Zit op een zeer makkelijke plaatsachter op het gasklephuis.

Dat is het aluminium blok waar de luchtslang op zit en waar je gaskabel heenloopt.

Haal de slang even los; je ziet dan aan achterzijde 2 snoertjes met stekkers naar het gasklephuis lopen. De IAC of stappenmotor zit het dichtst bij de motor in een aluminium huisje wat aan zijkant van het gasklephuis gebout zit.

Haal de stekker los, met tox 30 kan je de 2 boutjes losdraaien en de motor voorzichtig eruit halen.

De motor en het IAC huiste (aluminium huisje aan zijkant van het gasklephuis) goed maar voorzichtig reinigen en terugplaatsen.

Remmenreiniger werkt prima.

Mocht alles erg vuil zijn, dan kan je misschien beter even het hele gasklephuis van de intake manifold halen. Dit door de 4 torx boutjes los te draaien. Let op: je moet dan misschien ook een nieuwe TB-pakking plaatsen als alles weer schoon is.

Kijk uit dat je TPS (de sensor die aan de gasklap zit en waar dat andere snoertje met stekker heen gaat) niet vol met remmenreiniger spuit.

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Thanks, ik heb hem zien zitten, vind ik een te link klusje, zul je zien dat ik weer ga lopen klooien, is er niet iemand in de buurt die dat voor mij zou willen fiksen, uiteraard tegen een vergoeding en een fles jack d.

Gegroet.

Zit bij je in de buurt; je mag altijd voor raad en daad langskomen. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hallo,

Nou dat met de stappemotor is me helemaal duidelijk, hij loopt nog wel een beetje hoog stationair., ik zal hem binnekort schoonmaken,

wat mij de laatste tijd opvalt is dat er redelijk wat zwarte rook uit de uitlaat komt en bij een koude moter loopt hij onregelmatig, zou dit met de stappemotor te maken hebben of zou het de lambasonde kunnen zijn, dat heb ik hier kunnen lezen, waar zit de lambasonde bij mijn 2.5 ltr monopoint. en wat zijn de eerste dingen die je checkt bij veel zwarte rook, komt ook zeer veel roet uit en krijg ook de indruk dat de Jeep wat meer lust.

Thanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo,

Nou dat met de stappemotor is me helemaal duidelijk, hij loopt nog wel een beetje hoog stationair., ik zal hem binnekort schoonmaken,

wat mij de laatste tijd opvalt is dat er redelijk wat zwarte rook uit de uitlaat komt en bij een koude moter loopt hij onregelmatig, zou dit met de stappemotor te maken hebben of zou het de lambasonde kunnen zijn, dat heb ik hier kunnen lezen, waar zit de lambasonde bij mijn 2.5 ltr monopoint. en wat zijn de eerste dingen die je checkt bij veel zwarte rook, komt ook zeer veel roet uit en krijg ook de indruk dat de Jeep wat meer lust.

Thanks.

Bovenstaand plaatje is een 4.0L motor, een 2.5L uit 89 heeft monopoint. Deze zit op je gasklephuis. De enige uitlaat sensor die hij heeft zit op je uitlaatspruitstuk, op het stuk waar alle 4 de uitlaatpoorten tezamen komen.

Mzzl,

Charon

bewerkt door Charon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hallo ik wil nog even terug komen op de sensor op het spruitstuk, de lamdasonde.

Ik zit eraan te denken om deze te vervangen, de klachten zijn: bij koude motor stotteren op lage toeren, even gas erbij en het stotteren stopt, bij warme motor stottert hij niet, op toeren blijven tussen het schakelen, tot wel 2500 toeren, het verbruik is enorm toegenomen, rijdt nu 1 op 3.7, dat vind ik teveel, eerder altijd 1 op 5. ook heb ik zeer veel last van roet uit de uitlaat, bij het stoplicht laat ik gewoon een dondere vlek op het asfalt achter.

sinds deze week moet ik hem ook doorstarten wil hij aanspringen, kan het zijn dat deze klachten te wijten is aan de lamdasonde.

De keuring is me tegengevallen, bladveren vervangen ed, dus ik ben wat voorzicht met geld uitgeven om een probleem te achterhalen, dus bij deze doe ik weer een beroep op jullie de kenners.

YJ bj 89 2.5ltr, ik kan geen foutcodes uitlezen, is me niet gelukt.

Doe jullie best aub.

thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik eruit ben, als ik met remmenreiniger op mn spruitstuk spuit,aan het begin van het spruitstuk, dan valt het toerental drastisch naar beneden, volgens mij krijg de lamda sonde dan ook verkeerde waardes, waardoor hij een ruimer mensles krijgt toegediend.correct me if i,am wrong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...