Spring naar bijdragen

Buis olie peilstok


Marco Fennema
 Share

Recommended Posts

Van mijn Gr Wagoneer, 87, 360, moest ik de olie peilstok en buis vervangen. Met moeite kreeg ik hem eruit en omdat het spruitstuk in de weg zit kon ik er alleen maar rechtstandig aan trekken. Vergeleken met de nieuwe buis zag ik dat ik daarmee het gedeelte wat in het carter zit min of meer recht getrokken had. Ik vreesde dat de nieuwe er dus ook niet zo maar in zou gaan. En dat klopte, in ieder geval zit het spruitstuk in de weg.

Maar van de oude buis heeft het bovenste gedeelte exact de diameter om als manchet te dienen. Dus de nieuwe buis een 2 cm boven de afdicht ring door midden gezaagd, daar de manchet strak op gezet en nu zou ik geen last hebben van het spruitstuk. Maar ook nu is de bocht die het buisje in het carter maakt dermate dat ik hem er niet in krijg. Het buisje iets ingekort, wat afgeschuurd en nu gaat hij er tot op een cm na in. Net die cm waar de verdikking op zit waarmee hij zit vast zou moeten zetten. Voor nu even de rest van de buis ook in de manchet geschoven en ik kan nu olie peilen, maar het zit me niet lekker dat de buis nog een cm er verder in moet en ik vrees dus olie lekkage. Op Google zie ik dat dus een bekend probleem is en dat in de After Market en ook gewoon buizen zverkocht worden die wel voor dit 360 blok bedoeld zijn maar te dik zijn. Verder haalt de één zijn carter pan eraf, de ander het spruitstuk etc.

Heeft iemand dezelfde ervaring en een oplossing gevonden, voor nu denk ik om het oude onderste gedeelte van orginele buisje in het blok te plaatsen en middels weer een manchet daar een nieuw bovenste gedeelte op te zetten. Maar ik weet dat de oude buis rechtgetrokken is toen ik hem uit het carter trok, dus heeft dat invloed op het peil niveau ? En wat zie je als je de carterpan eraf haalt. Heeft de buis nog een "begeleidende" functie voor de peilstok aangezien er zo'n sterke kromming in zit, waardoor je hem er dus niet in krijgt. Of heeft de Aftermarket buis een verkeerde en te sterke kromming die mij dus een buis geeft die er nooit in kan passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...