Maikee911 Geplaatst July 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2010 Beste, jeepers! ik hadt een vraagje, ik hadt gehoord dat je van een 4.0 lo een andere inlaatspruitstuk kan monteren en dat dan het verbruik omlaag gaat? groetjes en jeepse! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cityjeep Geplaatst November 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2010 Ik kan me alleen voorstellen als je een inlaatspruitstuk monteert die langer is, dat het oplaad effect beter is.Meer koppel... En dan zou de motor minder hard hoeven te werken en zou theoretisch iets minder brandstof nodig zijn... De vraag is of er een passend inlaatspruitstuk op een andere 4 liter gebruikt is die of langer is of dunnere aanzuigkanalen heeft.... Beste, jeepers! ik hadt een vraagje, ik hadt gehoord dat je van een 4.0 lo een andere inlaatspruitstuk kan monteren en dat dan het verbruik omlaag gaat? groetjes en jeepse! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2010 Ik kan me alleen voorstellen als je een inlaatspruitstuk monteert die langer is, dat het oplaad effect beter is.Meer koppel... En dan zou de motor minder hard hoeven te werken en zou theoretisch iets minder brandstof nodig zijn... De vraag is of er een passend inlaatspruitstuk op een andere 4 liter gebruikt is die of langer is of dunnere aanzuigkanalen heeft.... Daar snap ik even de logica niet van, met langere of nauwere aanzuigkanalen zal de vulling slechter worden. Wat wel help is een spagetti uitlaatspruitstuk, het principe hierachter is dat de kolom uitlaatgassen zorgt voor een betere spoeling tijdens het moment dat zowel in als uitlaatklep open staan, hierdoor krijg je een betere vulling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cityjeep Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Toch is het waar... bij Vw hebben ze ooit de 1.8 liter GTI motor in de eerste type Golf die in de volgende type 2 ingevoerd. Toen de resultaten tegenvielen vanwege het hogere gewicht van ddie auto, hebben ze een inlaatspruitstuk gemonteerd met langere buizen... Weliswaar in combinatie met een andere nokkenas, maar toch een inlaatspruitstuk met langere buizen. Het koppel werd wel beter, maar het bereik bovenin nam af. Vandaar ook de combinatie nokkenas met iets meer bereik.... Nu is het bekend dat bij de 98 4.0 XJ motoren de kanalen met lagere flow ingevoerd zijn...Dit om de nieuwere emissienormen tegemoet te komen. Daarbij is er een intake manifold gebruikt die het verlies compenseert. Ja inderdaad, spagettiespruitstukken gebruik ik ook al 16 jaar, koppel onderin ( mits ook een bepaald traject afgelegd is van 3 2 1 per 3 cilinders )word ook veel beter. Gunstige Overlap van in en uitlaatklep word echter bepaald door het gebruik van een goede nokkenas... Daar snap ik even de logica niet van, met langere of nauwere aanzuigkanalen zal de vulling slechter worden. Wat wel help is een spagetti uitlaatspruitstuk, het principe hierachter is dat de kolom uitlaatgassen zorgt voor een betere spoeling tijdens het moment dat zowel in als uitlaatklep open staan, hierdoor krijg je een betere vulling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cityjeep Geplaatst November 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2010 (bewerkt) Maar om on topic te blijven... Ik heb van de week een inlaatspruitstuk van de 1999 XJ binnengekregen. Aanzuigkanalen zijn inderdaad veel vloeiender en vanaf het gasklephuis veel direkter voorzien van lucht. Dit heeft inderdaad een beter effect dan de voorgangers waarbij de lucht eerst in een compartiment als het ware botst en dan zo indirekt verder verdeelt word over de 6 kanalen Plus dat ik vandaag alsvast een gemodificeerd gasklephuis gemonteerd heb... Bij mijn 96 er had ik een gasklephuis erop zitten waarbij verderop in de schacht een restrictie...zat. Heb een 2e gasklephuis bewerkt waarbij nu de schacht nagenoeg geen "vernauwing"meer vertoond... De motor reageert nu beter, hangt strakker aan het gas. Dus met kruissnelheden met een tipje gas ook beter resultaat... Maar de modificatie is wel bedoeld voor een betere performance in het algemeen en daar komt ook nog een permanent luchtfilter bij en ooit nog eens een goed uitlaatspruitstuk. Alles bij elkaar komt beide richtingen, verbruik...koppel/vermogen, aardig voelbaar tegemoet. Maar met alles, het blijft je rechtervoet die het doet.... Beste, jeepers! ik hadt een vraagje, ik hadt gehoord dat je van een 4.0 lo een andere inlaatspruitstuk kan monteren en dat dan het verbruik omlaag gaat? groetjes en jeepse! November 27, 2010 bewerkt door Cityjeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.