Spring naar bijdragen

INLAAT spruitstuk


Recommended Posts

  • 4 months later...

Ik kan me alleen voorstellen als je een inlaatspruitstuk monteert die langer is, dat het oplaad effect beter is.Meer koppel...

En dan zou de motor minder hard hoeven te werken en zou theoretisch iets minder brandstof nodig zijn...

De vraag is of er een passend inlaatspruitstuk op een andere 4 liter gebruikt is die of langer is of dunnere aanzuigkanalen heeft....

Beste, jeepers!

ik hadt een vraagje,

ik hadt gehoord dat je van een 4.0 lo een andere inlaatspruitstuk kan monteren en dat dan het verbruik omlaag gaat?

groetjes en jeepse!:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me alleen voorstellen als je een inlaatspruitstuk monteert die langer is, dat het oplaad effect beter is.Meer koppel...

En dan zou de motor minder hard hoeven te werken en zou theoretisch iets minder brandstof nodig zijn...

De vraag is of er een passend inlaatspruitstuk op een andere 4 liter gebruikt is die of langer is of dunnere aanzuigkanalen heeft....

Daar snap ik even de logica niet van, met langere of nauwere aanzuigkanalen zal de vulling slechter worden.

Wat wel help is een spagetti uitlaatspruitstuk, het principe hierachter is dat de kolom uitlaatgassen zorgt voor een betere spoeling tijdens het moment dat zowel in als uitlaatklep open staan, hierdoor krijg je een betere vulling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch is het waar...

bij Vw hebben ze ooit de 1.8 liter GTI motor in de eerste type Golf die in de volgende type 2 ingevoerd.

Toen de resultaten tegenvielen vanwege het hogere gewicht van ddie auto, hebben ze een inlaatspruitstuk gemonteerd met langere buizen...

Weliswaar in combinatie met een andere nokkenas, maar toch een inlaatspruitstuk met langere buizen.

Het koppel werd wel beter, maar het bereik bovenin nam af.

Vandaar ook de combinatie nokkenas met iets meer bereik....

Nu is het bekend dat bij de 98 4.0 XJ motoren de kanalen met lagere flow ingevoerd zijn...Dit om de nieuwere emissienormen tegemoet te komen.

Daarbij is er een intake manifold gebruikt die het verlies compenseert.

Ja inderdaad, spagettiespruitstukken gebruik ik ook al 16 jaar, koppel onderin ( mits ook een bepaald traject afgelegd is van 3 2 1 per 3 cilinders )word ook veel beter.

Gunstige Overlap van in en uitlaatklep word echter bepaald door het gebruik van een goede nokkenas...

Daar snap ik even de logica niet van, met langere of nauwere aanzuigkanalen zal de vulling slechter worden.

Wat wel help is een spagetti uitlaatspruitstuk, het principe hierachter is dat de kolom uitlaatgassen zorgt voor een betere spoeling tijdens het moment dat zowel in als uitlaatklep open staan, hierdoor krijg je een betere vulling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar om on topic te blijven...

Ik heb van de week een inlaatspruitstuk van de 1999 XJ binnengekregen.

Aanzuigkanalen zijn inderdaad veel vloeiender en vanaf het gasklephuis veel direkter voorzien van lucht.

Dit heeft inderdaad een beter effect dan de voorgangers waarbij de lucht eerst in een compartiment als het ware botst en dan zo indirekt verder verdeelt word over de 6 kanalen

Plus dat ik vandaag alsvast een gemodificeerd gasklephuis gemonteerd heb...

Bij mijn 96 er had ik een gasklephuis erop zitten waarbij verderop in de schacht een restrictie...zat.

Heb een 2e gasklephuis bewerkt waarbij nu de schacht nagenoeg geen "vernauwing"meer vertoond...

De motor reageert nu beter, hangt strakker aan het gas.

Dus met kruissnelheden met een tipje gas ook beter resultaat...

Maar de modificatie is wel bedoeld voor een betere performance in het algemeen en daar komt ook nog een permanent luchtfilter bij en ooit nog eens een goed uitlaatspruitstuk.

Alles bij elkaar komt beide richtingen, verbruik...koppel/vermogen, aardig voelbaar tegemoet.

Maar met alles, het blijft je rechtervoet die het doet....

Beste, jeepers!

ik hadt een vraagje,

ik hadt gehoord dat je van een 4.0 lo een andere inlaatspruitstuk kan monteren en dat dan het verbruik omlaag gaat?

groetjes en jeepse!:)

bewerkt door Cityjeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...