charlie Geplaatst July 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2010 Welke fan kan ik nu het beste plaatsen als ik de standaard fan wil vervangen. een push of een pull variant. Als ik bij bijvoorbeeld 4wd kijk zie ik vele CFM waardes staan, wat is nu het minimale voor een goede koeling van een AMC304 motor? Bij de meeste modules voor aansturing zit een temperatuur voeler, nu heb ik reeds 2 voelers in mijn blok, kan ik 1 van de andere volers ook voor de fans gebruiken of krijg je daarvan onjuiste sturing? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Biggjeep Geplaatst August 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2010 Ik heb deze fan bij de radiateur geleverd gekregen dus je eerste vraag kan ik niet beantwoorden, om de fan aan te sturen moet je een sensor in de radiateur plaatsen de temp. waarop deze de fan open stuurt moet een paar graden hoger liggen dan de temp van de mechanische thermostaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gunthercherokee Geplaatst August 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2010 allemaal knap gemaakt, maar of hij onder zware belasting ook effectief genoeg zal koelen??? mijn gedacht is dat rond de schroef mooi afgesloten moet zijn zodat de koellucht mooi gelijk door radiator wordt verdeeld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst August 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2010 Zo dicht op de radiator trekt hij de lucht bijna exclusief door het stuk rechtstreeks voor de fan, dus afsluiten heeft geen zin. Weg van de minste weerstand. Plus als je rijd pers je alle lucht door het gat van de fan, wat in dit geval relatief klein is tov. de radiator. Daarmee verlaag je de efficiëntie van de radiator, plus dat de elektromotor het niet echt tof vindt als hij al generator gebruikt gaat worden. Hou bij het selecteren van een fan ook rekening met het amperage (stroom) dat hij trekt. Je wilt maximum CFM en maximum radiator oppervlak, maar als je stroomcircuit het niet trekt sta je ook snel stil. Je zal vanaf de temperatuur voeler een relais aan moeten sturen, de voeler zelf zal geen grote stroom aankunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gunthercherokee Geplaatst August 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2010 dat weet ik ook wel, waar bij mij staat ie er een cm of 6 vanaf en dan is het in kzal maar zeggen trechtervorm dicht gemaakt, dus efficietie is héél de radiator en wat niet onbelangrijk is de fan zo groot mogelijk nemen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2010 deze regelbare thermostaat heb ik aangesloten op mijn elektrische hulp fan. en ik kan de hulp fan ook nog handmatig bedienen. pas wel op met een elektrische fan als je ooit diep het water ingaat. wie weet doet ie het daarna niet meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gunthercherokee Geplaatst September 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2010 dan zet ik hem gewoon af, nadien geen probleem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst September 6, 2010 je hebt een pb charlie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst December 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2010 (bewerkt) Beetje late reactie maar toch waard om te melden denk ik: Ik heb na een poosje zoeken een betaalbare twinfan oplossing gevonden. Iemand die op internet omschreef de twinfans van een Ford Contour of Mercury Mystique, nou ik heb kort gezocht maar die vind je niet zo veel op de sloop hier :-( maar, laat die Ford Contour bij ons nou Ford Mondeo heten (type met de ronde kanten) :-), en daar hebben we er genoeg van op de sloop Ik heb de radiator bij de eerste de beste sloop (of autodemontage bedrijf zoals ze tegenwoordig genoemd worden) gekocht voor 35 euro, incl. de orginele bedrading en dat is handig want er zit ook al een weerstand gemonteerd in de fanbehuizing om de fans op halve snelheid te laten lopen. Ik heb enkel langs de onderkant 6mm weg moeten zagen van de behuizing van de fans en dan valt ie zo binnen in mijn radiatorframe. Ik heb nu een multi thermoschakelaar aangeschaft zodat ik de twee snelheden van de fans ook in kan zetten maar dat is nog nie af. Groet Royco December 1, 2010 bewerkt door Royco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gunthercherokee Geplaatst December 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2010 mooi!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
paulv Geplaatst December 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2010 ik heb van "flexalite" een speciale fan incl. shroud gekocht (black magic) die maar liefst 3000cfm trekt!! en past perfect om je originele radiator! speciaal voor jeep wrangler/cj en moet mijn stokertje perfect gaan koelen. ps altijd een puller kopen die de lucht er door trekt. geen pusher. denk eraan als je een goede ventilator koopt kan je gewoon je 2 rijen radiateur blijven gebruiken. koop een goede van de sloop (van een dikke diesel/v8) of als je een nieuwe universele koopt wees dan geen zeikerd en koop een goede (goedkoop is duurkoop ) veel succes groeten paul Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.