Spring naar bijdragen

Elektronische fan


Recommended Posts

Welke fan kan ik nu het beste plaatsen als ik de standaard fan wil vervangen.

een push of een pull variant. Als ik bij bijvoorbeeld 4wd kijk zie ik vele CFM waardes staan, wat is nu het minimale voor een goede koeling van een AMC304 motor?

Bij de meeste modules voor aansturing zit een temperatuur voeler, nu heb ik reeds 2 voelers in mijn blok, kan ik 1 van de andere volers ook voor de fans gebruiken of krijg je daarvan onjuiste sturing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zo dicht op de radiator trekt hij de lucht bijna exclusief door het stuk rechtstreeks voor de fan, dus afsluiten heeft geen zin. Weg van de minste weerstand.

Plus als je rijd pers je alle lucht door het gat van de fan, wat in dit geval relatief klein is tov. de radiator. Daarmee verlaag je de efficiëntie van de radiator, plus dat de elektromotor het niet echt tof vindt als hij al generator gebruikt gaat worden.

Hou bij het selecteren van een fan ook rekening met het amperage (stroom) dat hij trekt. Je wilt maximum CFM en maximum radiator oppervlak, maar als je stroomcircuit het niet trekt sta je ook snel stil. Je zal vanaf de temperatuur voeler een relais aan moeten sturen, de voeler zelf zal geen grote stroom aankunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Beetje late reactie maar toch waard om te melden denk ik:

Ik heb na een poosje zoeken een betaalbare twinfan oplossing gevonden.

Iemand die op internet omschreef de twinfans van een Ford Contour of Mercury Mystique, nou

ik heb kort gezocht maar die vind je niet zo veel op de sloop hier :-( maar, laat die Ford Contour

bij ons nou Ford Mondeo heten (type met de ronde kanten) :-), en daar hebben we er genoeg van op de sloop

Ik heb de radiator bij de eerste de beste sloop (of autodemontage bedrijf zoals ze tegenwoordig genoemd worden)

gekocht voor 35 euro, incl. de orginele bedrading en dat is handig want er zit ook al een weerstand gemonteerd in de

fanbehuizing om de fans op halve snelheid te laten lopen.

Ik heb enkel langs de onderkant 6mm weg moeten zagen van de behuizing van de fans en dan valt ie zo binnen in mijn

radiatorframe.

fan.jpg

Ik heb nu een multi thermoschakelaar aangeschaft zodat ik de twee snelheden van de fans ook in kan zetten maar dat is nog nie af.

x-fanblue.jpg

Groet

Royco

bewerkt door Royco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb van "flexalite" een speciale fan incl. shroud gekocht (black magic) die maar liefst 3000cfm trekt!! en past perfect om je originele radiator!

speciaal voor jeep wrangler/cj

en moet mijn stokertje perfect gaan koelen.

ps altijd een puller kopen die de lucht er door trekt. geen pusher.

denk eraan als je een goede ventilator koopt kan je gewoon je 2 rijen radiateur blijven gebruiken.

koop een goede van de sloop (van een dikke diesel/v8)

of als je een nieuwe universele koopt wees dan geen zeikerd en koop een goede (goedkoop is duurkoop )

veel succes

groeten paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...