Hoeha Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Hallo Mensen, even een vraagje. Ik hoor nu sinds deze week een geluid ergens uit de voortrein, dat klinkt alsof er een wiellager kapot is. Maar er is geen speling op de wielen te bekennen. Nu heb ik gister even onder de auto gekeken, en er zit olie aan de onderkant van het cardan. Ook kan ik de aandrijfas van tussenbak naar vooras heen en weer rammelen... Is dat de bedoeling? Denk zelf dat het lager en de keerring van de aandrijfas in de vooras kapot zijn. Of kan het nog iets anders zijn? Het geluid, een soort zingend schavend geluid, hoor ik vooral als ik gas geef en minder als ik het gas los laat. Misschien dat de vertanding in het cardan is? Dat hoor je lijkt me als er geen/te weinig olie in zit? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Mvrgr, Timo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Klinkt als een diff wat aan het overlijden is:ph34r: je kan het ff testen door je voorste aandrijfas er tussen uit te halen, als hij dan geen geluid maakt lijkt mij het je diff Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Er zitten verschillende lagers in je diff En als de km stand al wat oploopt zijn die niet kapot, maar beginnen te verslijten. Verslijten zorgt voor speling en speling zorgt voor een schurend, schavend of grollend geluid. Denk dat vele mede-jeepers hier al kunnen over meepraten. Diff revisie is meestal een ferme aanval op het spaarzwijn.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 11, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Hmm, klinkt goed... Eerst maar eens de as er tussenuit halen, kijken of het weg is. As reviseren, is dat zelf te doen? Heb geen ervaring met assen, maar ben niet bang voor vieze handen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Een as reviseren is niet iets dat ikzelf zou kunnen. Alhoewel ik redelijk handig ben in het fixen van vele electrische en mechanische dingen lijkt de revisie van een differentiëel eerder voor de dealer. Je moet al heel veel speciaal gereedschap hebben om de tandwielen binnenin uit te lijnen. Anders ga je het niet goed kunnen doen en is je werk tevergeefs. Voor een diff revisie mag je toch rekenen tussen 800-1200 spaarzwijn-units.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Neem eens contact op met JeepEd, hier op het forum. Wellicht dat die een gaatje in zijn agenda kan vinden...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 11, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Ik ga eerst wel 's even kijken hoe 't bevalt om met achterwiel alleen te rijden. denk ik. In elk geval om te sparen Maar ik las ook ergens dat je waarschijnlijk ook de visco-koppeling moet vervangen na zo'n euvel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Hoeveel km heeft je jeep eigenlijk ? Vele mensen vergeten dat het onderstel en de drivetrain na een paar 100k km wel serieus begint te verslijten. Als je aan het één sleutelt, dan zie je wel iets versleten aan het ander... Hoekjes afronden helpt niet, dat zijn alleen maar tijdelijke oplossingen. als je echt nog heel lang plezier wil hebben aan je Jeep, dan moet je eens een diepzinnig gesprek met het spaarzwijn voeren.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 11, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Staat nu 164K op. Op zich ga ik nooit offroad. Ik heb alleen 4x4 nodig om de boot de helling op te trekken. En eigenlijk alleen de lage gearing, nog niet eens per sé 4x4. Hoewel dat op een natte helling waarschijnlijk wel prettig is... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Je diff gaat heus niet rapper verslijten off-road hoor.... De meeste 4X4 voertuigen zijn gemaakt voor terrein en NIET om 164K op de snelweg te hollen.... vandaar... meer slijtage door lange afstandsrijden dan door ploegen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
grandcherokeev8 Geplaatst June 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2010 Een as reviseren is niet iets dat ikzelf zou kunnen.Alhoewel ik redelijk handig ben in het fixen van vele electrische en mechanische dingen lijkt de revisie van een differentiëel eerder voor de dealer. Je moet al heel veel speciaal gereedschap hebben om de tandwielen binnenin uit te lijnen. Anders ga je het niet goed kunnen doen en is je werk tevergeefs. Voor een diff revisie mag je toch rekenen tussen 800-1200 spaarzwijn-units.... Hallo . Ik laat me assen reviseren bij MAASBACH4X4 kost me 750 per as. compleet diff,wiellagers enz. grt Raymon Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2010 Bedankt Raymon voor de update. 750 S-units dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Je diff gaat heus niet rapper verslijten off-road hoor....De meeste 4X4 voertuigen zijn gemaakt voor terrein en NIET om 164K op de snelweg te hollen.... vandaar... meer slijtage door lange afstandsrijden dan door ploegen... Heheheh, nee, ik bedoelde dat ik (omdat ik de 4x4 niet dagelijks nodig heb) het reviseren nog wel even kan uitstellen door een poosje zonder vooraandrijfas rond te rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Hallo .Ik laat me assen reviseren bij MAASBACH4X4 kost me 750 per as. compleet diff,wiellagers enz. grt Raymon Goede tip! Tenx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Oja, gister heb ik de aandrijfas tussen de vooras en de tussenbak verwijderd, en ik merkte dat de speling niet aan de kant van de homokineet zat, maar aan de tussenbakzijde. En dan geen speling in de kruiskoppeling, maar op de uitgaande as van de tussenbak. Kan dat ook zo'n schavend geluid maken? Als daar een lager kapot is ofzo? Oja, nu is het geluid wel weg zonder de aandrijfas, maar bij rechter bochten hoor ik linksvoor nog een sjw sjw sjw sjwsjw geluid. Zit geen zijdelingse speling op het linker voorwiel. Misschien ook een homokineet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Is het meeste geluid nu verdwenen ? Die swj swj swj van je voorwiel kan ook ergens een remblok zijn die wat schaaft... het is niet altijd zo eenvoudig om geluiden te lokaliseren... Nu ja, als het meeste geluid weg is, dan is er dus idd. een probleem met je diff Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
grandcherokeev8 Geplaatst June 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Oja, gister heb ik de aandrijfas tussen de vooras en de tussenbak verwijderd, en ik merkte dat de speling niet aan de kant van de homokineet zat, maar aan de tussenbakzijde. En dan geen speling in de kruiskoppeling, maar op de uitgaande as van de tussenbak. Kan dat ook zo'n schavend geluid maken? Als daar een lager kapot is ofzo?Oja, nu is het geluid wel weg zonder de aandrijfas, maar bij rechter bochten hoor ik linksvoor nog een sjw sjw sjw sjwsjw geluid. Zit geen zijdelingse speling op het linker voorwiel. Misschien ook een homokineet? goede morgen, Dat swj swj kan misschien kromme of versleten remschijven zijn. Had ik ook last van,vorige week nieuwe schijven en blokken gemonteerd,en nu is het over. grt.Raymon Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2010 Ja nu hoor ik niks meer van het schavende geluid. Maar als het de tussenbak zou zijn, dan zou het geluid ook weg zijn. Want de uitgaande as naar voor wordt ook niet meer belast. De uitgaande as naar achter zit niks van speling op, alleen de voorste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst June 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2010 De tussenbak wordt zonder voorste aandrijfas ook belast dus nu je vooras weg is wordt je diff niet meer belast weg schavende geluid Ik heb hetzelfde gehad, heb toen een nieuwe vooras geplaatst en het probleem was verholpen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2010 Maar het voorste lager van de uitaande as wordt niet belast, want er is geen tegendruk toch? Ik moet toch voor groot onderhoud aan de bak de boel eraf trekken, dus ik denk dat ik eerst de bak en de tussenbak doe, en dan ff de boel er weer onder, als er dan nog herrie is, gaan we de vooras doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst June 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2010 Als je dan toch de tussenbak gaat doen vervang dan gelijk de visco, het is namelijk meestal een combinatie van die 2:whistle:. Je visco gaat minder werken waardoor er meer aandrijving op je voorste diff komt en deze sneller slijt en gaat janken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2010 In tegenstelling tot de ZJ's zitten bij de WJ géén visco's in de tussenbak (NV247) maar een gerotor pomp, en na 200k km gaat de vooras toch grollen en janken. Ik denk dat de dana's allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn en na verloop van tijd lagerproblemen krijgen. Ik vraag me echter af of dit bij andere merken terreinwagens ook zo is, want bij jeeps valt dit wel erg op. Als je eens de zoekfunctie gebruikt op dit forum dan wordt hier heus wat afgejankt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hoeha Geplaatst June 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2010 Ja het schijnt inderdaad in elk geval bij jeeps veel te zijn ja. En inderdaad, de visco wordt dan ook vervangen. Ik kon remmen door te sturen zegmaar.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
WJ-Theo Geplaatst June 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2010 In tegenstelling tot de ZJ's zitten bij de WJ géén visco's in de tussenbak (NV247) maar een gerotor pomp, en na 200k km gaat de vooras toch grollen en janken.Ik denk dat de dana's allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn en na verloop van tijd lagerproblemen krijgen. quote] Misschien de olie eens vervangen, maar let wel op dat je de enige GOEDE olie gebruikt. Mijn janken was weg toen er andere olie (75W140 + LS toevoeging) in kwam. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2011 Ik heb gisteren de voorste aandrijfas er ook vanonder gehaald om eens te beoordelen of het schaven bij mij van de diff komt. Had graag eens vernomen hoe het nu met de topicstarter is... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.