Spring naar bijdragen

Engine running too cold


Ron!
 Share

Recommended Posts

Het enige wat mijn Jeep te zeuren heeft is een code 17, engine running too cold dus. Nu is het zo dat de temperatuurmeter inderdaad ook een beetje lafjes links blijft hangen tijdens het rijden.

Ergens meen ik opgevangen te hebben dat het motorbrein en de meter allebei een aparte temperatuursensor hebben (geen idee welke waar zit maar dat zoek ik dan nog wel een keer uit) en het lijkt me niet onmogelijk maar wel zeer toevallig als ze allebei iets mankeren. Dus wat denken jullie, zal ik ongezien maar een nieuwe thermostaat kopen of is het toch wijs om eerst even met multimeters en pannetjes water te gaan lopen hannesen?

Gaarne jullie deskundige mening!

Groetjes, Ron.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jups! Nieuwe thermostaat erin en het ziet er meteen alweer florissanter uit; netjes halverwege het niet-rode deel van de meter. Als ik zou moeten gokken een graad of 80 à 90, voorzover de meter een beetje klopt. Na een paar ritten maar eens kijken wat er met die code 17 gebeurt...

Nu we toch zo lekker aan het koelen zijn... Op de zusterfora van overzee lees ik weleens dat mensen hun riem-aangedreven koelventilator vervangen door een electrisch exemplaar en eerlijk gezegd lijkt mij dat ook wel een wat elegantere oplossing.

Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Zoja, doe es vertellen dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die elektrische zit er bij mij ook Dave. Volgens mij doet die mee als je de airco aanzet en/of wanneer de koelwatertemperatuur in de radiator hoog wordt, dat is althans wat ik een beetje uit de verhalen begrepen heb. Die heb ik ook al eens zien draaien, dus dat zit volgens mij wel goed.

Een extra handbediende schakelaar lijkt me normaal dan ook overbodig zolang de sensor z'n werk doet. Maar dat weet je natuurlijk nooit zeker... :lol:

Het idee is dus om twee elektrische fans te hebben; ik heb gewoon niet zo'n hoge pet op van de mechanische koppeling van de hoofdfan. Die gaat op een dag stuk en daar kom je (ik) natuurlijk altijd op een minder prettig moment achter... :P

Daarom liever elektrisch. Daarvan is de werking makkelijker te controleren of, in geval van nood, te helpen middels een schakelaar (zoals jij gedaan hebt) danwel een draadje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...