Mitchell2.24v Geplaatst May 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2010 (bewerkt) Al een hele tijd heb ik last van een vervelende resonantie / vibratie tussen +/- 1700 en 2000 tpm. De vibratie voelt alsof de auto uit elkaar valt, en wekt zeker geen vertrouwen. Na een hoop onderzoek, opletten, luisteren en weet ik veel wat nog meer heb ik een aantal conclusies getrokken: - het fenomeen is toerenafhankelijk (1700 - 2000). - het fenomeen is niet snelheidsafhankelijk. Ik heb het op de snelweg bij 80km, maar ook in de bergen bij 30km. - het fenomeen komt voor onder belasting. zonder belasting is er in dat toerengebied niets aan de hand - na een gierende vooras heb ik de gewone D30 vervangen voor een D30-High Pinion. Eerst met de originele aandrijfas, en later met een beter passende aandrijfas die ik bij die D30-HP gekregen heb. Maakt allemaal geen verschil. Nieuwe kruisjes in de aandrijfas maakt ook geen verschil. Dat doet me vermoeden dat het niet aan de vooras ligt, en ook niet aan de hoek / kwaliteit van de aandrijfas. - de auto is nu een kleine 4" verhoogd met 30-ers, maar had het probleem ook bij 2", en ook bij de standaardhoogte met de standaardbanden - afgelopen week de voorste aandrijfas weggehaald (mag eigenlijk niet bij mijn versie van de 249, zegt men ). En het geluid is weg. Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis is met de 249 die nu onder mijn auto hangt. Ik heb een kleine twee jaar geleden de visco vervangen, en in de tussentijd nog geen 50K km gereden. Ik roteer de banden regelmatig, zodat het verschil in profiel tussen voor en achter minimaal zou moeten zijn. Kan het zo zijn dat de 249 gewoon versleten is? Ik heb geen visco symptomen, dus ik vermoed dat de visco nog niet op is. En dan deel twee van mijn relaas. Ik ben al een tijdje van plan de 249 te vervangen voor een 242. Het originele plan was het aanschaffen van een tweedehands 242, en die op het gemak reviseren voordat die onder de ZJ gaat. Door omstandigheden ga ik dat nu even niet redden en overweeg ik nu een tweedehands 242 onder de ZJ te zetten, en die op een later moment weer te verwijderen om hem te reviseren. Is dat verstandig? Ik weet dat tweedehands niet nieuw is, maar ik heb ook begrepen dat de 242 een sterke bak is die het niet zo snel opgeeft. Ik ga over een paar weken met de Jeep op pad, en dan heb ik 4x4 nodig (niet heel heftig, maar toch 4x4). Aan de andere kan wil ik niet 3000km gaan rijden met dat resonerende gebrom. De 242 stelt me in staat om 2x4 te rijden op de snelweg, en wanneer ik de 4x4 nodig heb die wel in te schakelen. Als er iemand advies en / of andere wijsheden voor me heeft, graag! May 18, 2010 bewerkt door Mitchell2.24v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2010 Ik heb op een gegeven moment mijn 249 vervangen voor een 231. Is met een 242 natuurlijk net zo goed te doen, er zijn echter nogal wat variaties op de ingaande as. In het slechtse geval zal de input gear van je 249 over moeten zetten, is uiteindelijk ook wat ik gedaan heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst May 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2010 heeft iemand hier een goede foto reeks van of enige nederlandse uitleg ben het namelijk ook van plan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 Ik heb op een gegeven moment mijn 249 vervangen voor een 231.Is met een 242 natuurlijk net zo goed te doen, er zijn echter nogal wat variaties op de ingaande as. In het slechtse geval zal de input gear van je 249 over moeten zetten, is uiteindelijk ook wat ik gedaan heb. Ik heb inderdaad gelezen over de verschillende varianten, en ook over het overzetten van de input gear. Op zich lijkt me dat niet zo'n groot probleem. Verder heb ik ook de 231 overwogen. Wat zie jij als het grootste voordeel van de 231 t.o.v. de 242? Ik gebruik de auto voornamelijk op de weg, en af en toe in het terrein. heeft iemand hier een goede foto reeks van of enige nederlandse uitlegben het namelijk ook van plan Als ik er aan denk zal ik tijdens mijn transplantatie foto's maken. Ik moet dit eigenlijk op korte termijn realiseren, dus wie weet heb je binnenkort een HowTo post om te lezen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst May 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 dat zou helemaal perfect zijn weet ik gelijk wat ik allemaal tegen kan komen en welke bak nou beter is wacht wel af Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 Er is op internet ook heel veel te vinden over deze wisseltruc: http://www.kevinsoffroad.com/techarticles/Solitude%20242%20swap/249-242_swap.html http://jeephorizons.com/tech/tcase.html En hier nog een met erg veel info: http://www.jeepforum.com/forum/f13/np249-np231-np242-swap-information-updated-685644/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst May 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 Dus eigelijk is de 242 een tussenbak die je ook op 2WD kan zetten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 Dus eigelijk is de 242 een tussenbak die je ook op 2WD kan zetten? Nou zou ik alleen voor de 2WD die tussenbak niet zo snel veranderen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst May 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2010 die heb ik er ook onder zitten, kan zeggen bevalt goed. ik rij dan ook veel in 2WD, zou iets zuiniger moeten zijn, en het schiijnd weinig ZJ's die hebben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2010 Verder heb ik ook de 231 overwogen. Wat zie jij als het grootste voordeel van de 231 t.o.v. de 242? Ik gebruik de auto voornamelijk op de weg, en af en toe in het terrein. Heb destijds voor de 231 gekozen omdat ik denk dat die sterker is dan de 242, en heeft/had toen meerdere sye kit opties. Voordeel van de 242 echter is de mogelijkheid fulltime 4H te rijden. Wat ik met caravan/aanhanger c.q. winterse omstandigheden een prettige optie vindt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2010 Heb destijds voor de 231 gekozen omdat ik denk dat die sterker is dan de 242, en heeft/had toen meerdere sye kit opties.Voordeel van de 242 echter is de mogelijkheid fulltime 4H te rijden. Wat ik met caravan/aanhanger c.q. winterse omstandigheden een prettige optie vindt Bedankt! Je bevestigt mijn idee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.