Spring naar bijdragen

242 onder ZJ ipv 249


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Al een hele tijd heb ik last van een vervelende resonantie / vibratie tussen +/- 1700 en 2000 tpm. De vibratie voelt alsof de auto uit elkaar valt, en wekt zeker geen vertrouwen.

Na een hoop onderzoek, opletten, luisteren en weet ik veel wat nog meer heb ik een aantal conclusies getrokken:

- het fenomeen is toerenafhankelijk (1700 - 2000).

- het fenomeen is niet snelheidsafhankelijk. Ik heb het op de snelweg bij 80km, maar ook in de bergen bij 30km.

- het fenomeen komt voor onder belasting. zonder belasting is er in dat toerengebied niets aan de hand

- na een gierende vooras heb ik de gewone D30 vervangen voor een D30-High Pinion. Eerst met de originele aandrijfas, en later met een beter passende aandrijfas die ik bij die D30-HP gekregen heb. Maakt allemaal geen verschil. Nieuwe kruisjes in de aandrijfas maakt ook geen verschil. Dat doet me vermoeden dat het niet aan de vooras ligt, en ook niet aan de hoek / kwaliteit van de aandrijfas.

- de auto is nu een kleine 4" verhoogd met 30-ers, maar had het probleem ook bij 2", en ook bij de standaardhoogte met de standaardbanden

- afgelopen week de voorste aandrijfas weggehaald (mag eigenlijk niet bij mijn versie van de 249, zegt men :no:). En het geluid is weg.

Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis is met de 249 die nu onder mijn auto hangt. Ik heb een kleine twee jaar geleden de visco vervangen, en in de tussentijd nog geen 50K km gereden. Ik roteer de banden regelmatig, zodat het verschil in profiel tussen voor en achter minimaal zou moeten zijn.

Kan het zo zijn dat de 249 gewoon versleten is? Ik heb geen visco symptomen, dus ik vermoed dat de visco nog niet op is.

En dan deel twee van mijn relaas. Ik ben al een tijdje van plan de 249 te vervangen voor een 242. Het originele plan was het aanschaffen van een tweedehands 242, en die op het gemak reviseren voordat die onder de ZJ gaat. Door omstandigheden ga ik dat nu even niet redden en overweeg ik nu een tweedehands 242 onder de ZJ te zetten, en die op een later moment weer te verwijderen om hem te reviseren. Is dat verstandig? Ik weet dat tweedehands niet nieuw is, maar ik heb ook begrepen dat de 242 een sterke bak is die het niet zo snel opgeeft. Ik ga over een paar weken met de Jeep op pad, en dan heb ik 4x4 nodig (niet heel heftig, maar toch 4x4). Aan de andere kan wil ik niet 3000km gaan rijden met dat resonerende gebrom. De 242 stelt me in staat om 2x4 te rijden op de snelweg, en wanneer ik de 4x4 nodig heb die wel in te schakelen.

Als er iemand advies en / of andere wijsheden voor me heeft, graag!

bewerkt door Mitchell2.24v
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op een gegeven moment mijn 249 vervangen voor een 231.

Is met een 242 natuurlijk net zo goed te doen, er zijn echter nogal wat variaties op de ingaande as. In het slechtse geval zal de input gear van je 249 over moeten zetten, is uiteindelijk ook wat ik gedaan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op een gegeven moment mijn 249 vervangen voor een 231.

Is met een 242 natuurlijk net zo goed te doen, er zijn echter nogal wat variaties op de ingaande as. In het slechtse geval zal de input gear van je 249 over moeten zetten, is uiteindelijk ook wat ik gedaan heb.

Ik heb inderdaad gelezen over de verschillende varianten, en ook over het overzetten van de input gear. Op zich lijkt me dat niet zo'n groot probleem.

Verder heb ik ook de 231 overwogen. Wat zie jij als het grootste voordeel van de 231 t.o.v. de 242? Ik gebruik de auto voornamelijk op de weg, en af en toe in het terrein.

heeft iemand hier een goede foto reeks van of enige nederlandse uitleg

ben het namelijk ook van plan

Als ik er aan denk zal ik tijdens mijn transplantatie foto's maken. Ik moet dit eigenlijk op korte termijn realiseren, dus wie weet heb je binnenkort een HowTo post om te lezen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder heb ik ook de 231 overwogen. Wat zie jij als het grootste voordeel van de 231 t.o.v. de 242? Ik gebruik de auto voornamelijk op de weg, en af en toe in het terrein.

Heb destijds voor de 231 gekozen omdat ik denk dat die sterker is dan de 242, en heeft/had toen meerdere sye kit opties.

Voordeel van de 242 echter is de mogelijkheid fulltime 4H te rijden. Wat ik met caravan/aanhanger c.q. winterse omstandigheden een prettige optie vindt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb destijds voor de 231 gekozen omdat ik denk dat die sterker is dan de 242, en heeft/had toen meerdere sye kit opties.

Voordeel van de 242 echter is de mogelijkheid fulltime 4H te rijden. Wat ik met caravan/aanhanger c.q. winterse omstandigheden een prettige optie vindt

Bedankt! Je bevestigt mijn idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...