Spring naar bijdragen

Electrisch probleem?


Recommended Posts

Hoi,

Sinds eind vorig jaar (kort na aanschaf) heb ik het probleem dat mijn accu leeg loopt wanneer deze langere tijd stil staat. De auto is teruggeweest naar de verkoper en er is een nieuwe accu (71Ah) in gezet maar nadat ik later de auto een maand niet gebruikt had en een poging deed om de auto te starten zat er te weinig stroom in de accu om de motor aan te laten staan. Drie keer geprobeerd te starten, de derde keer een rare ratel van onder de motorkap en opgegeven. Toch maar weer een weekje op de fiets naar m'n werk..

Hierna heb ik de auto aan de accu van de auto van een familielid (Peugeot 205) gezet met (dunne) startkabels maar de voltmeter in het instrumentenpaneel bleef 0 volt aangeven. Ook de interieurverlichting en de klok deden niets.

Een paar dagen later heb ik de accu uit de auto gehaald en een nachtje aan een 6A acculader gezet. Volgens de multimeter geeft deze nu een spanning van 8,5 volt maar terug in de auto, contactsleutel omgedraaid geeft de voltmeter wederom 0 volt aan. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en die zijn allemaal intact.

Is er misschien een hoofdrelais of -zekering doorgebrand? Als dit zo zou kunnen zijn: waar vind ik die? Ik vermoed dat die zich ergens onder de motorkap bevinden maar waar zou ik niet weten.

Wie helpt mij met het vinden en verhelpen van het probleem? Ik wil de auto binnenkort nog een keer naar de verkoper brengen maar daarvoor moet ie natuurlijk wel rijden ;)

Het gaat om een Grand Wagoneer van 1990.

Alvast bedankt!

Groet,

Jacob

bewerkt door jacobcoens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt dat er een nieuwe in is gekomen maar die is ook leeg geweest. Ik weet dat dat niet goed is voor een accu maar toch krijg ik na opladen een spanning van 8,5 volt op de multimeter, welke ik niet op de voltmeter op het instrumentenpaneel zie als de accu in de auto zit. Vandaar mijn vraag of dit aan een relais oid kan liggen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt dat er een nieuwe in is gekomen maar die is ook leeg geweest. Ik weet dat dat niet goed is voor een accu maar toch krijg ik na opladen een spanning van 8,5 volt op de multimeter, welke ik niet op de voltmeter op het instrumentenpaneel zie als de accu in de auto zit. Vandaar mijn vraag of dit aan een relais oid kan liggen..

Ook een nieuwe accu die helemaal leeg gaat, gaat stuk. Als na het opladen de spanning -niet aangsloten- 8,5V is, weet je genoeg. Kan best zijn dat de rustspanning 8,5 volt is, maar dat zodra je gebruikers inschakelt (contact aanzetten bv) de boel direct inzakt. Je zou op dat moment nog even met je multimeter de spanning op de polen kunnen checken.

Als je de auto soms langere tijd niet gebruikt, is het aan te bevelen een druppellader aan te sluiten. Deze houdt je accu in conditie. Zelfs een startonderbreker kan in een paar weken je accu slopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij is de voltmeter in de auto in dit geval ook een laadstroom meter. zou pas wat moeten geven als de motor loopt. als de motor loopt en de meter niks aan geeft kan de meter of de dynamo kapot zijn.

mijn idee. eerst met een goeie accu kijken of ie wil lopen. dan met draaiende motor spanning over de polen meten (of de dynamo werkt) en dan evt. met ampere stand op een multimeter kijken of je een lekstroom hebt door de min af te koppelen en de meter tussen de min pool en de min kabel te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een andere accu gehaald en na 6 weken stil staan startte hij in één keer (zoals het hoort natuurlijk ::lol:

Totdat ik de lekstroom heb laten fixen (of daar zelf een poging toe heb gedaan) haal ik toch maar een van de accupolen los als ik de auto voor langere tijd laat staan (ik neem aan dat de pluspool volstaat?).

Na even zoeken op internet: de minpool.

-Jacob

bewerkt door jacobcoens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jacob,

Ik heb ongeveer ook zoiets gehad. Weliswaar was mijn accu slecht en in de tussentijd vervangen maar, Het probleem was niet weg met een nieuwe accu. Mijn radio/cd speler trok stroom terwijl deze toch echt uitstond.

De enige juiste beslissing genomen: Radio via internet gekocht van 1978:D.

Zelfde jaartal als mijn Jeep j20. Geen modern spul in een oude auto!:D.

Je kan overigens lekspanning simpel constateren door de - pool eraf te halen en rustig tegen de pool van de accu te houden, krijg je een klein vonkje dan heb je lekspanning. En zoals dat bij mij ging: Radiostekker los en het zelfde doen met je pool: geen vonk. Dus lekspanning radio!:whistle:

Groeten Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...