Spring naar bijdragen

Net GC gekocht, paar (hopelijk) kleine issues


Recommended Posts

Beste mede-Jeepers,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste Jeep GC gekocht. Het is een donkergrijze 5.2 limited 4x4 uit 1996 met 156k op de teller. Hij rijdt heerlijk en eigenlijk vrijwel alles wat ik er aan kan ontdekken werkt goed op twee zaken na:

1. Er komt een zeurend geluid van linksvoor als ik rijd. Je hoort het alleen als er gas gegeven wordt. Als ik uitrol of stationair gas geef in N hoor ik niks. Ik ben er nog niet achter wat het is. Ik denk aan wiellager of differentieel. Heeft iemand hier een idee over?

2. De auto heeft de orignele radio/cassette met cd wisselaar achterin. Ik vind de radio erg slecht klinken bij hogere volumes (kraken). Ik heb het idee dat de versterker rot is. Heeft iemand hier ervaring mee? Als het zo is en ik wil de auto origineel houden, heeft iemand dan tip waar ik goede gebruikte vervangende originele radio kan kopen?

Alvast dank oor jullie hulp,

Groeten,

Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, en welkom op dit forum. Ik vermoed wel, dat je een ZJ hebt, want de WJ was in 1996 nog niet uitgevonden;).

Geluiden voorin kunnen afkomstig zijn van het lager, wellicht de homokineet en in het uiterste geval van het diff. Ik zou beginnen om alle bakken te verversen en eens flink door te smeren. Bij de ZJ moet even het voorwiel er af om bij een nippel te komen en dat wordt nog wel eens nagelaten.

Volgens mij zijn de speakers van historisch slechte kwaliteit. Ik zou het eerder daar zoeken dan in de versterker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd Bas met je aankoop !

Die versterker is helemaal niet rot.

het zijn de speakers die door ouderdom uitgedroogd zijn. Daardoor komt de conus los van de metalen rand en gaan ze flapperen. dit geeft een slecht geluid.

Best is even de speakers eruit halen en in de onderdelenhanden dezelfde grootte proberen te vinden. Dan zal dit terug lekker klinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties:

1. Mbt geluid voor: het is na eerste 500 km veranderd naar lager geluid. Ben nu redelijk overtuigd van lager. Ga het binnenkort laten nakijken

2. Mbt geluidsinstallatie: dank voor de tips mbt de speakers. Ga de deurpanelen eens openen en naar de speakers kijken (desnoods testspeakers aansluiten om te kijken of het verschil maakt).

Helaas heeft zich ander probleem voorgedaan. Gisteren tijdens rit op de snel weg (in natte sneeuw/regen) ging ineens ABS lampje aan en is niet meer uitgegaan (na herstart blijft deze soms minuutje uit, maar komt daarna weer aan) Ik vermoed vuil in sensor of stekkers van bedrading. Weet iemand hoe er makkelijk achter foutcode is te komen van ABS? Dat geeft wellicht idee bij welk wiel ik het moet zoeken?

Wederom alvast dank,

Gr. Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de ABS: neem eens de wielen eraf, en de ABS sensor zit aan de achterkant van het deksel waarin de remschijf en de naaf draait.

Met een klein sleuteltje draai je die zwarte ABS sensor er zo af en kun je hem reinigen.

Best meteen doen op alle wielen, zo ben je zeker dat het in orde is.

Als je tijd hebt, kun je misschien gans de naaf, de schijf, de remblokken, en het getande wiel waar de ABS sensor op kijkt eens een heet sopje geven met wat dreft of zo... dat doet echt wonderen.

Voor de achterwielen moet je wel de trommel eraf halen, je zult versteld staan welke zooi er daar binnenin zit. Ik gok erop dat de valse sensormelding van één van je achterwielen komt.

Doe het maar 's open...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heeft ie ook maar volgens mij zit de sensor erbuiten :blink:

dat klopt. de sensor kun je van buitenaf losdraaien en eruit trekken.

Maar de meetspleet van de sensor zit toch in de trommel ?

En dan heb je nog geen zicht op de zooi die binnenin de trommel zit.

En ik heb de mijne opengedaan en toen zag ik een hele meuk vet/stof/remschoenslijpsel/... die overal aankleefde.

Het is dus best dit eens te bekijken en vooral het gekartelde tandwiel dat op de as draait ook te reinigen. Kan goed zijn dat die onder de blubber zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

`Hallo Bass, ik heb vorigemaand het zelfde geluid gehad, was niet mijn lager die blijft vaak door janken het was bij mij het diff. Controleer even of je speling hebt op je lager van je aandrijfas (kan minimaal zijn). Bij optrekken wordt je vooras bij geschakeld en dan gaat dit lager gieren, bij konstante snelheid of uitrollen hoor je hem niet meer. in dit geval aandrijfas demonteren, klok eruit en dan pignon eruit.

Bij mij was de opvulbus ruim geworden, 1 mm afslijpen dan weer monteren en het wonder was geschied. succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

`Hallo Bass, ik heb vorigemaand het zelfde geluid gehad, was niet mijn lager die blijft vaak door janken het was bij mij het diff. Controleer even of je speling hebt op je lager van je aandrijfas (kan minimaal zijn). Bij optrekken wordt je vooras bij geschakeld en dan gaat dit lager gieren, bij konstante snelheid of uitrollen hoor je hem niet meer. in dit geval aandrijfas demonteren, klok eruit en dan pignon eruit.

Bij mij was de opvulbus ruim geworden, 1 mm afslijpen dan weer monteren en het wonder was geschied. succes.

he hallo, Palliezj

Ik heb het zelfde probleempje kan je wat meer er over kwijt het verhaal van de opvulbus ben heel benieuwd hoe je dat moet doen ik heb het net omhoog gehad en ik voelde speling op de klok ,

mvg, Ad

En hallo bass850 welkom hier op het forum het is hier echt een grote informatie bron gewoon super, ik ben op het moment met mijn zj bezig om hem iets te verhogen maar dat is oftopic moet alleen nog van achter staat nu scheef.

groetjes uit zeeland.

bewerkt door adh
aan vulling voor bass850
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste Allen,

Dank voor de tips. Eea is ondertussen opglost. Was helaas niet zo eenvoudig als gehoopt, maar toch:

1. Voor het geluid van de voortrein is de voordiff uit elkaar geweest en de tussenbak gecontroleerd. Tevens is het rechtervoorwiellager vervangen en zijn alle stabilisatiestangen en rubbers vervangen. Het geluid is nu weg en de boel ligt stuk strakker op de weg.

2. De ABS sensor achter is vervangen door een nieuwe, want die bleek defect. De reparatie van punt 1 en twee was wel duur (1200 euro) maar is nu wel goed lijkt het. Volgens transmissiespeciailst was rest van de transmissie en aandrijving in prima orde (nauwelijks slijtage zichtbaar) dus dat was goed nieuws.

3. Het geluidsprobleem heb ik opgelost door in de achterdeuren nieuwe speakers te plaatsen. Van de oude waren de conusaanhechtingen helemaal door. Stereo klinkt weer als een klok, met name CD, de radio ontvangst is nog steeds niet super, maar gebruik ik toch niet vaak.

4. Hierna onstond nog nieuw probleem: ineens geen oliedruk meer op oliedrukmeter. Na bestuderen van forum de druksensor gecontroleerd en deze bleek idd doorgeslagen en te lekken. Ik heb toen bij grandcherokeeparts.nl een gebruikte sensor besteld. Deze bleek helaas niet het goede type dus gaf geen druk aan (lek was wel weg). Na telefoontje met grandcherokeeparts.nl kreeg ik keurige service en stuurden ze mij een andere sensor (tweepins ipv 1 voor de 5.2 V8), deze is er gisteren in gegaan en werkt nu perfect :no: Prima service van grandcherokeeparts.nl

5. Verder nog ff de gasveren van de achterklep vervangen door setje gekocht bij grandcherokeeparts.nl Werkt nu ook weer perfect.

Kortom de GC is weer in concours staat :) nou maar hopen dat het voorlopig zo blijft en mijn enige hoge kosten bij het tankstation zijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HALLO, ik heb voor je speaker gebeuren nog twee zeg maar 1 hele goede en een gerepareerde achterdeur speakers liggen mag je zo hebben van me je zegt het maar ,

Dank voor je aanbod, echt toffe gasten die GC-owners :no: Ik had zelf al speakers gekocht (29 euro bij Media markt met harde rubberconussen dus hopelijk heel sterk) en die doen ht perfect. Misschien kun je indetoekomst iemand anders ermee helpen.

Tx Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...