Spring naar bijdragen

SWR waardes 27mc


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Ben bezig mijn antenne af te regelen.

Op kanaal 20 het metertje op SET gezet. Met FRD op kanaal 1,20 en 40 knalde alles in het rood. Ben toen begonnen met in korten van de antenne en kom inmiddels uit op waardes van; kanaal 1 = 1,6 kanaal 20 = 2,3 en kanaal 40 = 3,5

Verder inschuiven van de antenne gaat niet, kan wel afzagen. Maar wat vertellen deze waardes me nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, staan geen % op.... Maar die waarde op kanaal 40 is in het rode gebied.. moet ik daar nog wat aan doen? Lijkt mij niet goed dat deze in het rood staat?

Als ik de antenne nog meer inkort zodat de waarde op kanaal 40 lager word, word deze dan niet TE laag op kanaal 1?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou hem in kunnen korten , echter weet natuurlijk niet wat de bandbreedte van de antenne is , normalieter zou die wel genoeg moeten zijn voor 40 kanalen.

Wij verkopen zelf veel de Fire-stick deze staat 1:1,1 en verspringt misschien 3 strepen over de 40 kanalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer eens of de connectors wel goed gesoldeerd zijn en dat er een goede massa aanwezig is. Als alles goed is aangesloten zou je gemakkelijk onder de 1:1.5 moeten komen (ideaal is natuurlijk 1:1)

Ga wel je antenne trimmen met de bak op ongeveer het midden van z'n bereik, bij 40 kan dus kanaal 20 of 21.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer eens of de connectors wel goed gesoldeerd zijn en dat er een goede massa aanwezig is. Als alles goed is aangesloten zou je gemakkelijk onder de 1:1.5 moeten komen (ideaal is natuurlijk 1:1)

Ga wel je antenne trimmen met de bak op ongeveer het midden van z'n bereik, bij 40 kan dus kanaal 20 of 21.

Dus als ik het goed begrijp, en er vanuit ga dat alles goed is aangesloten, de antenne trimmen tot een SWR heb op kanaal 20 van < 1,5 ?

Dat zou betekenen dat ik dat als ik me antenne dermate inkort, dat kanaal 1 op zowat 1 staat en kanaal 40 < 3 ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het een mobiel toestel betreft, dan kun je de SWR niet perfect krijgen.

De constructie van je kooi, en de lengte van je coaxkabel zorgen ervoor dat de SWR meting steeds anders is.

Probeer eens je kabel wat anders te leggen, je zult zien dat de SWR waarden telkens opnieuw beter of slechter worden.

Gewoon niks van aantrekken, als je antenne goed is en je kabel en stekkers zijn OK, dan speelt dit niet zo'n grote rol bij 4 Watt.

Je zult er geen meter verder mee geraken, heb ik al 30 jaar ervaring mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het een mobiel toestel betreft, dan kun je de SWR niet perfect krijgen.

De constructie van je kooi, en de lengte van je coaxkabel zorgen ervoor dat de SWR meting steeds anders is.

Probeer eens je kabel wat anders te leggen, je zult zien dat de SWR waarden telkens opnieuw beter of slechter worden.

Gewoon niks van aantrekken, als je antenne goed is en je kabel en stekkers zijn OK, dan speelt dit niet zo'n grote rol bij 4 Watt.

Je zult er geen meter verder mee geraken, heb ik al 30 jaar ervaring mee.

Dus het word gewoon een beetje middelen, tot je in de buurt van de ideale waarde komt...? Ik las namelijk ergens dat de lengte van je coaxkabel niet ter zake deed?

Ik vind namelijk het geluid vanuit het bakkie erg slecht en ik vraag mij af of dat ook door de afstelling komt, of dat het eigenlijk ook beter is een aparte speaker aan te sluiten?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans , dat met die kabel verleggen etc. kan ik mijn eigen toch niet in vinden ! ,toch een teken van een slechte massa volgens mij.

Ik heb in mij Jeep een 120 kanalen 15 watt zitten en heb een SWR van 1:1,1 !

En dat met de kabel inkorten is alleen voor antenne's die je niet kunt dippen.

Je moet nl. altijd zorgen dat je een veelvoud of deelvoud van 11 meter hebt.

Met het dippen ga je die lengte ideaal maken.

Toch komt het bij 4 watt toch wel nauwkeurig , wij hebben ze regelmatig in de reparatie waar de eind-transistor er uit ligt door een slechte SWR.

Daarbij op een SWR van b.v. 1:3 een 25% vermogens verlies.

Die 25% wordt dus niet Geforward maar Reflected , dus terug de eindtrap in met als gevolg een hoop warmte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...