Spring naar bijdragen

mistlampen aan bij grootlicht op TJ.


Recommended Posts

Omdat ik mijn mistlampen / verstralers ook wil kunnen voeren bij grootlicht heb ik me eens gebogen over het bedradingsschema.

Eerst moet ik melden dat het dus gaat over de twee mistlampen die origineel door Jeep op m'n voorbunper zijn gemonteerd, die gaan nl automatisch uit als je grootlicht aan zet en dat wil ik zelf bepalen, daar heb ik die Yanks niet voor nodig !

Als je achter de dashboardkast kijkt, zitten er naast de zekeringen 2 relais. Je moet de voorste hebben, daar gaat een rood/grijze draad naar toe die je moet loshalen [ afknippen ] van het relais en moet vervangen door een draadje van het relais naar de massa. Klaar is kees, Piet enz.

PS ik heb natuurlijk die rood/grijze 5 cm van het relais doorgeknipt en voorzien van een oogje.

Succes, Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voeren van mistlampen (voor) in combinatie van dimlicht is verboden.

Oude schakeltruck: om ervoor te zorgen dat je mistlampen afschakelen bij dimlicht leg je de massa van het relais aan de (+) van de betreffende koplampen (dimlicht). Bij stadslicht, als het dimlicht niet brandt krijgt het relais massa via de gloeidraden van de koplampen. Door de kleine stroom zie je daar niets van. Als dimlicht wordt ingeschakeld wordt de massa van het relais ineens (+) en valt het relais af. Bij doorschakelen naar grootlicht heeft het relais weer massa en gaan de mistlampen weer aan. Jij hebt nu de massa van het relais direct aan de echte massa gelegd en daarmee de schakeling aangepast.

Overigens zijn mistlampen geen vèrstralers maar breedstralers: ze dienen om laag onder de mist door te schijnen en worden daarom ook bij voorkeur zo laag mogelijk gemonteerd. Om verblinding van jezelf in zware mist door je eigen koplampen te voorkomen kunnen mistlampen branden met alleen stadslicht.

Vèrstralers dienen ter ondersteuning van het grootlicht en mogen ook alleen in combinatie daarmee kunnen branden.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ombuigen van een pool van een relais begrijp ik niet.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is het relais voor de mistlampen een relais dat in rust maakt en bekrachtigd breekt. De stroom voor de mistlampen loopt vanaf de lichtschakelaar over de relaiscontacten die in rust zijn verbonden. Als het grootlicht wordt ingeschakeld wordt het relais bekrachtigd en verbreekt het mistlicht. Door één van de polen van de bekrachtiging te isoleren (ombuigen in dit geval) valt het relais niet meer af bij inschakelen van grootlicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...