Spring naar bijdragen

Laadprobleem


spiderman
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn volgende probleem, je raadt het al, is een laadprobleem.

Ik wilde gisteren ochtend wegrijden maar auto starte niet ivm lege accu. Kon het natuurlijk zijn dat de accu leeggetrokken was door een verbruiker of dat accu slecht zou zijn.

Optie 1 is mogelijk maar dan zou ik het eerder al gemerkt moeten hebben aangezien ik niks anders heb gedaan dan normaal.

Optie 2 is niet geloofwaardig omdat de accu die er nu in zit nog geen half jaar in zit (exide 900 DC).

's Avonds auto gestart m.b.v. een booster en sloeg meteen aan, een behoorlijk stuk gaan rijden en toen viel me meteen op dat de spanningsmeter niet constant bleef staan. Als ik gas gaf liep die netjes richting 13-14 volt, als ik vervolgens los liet zakte hij meteen richting de 10 volt.

Nadat ik ongeveer een uur had gereden weer thuis aangekomen en toen stond de spanningsmeter op +- 11 volt.

Vanochtend startte de auto wel gewoon echter toen ik vanavond weer naar huis wilde rijden moest ik de booster er weer aanhangen aangezien de auto niet wilde starten.

Naar huis rijdend merkte ik dat de spanningsmeter weer aan het flikkeren was (14 volt bij gas geven, 10/11 volt bij stationair draaien. Thuis meteen de motorkap open gedaan en met draaiende motor even gemeten.

Stationair: +- 12.5 volt

Gas geven: +-13.5 volt

Ik had mijn verbruikers af staan.

Ben van plan morgen de kabelconnecties na te kijken op corrosie en slechte connecties. Daarnaast kijk ik morgen de zekeringkast onder de motorkap even na.

Iemand verder nog tips waar ik het beste kan zoeken? spanningsregelaar?

Alvast bedankt,

groetjes Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aansluitingen op de dynamo, massa verbindingen, accupolen enz.... deze even losmaken, eventuele corrosie verwijderen en licht invetten met zuurvrije vaseline.

Ik zou niet van de onboard spannings meter uitgaan, even controleren met een multi meter of deze dezelfde waarde's aangeeft.

Bij de benzine modellen zit de spannings regelaar in de PCM, geen idee hoe het bij de diesel zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aansluitingen op de dynamo, massa verbindingen, accupolen enz.... deze even losmaken, eventuele corrosie verwijderen en licht invetten met zuurvrije vaseline.

Ik zou niet van de onboard spannings meter uitgaan, even controleren met een multi meter of deze dezelfde waarde's aangeeft.

Bij de benzine modellen zit de spannings regelaar in de PCM, geen idee hoe het bij de diesel zit.

Ga dit morgen meteen controleren. De waardes die ik gemeten heb, zijn met een digitale multimeter gedaan. Wat betreft die spanningsregelaar, dat moet ik morgen meteen op de dynamo nakijken, ben dan toch bezig.

alvast bedankt:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net weer binnen van het nakijken van een en ander.

Multi riem heb ik gecontroleerd en die lijkt gewoon goed gespannen te zijn. wat betreft de aansluitingen op de dynamo ( dit is 1 kabel en 1 stekker waar 2 kabels inzitten), deze zagen iets of wat wit, ik heb dit zo ver als ik kon schoongemaakt en ook op de dynamo heb ik dit schoongemaakt.

accupolen allebei losgehad en zagen er goed uit.

Verder heb ik de zekeringkast onder de motorkap nagelopen en heb daarbij alle zekeringen licht opgeschuurd omdat ze iets of wat onder de corrosie zaten.

Spanningsregelaar heb ik naar gekeken maar deze zit helaas niet op de dynamo, maar hopen dat die in orde is.

Wat me opviel is dat er 2 moertjes waren losgetrild. Deze zijn van de kabel van de accu naar de zekeringkast. Kan dit ook een oorzaak zijn van de problemen die ik heb of kan dit niet?

zondag verder kijken,

groetjes Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag nog het een en ander gemeten, eerst auto maar eens gestart met startkabels, daarna de multimeter er weer bij.

Metingen zijn gedaan op de accupolen.

Stationair toerental, verbruikers uit: 11.6 volt.

Stationair toerental, verbruikers aan: 9.7 volt

Ook heb ik afgelopen week de dynamo nog gemeten en had daar een heel erg grote weerstand, 16 kilo ohm :D

Morgen de dynamo er maar eens afschroeven en dan maar laten reviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schoonmaken kan voldoende zijn......

Bedoel je de dynamo schoonmaken? of connecties? ik heb de connecties namelijk schoongemaakt en wat me wel opviel is dat de weerstand daarna een stuk lager was.

Heb nog contact gehad met een monteur/collega van de Jeepgarage en die zei dat de dynamo vermoedelijk ook kapot is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net een telefoontje gekregen wat betreft het nakijken van de dynamo. Uit een aantal tests is gebleken dat de diodebrug kapot is.

Enige probleem is dat deze niet of nauwelijks aan te krijgen is.

Weet er iemand een bedrijf/adres hiervoor? Het is voor een 2.5 TD uit 1996.

Merk van de dynamo is Nippondenso.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...