Spring naar bijdragen

dana44 8 gaten


SEGER
 Share

Recommended Posts

Ik twijfel tussen 2 voorassen. 1 is een van een wagoneer met het diff aan de juiste kant dus minder werk aan normaal gezien. De andere is een met steekassen met wielen waar 8 gaten in zitten. De verkoper zegt dat dit een militaire as is en de buizen dikker zijn. Welke zou het beste zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wagoneer heeft juiste breedte, assen inkorten kan duur worden qua werk en op maat gemaakte steekassen.

ook zitten de springperches voor een waggy D44 al bijna precies goed (scheelt 1cm meen ik)

heb nooit gehoord van "militaire D44" ken wel de 8 gaats en 6 gaats.

Kan evt, de wanddikte van de asbuis laten meten met een ultrasone wanddikte meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij werden 8-gaats gebruikt als zogenaamde 1-ton assen en 6 gaats als 3/4-ton assen.

8 gaats zal iets sterker kunnen zijn maar is aan de andere kant ook weer lastiger met velgen e.d.

Heb waggy 44ers onder mijn YJ liggen en daarvoor zijn de onderdelen goed te krijgen zoals lagers, schijven en remklauwen. weet niet hoe dat zit met 8-gaats.

wat voor banden wil je eronder zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu 35" boggers eronder maar zou eventueel ooit nog groter gaan. Moeten de steekassen veranderd worden van een waggy dana44. Wat moet er eigenlijk aan een waggy as aangepast worden? Het is allemaal nog redelijk nieuw voor mij maar ik wil graag altijd alles heel houden als ik ga rijden en niet na 15min al aant sleutelen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een standaard dana 44 as met standaard steekassen is geschikt om 36 a 37 inch banden aan te kunnen. Alleen als ik kijk op de sites in Amerika lees ik geregeld dat boggers toch 1 van de best slopende banden zijn die je kan kopen. Boggers zijn agressieve banden. Het is vaak de voet van de chauffeur die bepaalt of kruisjes en steekassen wel of niet heel blijven. Met boggers eronder moet je gewoon nog voorzichtiger zijn.

Kijk op youtube maar eens. Daar zie je mensen de meest wilde acties uithalen met hun jeep en hun standaard dana 44 assen en er gebeurd niks en dan zie je een ander rijden die voorzichtiger is en ook nog eens alloy steekassen en zwaardere kruisjes in zijn dana 44 as heeft gestopt en bij hem hoor je de as gewoon breken.

Mijn idee is dat met boggers je altijd een groter risico zal hebben om je vooras te slopen dan met veel andere banden. Dit kan binnen 5 minuten al gebeurd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

3/4 ton en 1 ton trucks gebruiken in de regel 8- gaats velgen. Deze 8 wielbouten zitten op een steek van 6.5". Ik heb zo'n D44 vooras en D60 achteras onder de CJ5 van mijn vrouw, onder mijn M38A1 en onder mijn FC170. In de regel is het zo dat de asbuizen van 1 ton trucks een wanddikte hebben van 1/2" (12.7 mm). 3/4 ton trucks hebben vaak iets dunnere buizen. Hier kom je meerdere wanddikten tegen, maar in de regel is dat iets tussen 5/16" en 7/16" (7.9 en 11.11 mm).

Mijn D44 voorassen (military) hebben asbuizen met een wanddikte van 1/2". De D60 asbuizen hebben een grotere buitendiameter en met een wanddikte van 13/32" (10.3 mm).

De fuse's van een 8-bouts zijn een stuk sterker als van een 5 of 6 bouts. Dit komt vooral doordat er veel grotere lagers zijn gebruikt en dat de lagers in het fuse verder uit elkaar staan.

Voor mij is de keus heel makkelijk geweest. 5 en 6 bouts assen is maar poppenspul tegenover 8 bouts assen. Remmerij op een 8-bouts as is ook een stuk groter. Dit betekent dat je minstends naar 16" velgen moet (of groter). Op militaire truckt kom je meestal 16.5" velgen tegen. Bead-lock velgen van de HUMVEE hebben 8x6.5" boutpatroon, en het zijn 16.5x8.25" velgen. Deze velgen heb ik aan mijn M38A1, met HUMVEE 37x12.5Rx16.5 banden. Deze bandjes hebben gisteren in Holzen in de steengroeve perfect gepresteerd met 0.45 bar druk (met Run-Flats er in).

Overigens: Voor een fatsoenlijke stop heb je enorme remmen nodig als je met 36ers of grotere banden rijdt.

Jos Reuling

Ik twijfel tussen 2 voorassen. 1 is een van een wagoneer met het diff aan de juiste kant dus minder werk aan normaal gezien. De andere is een met steekassen met wielen waar 8 gaten in zitten. De verkoper zegt dat dit een militaire as is en de buizen dikker zijn. Welke zou het beste zijn?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jos,

Ik heb die assen ook liggen voor onder mijn YJ te bouwen. Enigste waar ik bang voor ben is de bodemvrijheid van de Dana60 tov de Dana 44/Dana35. Hoe groot is de bodemvrijheid gemeten onder de D60.

BTW, Dana60/Dana44 HD 30 spline combo is te vinden onder sommige J20 truks. Was een Heavy Duty optie pakket voor deze wagens.

Steve

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu 35" boggers eronder maar zou eventueel ooit nog groter gaan. Moeten de steekassen veranderd worden van een waggy dana44. Wat moet er eigenlijk aan een waggy as aangepast worden? Het is allemaal nog redelijk nieuw voor mij maar ik wil graag altijd alles heel houden als ik ga rijden en niet na 15min al aant sleutelen zijn.

Ik zou er maar niet op rekenen dat de standaard steekassen het houden, (ik denk dat het voor veel jeepers wenspraat is) ik hier ervaring mee, na een weekend racen over bospaden waar het mocht:) waren ze beide overleden. kortom standaard blijft het nog steed slappe troep:wacko:, je zal dan alsnog moeten upgraden, heb ik ook gedaan nu gaat het wel goed, wel veel inspanning, ik heb ook ervaring met nissan gr assen, nou geef mij deze maar ze gaan niet stuk.

Maar goed, een steekas upgrade is wel een must als je groter gaat dan 35 inch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standaard Dana 44 steek assens zijn slimpy at best, vooral de stub shafts

Hier is een vergelijking met standaard oem TJ dana 30 steek assen.

dana44frontaxle001.jpg

dana44frontaxle002.jpg

Het grootste voordeel van een Dana 44 as over een Dana 30 as is de mogelijk heid voor 5.38 gears. Verders is er niet zo een heel groot voordeel in sterkte.

Alle 2 kunnen 35" banden draaien als je naar 37" will moet je toch echt iets sterkers zien te vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...