Spring naar bijdragen

G3 Inbouwen?


Recommended Posts

Ok, de zoekfunctie werkt niet echt optimaal, op diverse termen zoals "G3" en "Gas" kreeg ik 0,0 op request. Dus dan maar even een post die waarschijnlijk al wel eens vaker is langsgekomen, mijn excuses alvast hiervoor.

Het zit zo, ik heb mijn ZJ ('97) nu vanaf oktober, en ik rijd meer dan verwacht (maar hij zit ook zo lekker :bye1:). Ik schat dat ik per jaar zo rond de 25000 uitkom.

Nu is m'n auto een benzine, en ik zit me serieus af te vragen of ik niet beter G3 kan laten onder/inbouwen. Ik ben ervan op de hoogte dat het verbruik iets hoger word, maar tegenover vrijwel een euro goedkoper de liter, zal ik met een gerust hart wat litertjes extra tanken.

Maar, van de 25000 km, zijn er veel kilometers met paardentrailer (leeg 1000 kilo, varierend tot een kilo of 2200 vol) aangekoppeld. Gaat een gasinstallatie ten koste van het vermogen?

Wat zijn de eisen om bij een G3 installatie het voordelige wegenbelastingtarief te krijgen? Heeft er iemand ervaring met het laten inbouwen van G3? Waar in Zuid Holland zitten de garages die dit betrouwbaar doen?

Ondanks dat ik als autoNoob in de tijd dat ik Jeep heb al erg veel heb geleerd over auto's (althans, over Jeep), ben ik verder met dit soort dingen nog steeds compleet onwetend.

Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen!

Alvast bedankt,

Benthe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey benthe

ik heb net je verhaal gelezen ,ik weet wel een betrouwbare lpg dealer

in rijswijk plaspoelpolder www.lpg-nieuwenhuijsen.nl

die levert prins vsi g3 systemen, heb ik zelf ook en bevalt prima!

bij mij zat de lpg3 installatie er al in ,maar onderhoud laat ik bij nieuwenhuijsen doen

heb jij trouwens de 4.0 of de 5.2 motor

misschien een overweging om een gc te kopen waar de g3 installatie al in zit ??

dit omdat de installatie om en de nabij 3000 E gaat kosten en je een gc waar die al ingebouwd is voor een 5 a 6000 euro kan vinden.

Op je vraag vermogenverschil lpg versus benzine merk ik echt niets

het zal mischien 1 a 2 % in vermogen schelen>

wat je ook zult moeten overwegen is onderbouw dat wil zeggen je gastank onder de auto zit in plaats van in de achterbak.

Nadeel van onderbouw is kleine tank en voordeel is dat je je achterbak gewoon kunt gebruiken

de wegenbelasting is wel behoorlijk!!!!!!!!! mijn auto de 5.2 weegt met onderbouw tank van prins 1925 kg

wat wil zeggen 441 euro per 3 mnd

maar dan nog ben ik met 10000 km per jaar nog vele malen goedkoper uit als met benzine ,elke keer weer lachen als je voor 22 euro een volle tank af rekent:yes::bye1:

groeten Ricardo:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

ik heb een 4.0 motor. Verkopen en dan opnieuw kopen is denk ik niet echt een optie, sowieso verlies ik (zeker in deze tijd) een bedrag op de auto ten overstaande de prijs die ik ervoor betaald heb. Ook heb ik hem te hard nodig om even zonder (trek)auto te zitten, en een goede GC is niet zomaar gekocht, naar deze ben ik ook enkele maanden op zoek geweest. Buiten dat ben ik gewoon gehecht aan 'm, ik ben nooit zo goed in auto's verkopen/slopen.

Wat weegt zo'n tank? Ik vind onderbouw persoonlijk een fijnere optie, want de bedoeling is echt ooit nog eens dat m'n honden in de kofferbak gaan, in plaats van op de achterbank :lol:. En ik vind de ruimte wel ideaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij sinds februari op LPG.

De mijne is een 5.2 ltr en ik heb niet eens in de gaten of hij op lpg of op benzine rijdt.

Bij de pomp is het iedere keer weer lachen.

Ik weet niet of je veel in Frankrijk of Italie komt, maar LPG in deze landen is minder goed verkrijgbaar.

Langs de grote wegen gaat het nog, maar als je in Frankrijk Route National rijdt is het dikwijls zoeken.

Een onderbouwtank met 70 ltr. en een benzinetankje van 38 ltr. is dan niet ideaal.

Dit jaar hebben wij in Italie in het dal van Aosta gezeten en daar is in het hele dal maar 1 gaspomp en deze bleek defect te zijn.

Wij waren toen toch blij met de 87 ltr. banzinetank.

Neem dit iig mee met je beslissing voor inbouw of onderbouw.

Afgelopen week is eindelijk het Prins "Valve Care" systeem ingebouwd.

Ik heb voorlopig de primeur van het nieuwste systeem, waarbij iedere cilinder apart ingespoten wordt.

Ik heb nog geen ervaring op het gebied van de valve care, maar de Prins VSI installatie bevalt uitstekend.

Ik voel geen vermogenverlies, maar ik weet niet hoe dat met een 6 cilinder zal zijn.

Als je G3 toekenning hebt op je kentekenbewijs kom je in aanmerking voor het gereduceerde wegenbelasting tarief.

Misschien is het mogelijk om onder de 1850 kg. te blijven, waardoor je nog net in een lichtere belastingklasse valt.

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die G3 toekenning, onder welke noemer vind ik die? Ik meende ergens gelezen te hebben dat vrijwel elke auto vanaf '97 deze heeft?

Als ik het dus goed begrijp uit jouw verhaal, bij inbouw blijft de oorspronkelijke tank zitten, en word er een gastank bijgebouwd, bij onderbouw word de oorspronkelijke tank vervangen door een kleinere benzinetank?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zj's officieel vanaf 1995 krijgen de G3 toekenning op het kentekenbewijs.

Dan staat op het kentekenbewijs onder punt p.3.Branstof een G en bij Gasinstallatie G3.

Voor 1995 krijgen ze deze toekenning niet.

Bij gas inbouw blijft de originele banzinetank van 87 liter gewoon zitten.

en wordt achter de achterbank de gastank geplaatst.

Ik heb een "thuisbreng" reservewiel aangeschaft, waardoor er ruimte is voor een 85 ltr. gastank en heb nog wel ruimte over voor een hond.

Bij onderbouw wordt op de plaats van de 87 ltr. benzine tank een 70 ltr. gastank en een 38 ltr. benzinetankje geplaatst.

Let op je hebt maar 80% vulling, dus een 70 ltr. tank mag maar 56 ltr. gas in, wat resulteert in een actieradius van ca. 275 km.

Je rijdt dan van pomp tot pomp.

Als je meer info wilt stuur me dan een pm.

Groetjes,

Willem

bewerkt door wilspe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...