Spring naar bijdragen

Gescheurde cylinderkop en kapotte lambdasonde


Recommended Posts

Al enige tijd verbruikte mijn 5,9 iets teveel koelvloeistof, reed slecht en ik merkte dat de bougie van cylinder 8 ook iedere keer stuk ging en eruit zag alsof hij verteerd was. Na een tijdje vond ik het wel welletjes en heeft Ed (Jeep Dokter) met zijn*endoscoop een blik geworpen IN cylinder 8 en inderdaad lag er al na 20 min stilstaan een plasje koelvloeistof op de zuiger. Konden dus 2 dingen zijn, of koppakking of scheur in de kop. Aangezien de zooi er toch af moest en ik ook nog eens op gas reed besloot ik eens op internet te gaan shoppen voor een set andere koppen en kwam een bedrijf tegen in de states die gemodificeerde cylinderkoppen (nieuwe castings) verkocht speciaal voor de magnum motoren. Blijkt een bekend probleem te zijn (cracked heads) na een aantal telefoontjes daar in de states. Gelijk ook maar alles daar besteld twee nieuwe koppen compleet afgemonteerd (Magnum iron heads), pakkingsets, en een speciaal ontworpen aluminium plenum gasket omdat dit ook een zwak punt is van de mangnum motoren (overmatig olie verbruik). De boel uit de states laten komen en alles*erop laten zetten door de jongens van Jeebee in Tilburg. Maar na montage en rijden wilde de motor niet lang stationair blijven draaien liep dan weer hoog dan weer laag, leek zelf gas te geven en sloeg uiteindelijk dan ook af, ook het vermogen en *lopen van de motor viel zwaar tegen. Nadat de jongens van JeeBee alles hadden nagelopen bleek waarschijnlijk een slechtwerkende lambdasonde het probleem te zijn!!! Sonde vervangen en toen pas werd het beest wakker !!!!!! Wat een power!! Wat een genot om er nu in te rijden. Zelfs mijn vrouw trekt de straatstenen eruit bij het stoplicht. Ik ben super tevreden tot nu toe met de koppen en ook echt een aanrader( zeker met de gunstige dollar) voor mensen die het goed willen aanpakken. het bedrijf in de states is Hughes engines en ik moet zeggen van de order tot douane en huisadres liep het probleemloos. De koppen die ik erop heb zijn de Hughes ironheads 4666 maar wil je meer power ze hebben daar vanalles.

Hier de foto's

P1000707.JPGP1000703.JPG

P1000704.JPGP1000702.JPG

P1000711.JPG

m_IYSHbZbTybWez8hgQROw?feat=directlink

bewerkt door EJG
plaatsen foto's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongetwijfeld een rib uit je lijf geweest, maar zo te lezen méér dan de moeite waard. Ook erg leuk om te lezen dat er niet altijd defecten worden gemeld maar ook al reeds gedane oplossingen met zeer positieve resultaten. Een goede diagnose, goede kennis in de US en goede montage.

Veel rijplezier gewenst!! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Ramon, ja duur zeker maar voor een (1) gereviseerde cylinderkop hier in NL heb ik twee (2) NIEUWE met het verholpen euvel van de scheurende kop in de USA inclusief geharde klepzittingen en al. En ja het was behoorlijk sparen. Ik heb voor mijn beslissing tot de aanschaf behoorlijk wat speurwerk verricht en info ingewonnen. Met een revisiekop loop je nogsteeds 80% kans dat de kop op het zwakke punt scheurd of is gescheurd, vandaar ook mijn beslissing om de gemodificeerde te nemen. Het bedrijf waar ik op uit ben gekomen is hughesengines.com eucalipta en de koppen die ik heb zijn de irohead set HUG 4670. Je moet maar even op de site lezen wat de specs zijn en wat voor voordelen ze opleveren das net iets teveel om in een bericht te zetten.

bewerkt door Cyberedje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op mijn 5,9 5,2 koppen erop gezet van de sloop

In oostenrijk hebben ze destijds verkeerde koppen erop gezet

Magnum Heads (5.2 vs. 5.9)

There ARE actually two different castings for production Magnum heads, Apparently the 5.9 heads made in Mexico (machined at Toluca) and the 5.2 head made in the USA (machined at Mound RD). I don’t know when these changes were made or if they have been there since the Magnum engines were introduced.

The major differences are listed below:

1) The intake port volume is 10cc larger on the 5.9 head (about 162-163cc).

2) The intake port is about .100 taller on the 5.9 head.

3) The valve guide boss in the intake looks smaller on the 5.9 head.

4) There are several minor differences in the physical appearance of the castings, most obvious is a little “hump” between the exhaust ports on the 5.2 head, this “hump” is not seen on the 5.9 casting.

SPECIFICATIONS

5.9 CASTING (= gietijzeren cilinderkop)

Casting # 53006671

Machined Part Number 53021139

Intake Port Volume 162-3cc

Castings made at Cifunsa in Mexico/Machined at Toluca

Included on all production 5.9 engines built at Toluca

Mopar never sold this cylinder head separately as a service part

Mopar Performance Magnum crate motors are equipped with this casting on all Arrow Racing built/reworked engines

Mopar Performance crate motors now built/reworked by Cummins include these heads (since the Mound Road heads are no longer available) Earlier motors built/reworked by Cummins up to mid 2001 included Mound Road heads.

Mopar Performance Cylinder Heads P4876257 and P5007086 are now made from this casting (but there may be mixed stock in the depots since the 5.2 head was used up until the Mound Road Plant built-out).

5.2 CASTING (= gietijzeren cilinderkop)

Casting # 53020466

Machined Part Number 53021137

Intake Port Volume 152-3cc

Castings made at New Haven, MI/Machined at Mound Road Engine Plant

Included on all production 5.2 engines built at Mound Road Engine Plant

Mopar sold this casting at dealers to service both 5.2 and 5.9 engines from ’92 to ‘01

Mopar now sells this a Re-Man cylinder head since these heads are no longer available from Mound Road.

Mopar Performance Crate Motors included these heads when Cummins started building them (up to mid 2001).

This head is no longer available from Mopar and has been “ruled” to a Re-Man head R5852426 (since mid 2001)

Mopar Performance Cylinder Head P4876256, when it was available was the same as this cylinder head...Red

Zo te zien gaat de 5.9 dadelijk beter lopen daar de koppen die ik nu heb een iets grotere luchtinlaat gaat krijgen zoals ene Red hierboven vermeld

De kop met nummer 6671 is voor hogere vermogens of lees ik het niet goed mischien

Ik heb de 6671 koppen erop loopt als een raket op gas ook heb ik verharde lpg zetels erop laten zetten voor ik de koppen plaatse...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...