Spring naar bijdragen

bonken


GeePee
 Share

Recommended Posts

Al weer 3 weken aan t touren met de Jeep..heerlijk..Gisteren zelfs ff wezen kijken in Loon op Zand (volgende keer maar meedoen...). Probleempje wat ik had met de V-snaar is opgelost( bij B&S hebben ze er voor weinig een nieuwe opgelegd)....

Toch nog een ding (ja ik blijf hier van alles vragen...leuk die nieuwe leden he....):

Als de Jeep warm is, loopt ie stationair niet helemaal regelmatig. Af en toe voel ik een bonk en dan veranderd het toerental kort even een klein beetje. Heel soms als ik op de snelweg rond de 100 rijdt, hoor/voel ik dat ook. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Thanx....

GeePee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by GeePee@Jan 17 2005, 15:49

Al weer 3 weken aan t touren met de Jeep..heerlijk..Gisteren zelfs ff wezen kijken in Loon op Zand (volgende keer maar meedoen...). Probleempje wat ik had met de V-snaar is opgelost( bij B&S hebben ze er voor weinig een nieuwe opgelegd)....

Toch nog een ding (ja ik blijf hier van alles vragen...leuk die nieuwe leden he....):

Als de Jeep warm is, loopt ie stationair niet helemaal regelmatig. Af en toe voel ik een bonk en dan veranderd het toerental kort even een klein beetje. Heel soms als ik op de snelweg rond de 100 rijdt, hoor/voel ik dat ook. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Thanx....

GeePee

<div align="right">

deze Bonk zou mischien veroorzaakt kunnen worden door het inschakelen van de aircopomp hierdoor verandert ook het toerental even een beetje !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bougie's, Bougiekabels, Verdelerkap en Rotor....

Da's het eerste wat me zo te binnen schiet.... Contoleer ook de timing van de ontsteking!

En als je de stroboscooplamp dan toch in de hand hebt: Koppel de pick-up dan eens één voor één aan alle bougiekabels, De lamp moet ritmisch knipperen, en mag niet "af en toe"een flits overslaan.... Mogelijk hoor je weer de bonk op het moment dat de lamp een keer uitblijft, dan weet je dat de bougie's, kabels, verdelerkap of rotor aan vervanging toe zijn...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde probleem. Vorige week de hele hap, kabels, verdeelkap en rotor vervangen, maar het probleem blijft. Ik heb een XJ Ltd uit 92 en ik begrijp dat die electronische onsteking heeft. Is die gewoon door iedere algemene garage af te stellen, of moet ik daarvoor toch naar de dealer omdat daar speciale apparatuur voor nodig?

Het is gewoon heel vervelend als die prachtige auto niet mooi stationair loopt, en volgens mij heb ik ook minder vermogen, of stel ik me dat voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, kan best...

Je verbranding is duidelijk niet goed, dus dat kost beslist vermogen!

De ontsteking kun je zelf best afstellen, maar daarvoor heb je wel een stroboscoop lamp nodig! Overigens verloopt dat punt niet maar zo, dan moet er haast aan de afstelling gewerkt zijn, of de stroomverdeler moet eruit geweest zijn!

Maar er zijn nog meer oorzaken voor dit euvel....:

Volgen de Haynes:

1-Bougies stuk of fout afgesteld

2-Natte of beschadigde verdelerkap / rotor

3-sluiting of onderbreking in bougiekabels

4-storing in emmissie regelsysteem (EGR)

5-Vacuum lek op inlaatspruitstuk of slangen

6-foutieve ontstekings timing

7-Lage of ongelijke compressie einddruk

8-Choke werkt niet goed ( bij injectiemotoren betreft dit extra inspuiting)

9-Verstopt benzine filter

10- vervuilde injector(en)

11-te lage benzinedruk

Een aantal dingen heb je al getest/vervangen, maar zijn nog een paar aandachtspunten ...

Ik zou nu eerst de ontsteking verder controleren,dan GOED controleren op vacuum lekken en daarna benzinedruk en compressie meten.

Als je niets vind.... injectoren eens laten controleren!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker maakt dat uit!

Maar da's wat moeilijker te checken allemaal. In ieder geval is de motor dan veel gevoeliger voor de juiste afstelling dan op benzine! Injectoren zullen het probleem niet zijn, maar verdamper (als je die hebt, maar dat zal wel) kan wel een oorzaak zijn! Op de verdamper zit normaal gesproken een stationair mengselschroef, die kan ook verkeerd staan.

Zorg in ieder geval eerst dat hij op benzine goed loopt, en probeer dan om hem op gas af te stellen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dingen die ook heel belangrijk zijn voor het goed stationair lopen zijn:

De vacuumslang van inlaat spruitstuk naar de MAP sensor op het schutboard. Soms zit daar prut in wat een goede indicatie van het vacuum belemmerd. Het is een dun vacuum slangetje.

Locatie: MAPSensor.jpg

Of de toerentalsensor in de gasklep. kan wel eens vies zijn. Het mooiste is om de gasklep eraf te schroeven, de sensors los te halen en de body goed te sprayen met remmenreiniger en daarna weer met een nieuwe pakking te monteren.

Locatie: sensors onder de gasklep, op de inlaat waar die harmonicabuis van het luchtfilter op gemonteerd zit.

90_Throttle_body_small.jpg

Rechts op het plaatje is de toerentalsensor, links zit de gasklep positie sensor ( throttle position sensor --> TPS ) Als je je motorkap opendoet dan zitten de sensors achter de gasklep. Aan de buitenkant zit de TPS, aan de motorblokkant de toerentalsensor.

De throttle position sensor die naast deze toerentalsensor zit kan niet de schuldige zijn. XJ vanaf 92 hebben niet de mogelijkheid om deze af te stellen. Indien deze kapot is, dan heb je een stationair toerental van 2000 tpm.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een forum heb gezien (of het nou voor auto's of voor iets anders is), waar je zoveel hulp krijgt. Echt heel leuk om dat zo te zien. ik denk dat het bij mijn jeep inderdaad wel in de ontsteking kan zitten of in de afstelling van het toerental.

Ik ga zaterdag naar de technische middag bij B&S om daar nog even rond te snuffelen en dan ga ik zondag eens kijken of ik dit euvel met de door jullie gegeven tips kan oplossen.

Zou leuk zijn als ik daar wat mensen tref die hier ook steeds zo aanwezig zijn.... maar ik neem aan dat iedereen dan onder een andere naam door het leven gaat, haha...Ik ben in ieder geval te herkennen aan mijn zwarte XJ met begin kenteken XT.

Wie weet tot zaterdag...

GeePee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, was leuk zaterdag bij B&S (kon helaas niet lang blijven want was op doorreis). Wel met Jan Sloot een afspraak gemaakt om maandag even contact op te nemen met hen om een afspraak te maken, want het "bonken"werdt nu wel heel erg....hij liep ook niet echt goed meer stationair...

Dus maandagochtend gebeld. Kon eigenlijk pas over een week terecht, maar toen men vroeg of ik er dagelijks in rijdt (en ik antwoordde; ja mijn vrouw wel...), werd er meteen tijd gemaakt en kon ik dezelfde dag nog terecht. S'middags een telefoontje dat ie al weer klaar stond, gemaakt en wel!!

En ja, je had helemaal gelijk 87Wrnglr; mijn bougies, kabels, verdelerkap en rotor zijn allemaal vervangen... Heeft toch te maken gehad dat mijn jeep een half jaartje (buiten..hoe haalt iemand het in zijn hoofd...) heeft gestaan. Daarom piepte die V-snaar ook al zo en doet mijn afstandbedienbare opener af en toe raar (doe het dan niet...is niet handig iemand daar nog een tip voor?).

Dus opnieuw weer bedankt voor de tips allemaal!!!! (XJWrngl ongelooflijk hoeveel jij ervan weet en het dan ook nog klopt, lijkt me een fijn gevoel..misschien als ik heel veel op dit forum kom en heel veel boeken lees.....haha) En B&S voor snelle service en vakwerk..(wil geen reclame maken, maar ben nu in 4 weken al 2 keer perfect geholpen en dat heb ik wel eens anders meegemaakt....)

GeePee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...