Spring naar bijdragen

Verlichting voor APK


FrankieV
 Share

Recommended Posts

Ik heb deze vraag al eens gesteld in een ander topic, maar heb nog geen antwoord op het volgende. Als het is toegestaan probeer ik het in een nieuw topic.:rolleyes:

Mijn verlichting heb ik vorig jaar aangepast, maar met de APK vorig jaar was dit een probleem. Ik weet dat er het een en ut ander is aangepast wat betreft verlichting. Wie weet nu hoe het echt zit met de verlichting? De mijne moet nl. volgende maand weer voor de APK, en misschien kan ik wat APK-schakelaartjes toepassen.

1.Verlichting uit; knippers aan:

http://www.youtube.com/watch?v=-y7LFAl9M54

2.Alleen verlichting aan (Dimlicht en Stadslicht geeft hetzelde beeld):

http://www.youtube.com/watch?v=YmgtixmWTgk

3.Verlichting aan en knippers aan (knipperen om en om):

http://www.youtube.com/watch?v=jhtotE9C6gQ

Mijn koplampen hebben wel stadslichtjes. Dan brandt alles hetzelfde als bij 2.

Moet ik iets uitschakelen bij de APK?

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's origineel USA en hier niet toegestaan. Ik heb het echter ook zo en de auto wordt al jaren goedgekeurd...:P Maar feitelijk is het dus afkeur.:yes:

Dat om en om knipperen is niet zo'n probleem. Volgens mij mag dat bij voertuigen van vóór '97. (Bussen hadden het ook, destijds)

Probleem is je oranje gekleurd stadslicht. Dat mag niet. Wit knipperlicht wel, dus misschien even een ander lensje scoren?

Je kunt natuurlijk ook gewoon de stadslichtfunctie van de lampen in de grille uitzetten. Je hebt stadslicht in de koplampen, dus da's prima!

Na de APK knoppie weer om en klaar!;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk daar heb ik wat aan 87wrangler... Thanks.;)

Als ik het dus goed begrijp , is het alleen nodig om de stadslicht-functie in de gril, met een schakelaartje uit te schakelen met de APK. Het oranje knipperen in de gril mag blijven?

Dan ga ik 2 schakelaartjes maken op het dashboard. 1x verlichting; en 1x Lambda sensor.

De lambda sensor moet ik altijd lostrekken bij de APK, want de co is net te hoog (0,6%). Als je deze lostrekt zakt de co onder de 0,5%.

Weet iemand welke draad ik moet onderebreken om de lambda sensor tijdelijk uit te schakelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou bij de lambda gewoon ff de stekker lostrekken. een schakelaar ertussen die je slechts één keer per jaar bediend lijkt me een slecht idee ivm storingen agv overgangsweerstand e.d.

Hetzelfde kun je ook doen bij de stadslichten: gewoon een AMP stekkertje ertussen die je ff loshaalt.

2983_0.jpg

bewerkt door 87wrangler
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

De verlichting zoals jij laat zien op je filmpjes mag al zins ongeveer half 1997

Het Rode lampje achter, bekend bij bv capric bezitters mocht juist toen niet meer en daarvoor wel.

Nu mag weer beide, en is het dusdanig opgenomen in de APK regels dat de keurmeester het zou moet begrijpen.(daarvoor begrepen ze het vaak niet, en dat kon ik ze ook niet kwalijk nemen maar ik heb wel altijd gelijk gekregen)

Overigens is de verlichting aangesloten volgens het floating ground principe hetgeen inhoud

dat je verlichting niet om en om gaat bij branden.

Maar je zijlamp twee keer aangestuurd wordt(hij brand al en wil ook knipperen) twee keer plus is ook uit!

Mocht het toch een probleem worden, en kom je er niet uit bij APK moet je de draad die zorgt voor branden aan de massa hangen al dan niet met een wisselschakelaar.

Dan knippert hij slecht nog, zo werden vroeger import auto’s ook omgebouwd(samen met een scheiding groot/dimlicht)

Voor het parkeerlicht(stadlicht) problematiek zie antwoord 87Wrangler(als je er een schakelaar tussen zet knippert je zijkant niet meer!)

Groet Arie

bewerkt door Classic
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...