Spring naar bijdragen

Help !! radiatorslang ploft


Recommended Posts

Nadat ik mijn GC 98 5.9 voor de deur parkeerde en de voordeur opende,hoorde ik een doffe klap en zag rook onder de kap en koelsleuven komen. De bovenste radiatorslang was los geklapt en ik heb zo'n 2 a 3 liter koelvloeistof verloren. Het reservoir echter blijft keurig op peil. De motor temp was onder het rijden gewoon 100 graden (zo'n 140 km gereden met 120 km/uur)

Als ik nu start is de motor rap op temp en loopt op tot 115 graden. De fan slaat nog niet aan. De slang (radiator in) wordt niet echt warm maar het gedeelte voor de termostaat sensor wel. Als ik de motor afzet wordt ook het gedeelte van de slang aan de radiator heet (bloedheet). Ik zie geen doorvoer bij de radiator dop en de kachel aanzetten doet ook niks aan het koelvloeistof niveau (blijft perfect op peil terwijl ik een redelijke beekje onder de auto had lopen.)

Is mijn waterpomp overleden of de sensor van de thermostaat ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien is je radiator dop stuk die moet de druk aflaten naar je koelvloeistof tank bij 1.2 bar als er 18 psi opstaat, dus als je stilstaat en er geen rijwind meer is kan de temp oplopen door de restwarmte uit je motorblok daardoor de druk

Het koelvloeistofpeil zakt pas als het systeem goed onlucht wordt,er zit zeker lucht in je koelsysteem omdat peil niet gezakt terwijl koelvloeistof uit is

Bij jou lijkt het of na de slangsprong dat de themostaat niet meer opengaat dit kan ook komen omdat de themostaat in een luchtbel zit

De fan heeft 2 snelheden maar start alleen als de themostaat open is omdat de sensoren in het gedeelte zitten waar hete vloeistof stroomt als de themmostaat open is

Onderste sensor zit aan onderste uitstroomopening en schakeld de elec fan op lage snelheid aan

in de bovenste slang zit nog een sensor deze schakeld de hoge snelheid van de fan aan

ik heb ook een 5,9 als je die warm wegzet gaat de fan niet draaien als contact uit staat...dus volgt een drukverhoging welke normaal wegvloeit als de radiateurdop goed functioneerd

Bij mij schoot de onderste slang er wel niet af maar pieste wel koelvloeistof uit tot de druk zakte..

Iik heb mijn radiateurdop vervangen van een 18psi of lbs dat is hetzelfde naar 16 psi /lbs nu laat ie de druk weg bij 0,96 bar wat de slangen 0,2 bar minder belast

theoretisch is het kookpunt wat gezakt....

maar da,s beter als een echte geklapte slang en je motor stuk

bij jou kan het ook nog zijn dat je themostaat niet goed functioneerd

als je stilstaat na rijden en je laat de auto lopen moet de bovenste slang heet zijn dit is het teken dat thermostaat welke werkt onafhanglijk van je contact omdat ie mechanisch OPEN is, dit gaat zonder stroom of schakelen..dus na rijden is de bovenste slan die eraf klapte altijd heet anders was de thermostaat niet open gegaan

ik ga er even vanuit dat als je rijdt er geen problemen zijn alleen na een paar minuten als je hem heet stilzet...... dan zou je radiatordop linksboven de druk af moeten laten zonder dat er slangen afklappen dit aflaten gaat dan via het rubberen slangetje naar tankje achter de accu trek dit van de radiateur af en blaas erop om te controleren of dit slangetje open is

nu heb je na de slangesprong ook nog lucht in je bovenste slang

als je hier met 2 handen flink in knijpt en loslaat kan je ontluchten, je hoort het dan borrelen in je koeltankje achter de accu

let ook peil hiervan als je zo ontlucht hebt dat is dan meestal een stukje gezakt

bewerkt door Libero
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Libero, je had gelijk. kosten 12.95 voor een nieuwe radiator dop ! Er zat al een 16 PSI op dus dat heb ik ook maar zo gehouden. Het kleine ontluchtings dopje was kapot: druk opbouw. Nu ontluchte het sysyeem weer en kon ik driemaal koelvloeistof bijvullen. Totaal 5,5 liter (!) was het riool ingelopen........

Bedankt voor de tip !!!

:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...