Spring naar bijdragen

Ramen tinten± waar en hoeveel?


Recommended Posts

Laat ik altijd in Den Haag doen in de Binckhorst. Voor mijn 5.9 heb ik gekozen voor heel donker vanaf de achterdeuren naar achteren en de voorste zijruiten heb ik zo licht mogelijk laten doen zodat ik nèt niet illegaal ben (bij minder dan 50% lichtdoorlatendheid krijg je een bekeuring èn wordt je kenteken in beslag genomen Been there, done that, got the t-shirt and didn't like it...). Bij een bevriende agent met de tintman laten meten en kwam op 51% aan de ene kant en 48% aan de andere kant (verschil komt vermoedelijk doordat een zijruit eens is vervangen).

20inch04.jpg

Ik betaalde 220EUR geloof ik (kan het evt. wel nazoeken, ook het adres). Erg netjes gedaan; ben er ook voor mijn 5.2 geweest en heb ook de Alfa er laten doen. Mischien ook nog een keer met de Corvette langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het erg goed gedaan, anders zou ik er niet terugkomen :D

De achterruit van mijn Jeep was niet bubbelvrij en kon onder garantie opnieuw worden gedaan. Dan zouden ze hem eruit halen; dat gaf een beter resultaat. Je zit met die raamscharnieren etc. Ik heb dat eigenlijk nooit laten doen (luiheid, geen tijd etc.). Alle andere ramen zijn echt waanzinnig goed gedaan; geen enkel krasje, blaasje of wat ook. Zelfde geldt voor de Alfa 166 welke een erg lastige achterruit heeft (gebogen en slecht bij te komen bij de hoedenplank) maar ook die is perfect gedaan

Later nog een keertje terug voor de Corvette Convertible; die is zwart dus wat donkerdere ramen zou hem niet misstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van oom agent een prent (april 2008 € 75,--) gekregen omdat de lichtdoorlatenheid minder dan 70% was. Heb terplekken een deel van mijn folie van de ramen moeten halen, omdat anders het kenteken in belag werd genomen. Het blijkt dat zelfs de lichtste folie niet voldoet (had ik op de ramen voor zitten). Ben later voor controle weer aangehouden om de control of ik de folie volledig van de ramen had verwijderd.

Bigone

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn al vele vele discussies over, volgens mij ook wel in het verleden op het Jeepforum. De regel die in NL door de politie wordt aangehouden is dat formeel gezien mag de lichtdoorlatendheid niet onder de 70% lichtdoorlatendheid komen (dus 30% verduisterd). Er wordt echter pas bekeurd als de 'tintman' een waarde onder de 50% aangeeft. Je krijgt dan niet alleen een bekeuring, maar ook je kentekenbewijs wordt ingenomen. Je mag niet meer rijden met de auto - behalve naar een garage om de ramen te laten herstellen - en moet binnen 10 dagen de auto laten 'keuren' (lees : zien/controleren) bij een politiebureau. Doe je dat niet, dan wordt het kentekenbewijs teruggestuurd naar de RDW en moet je de hele auto opnieuw op kenteken laten zetten (incl. bijbehorende keuring).

In sommige gevallen - afhankelijk van de vriendelijkheid van de agent - mag je de folie er ter plaatse afhalen en krijg je alleen de bekeuring.

Ik rijd nu ca. 9 jaar in diverse auto's (incl. lease-auto's) waarvan ik de ramen heb laten tinten en ben in totaal 3x aangehouden. De eerste twee keer voordat er echte regels waren en kreeg ik alleen een bekeuring, en de laatste keer (met de vorige ZJ) een verkeerscontrole en moest ik mijn kenteken inleveren. Gelukkig kon ik hem ompraten en haalde we ter plaatse de folie eraf en kreeg ik mijn kenteken terug.

Vandaar dat ik bij een bevriende agent mijn huidige folie heb laten meten met de tintman. Neemt niet weg dat het een risico-factor blijft (ik zit aan één kant dus nèt onder de 50%).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze ristricties gelden toch alleen voor de voorste ramen en voorruit?:whistle:

Had het ook bij mijn vorige ZJ, ook aangehouden en boete, dus ik ben genezen en het oogt toch wat vriendelijker en je hoeft je raampje niet meer te laten zaken om de dames te begroeten:P

bewerkt door DATZZ5.9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geldt idd alleen voor de voorste zijruiten en voorruit zelf. De rest mag net zo donker als je zelf wil MITS je een rechterbuitenspiegel hebt.

Ik hoef mijn voorste zijruiten ook niet zo donker, maar als je eenmaal folie op je ramen hebt gehad, wil je niets anders meer. Niet specifiek vanwege de 'donkerte' maar vanwege de warmte die het buiten de auto houdt. Dat is echt ongelooflijk en valt niet te beschrijven als je het niet hebt ervaren.

De 'looks' krijg je er gratis bij en passen wel bij de stijl van mijn ZJ ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...