Spring naar bijdragen

Koelwaterlek 5.2 tussen pomp en blok?


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag een plas koelwater gevonden onder de ZJ.

Ik dacht eerst dat het de pomp was die aan vervanging toe is, maar blijkbaar zit het lek meer tegen de motor.

Heeft er iemand ervaring met die 5.2 motoren? Hoe zit dat pomphuis juist in elkaar? Ik gok dat de waterpomp op een huis is gemonteerd die dan op het blok is gemonteerd. Ben ik juist? (aangezien de pomp in het midden zit en bij een V-motor het water naar links en rechts moet kunnen)

Het lek zit dus niet aan de waterpomp, maar aan het tussenstuk dat op het blok is gemonteerd.

Weet er iemand iets meer over dat "tussenstuk"? Is dit het deksel van de

distributieketting, of nog iets anders? Wat moet ik allemaal demonteren om erbij te kunnen? (vooral de aircopomp lijkt me een probleem)

Ik heb momenteel nog niet teveel gedemonteerd en 't is allemaal nogal vettig na 348.000km's dus ik zie niet echt hoe het in elkaar zit...

Thanks,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag dus de boel gedemonteerd...

ZJ1.jpg

En inderdaad, achter de waterpomp zit er een pomphuis, die eveneens de distibutieketting afdekt.

ZJ2.jpg

Aan de rode pijl was dus het lek.

ZJ3.jpg

Hier zie je wat ik allemaal heb moeten demonteren. De aircopomp heb ik opzij kunnen hangen. De servopomp moest normaal ook gedemonteerd worden, maar omdat ik daar het gereedschap niet voor heb, heb ik de bout waar ik onvoldoende ruimte voor had doorgezaagd...

ZJ4.jpg

Het pomphuis en waterpomp opnieuw gemonteerd met vloeibare pakking.

Vandaag (pakking moet 24 uur tijd hebben om te vulkaniseren) de rest gemonteerd, olie en koelwater gevuld, en testrit gedaan.

Op een lekje na, aan het oliecarter, is alles dicht.

Ik had al een vermoeden dat ik een lek zou hebben aan de carterpan, aangezien deze ook is los geweest om het deksel van de distributieketting te (de)monteren. Binnenkort dus een nieuwe carterdichting monteren, en daarvoor moet dus de uitlaat gedemonteerd worden...

Uiteindelijk is er dus veel werk geweest om zo'n lekje te dichten. Ik moet hier toch toegeven dat ik het systeem van Chevrolet beter vind, aangezien zij een afzonderlijk deksel gebruiken voor de distributieketting en een waterpomp met pomphuis in één geheel die door 4 boutjes ge(de)monteerd kunnen worden...

Zeker als je de bedenking maakt dat het lekje (die nu aan de buitenkant zat) evengoed aan de binnenkant kon zitten, waardoor dus het koelwater gewoon in de motorolie terecht komt.

En dan maar zoeken hoe het komt dat het blok vol met mayonaise zit!

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...