Spring naar bijdragen

Vraagje aandrijfassen


Recommended Posts

Is er iemand die weet of de Grand Cherokee aandrijfassen langer zijn dan de XJ en of ze passen onder een XJ.

Ben namelijk mijn Cherokee aan het verhogen en zoek een oplossing voor me aandrijfassen.

Thanks:)

Ik ben juist een XJ aandrijfas aan het reviseren voor onder mijn ZJ. De aandrijfas van mijn ZJ (met NP249) is een minstens 5cm korter dan die van een XJ ('96 met NV231).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er iemand die weet of de Grand Cherokee aandrijfassen langer zijn dan de XJ en of ze passen onder een XJ.

Ben namelijk mijn Cherokee aan het verhogen en zoek een oplossing voor me aandrijfassen.

Thanks:)

Hoi Loek dat gaat niet werken. De aandrijfaasen zoals Mitchell al schreef zijn niet langer van een GC. Vergeet ook niet dat je achter bij een verhoging van 4.5 a 5 inch of hoger naar een SYE kit zal moeten overstappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp zijn de grand cherokee assen kleiner:(

Als de ZJ uitgerust is met een NP249 in ieder geval wel. Volgens mij zijn er ook ander tussenbakken geleverd, en daarvan weet ik niet zeker hoe de lengte zich verhoudt. Wellicht dat een andere Jeeper dat kan zeggen.

Ik heb mijn aandrijfas (ZJ+249) opgemeten, en die is uitgeschoven iets langer dan 71cm. Ik heb dan alleen de as zelf gemeten, niet de oren waar de kruisjes in zitten.

Er zijn wel langere aandrijfassen te koop of te vinden. Het beste is denk ik opmeten en bedrijven bellen / mailen.

Binnenkort ga ik de XJ aandrijfas in orde maken, dan zal ik de ZJ aandrijfas er naast leggen en er een foto van maken. Dan kun je het zelf zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de ZJ uitgerust is met een NP249 in ieder geval wel. Volgens mij zijn er ook ander tussenbakken geleverd, en daarvan weet ik niet zeker hoe de lengte zich verhoudt. Wellicht dat een andere Jeeper dat kan zeggen.

Ik heb mijn aandrijfas (ZJ+249) opgemeten, en die is uitgeschoven iets langer dan 71cm. Ik heb dan alleen de as zelf gemeten, niet de oren waar de kruisjes in zitten.

Er zijn wel langere aandrijfassen te koop of te vinden. Het beste is denk ik opmeten en bedrijven bellen / mailen.

Binnenkort ga ik de XJ aandrijfas in orde maken, dan zal ik de ZJ aandrijfas er naast leggen en er een foto van maken. Dan kun je het zelf zien.

OK thanks, maar is Brabant4x4 bellen misschien dat die wat weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loek.

Hoe ga jij de achterkant oplossen mbt aandrijfas , achteras en hoek?

Mvg Michel

Dat weet ik nog niet o.a met Shakels die ik nu er onder heb zitten heb jy nog tips?

Wil heb hebben op 6a7" nie hoger moet goed zijn voor 33"banden dat heb je al aangegeven dus ik ben nog ff aan het puzzelen hoe het op te lossen ga 10/12 Juli met modderpoel naar Mammut en dan wil ik het erop hebben zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Loek,

We beginnen gelijk bij je grootste probleem en dat is de hoek die je gaat krijgen met je aandrijfas achter. Op de foto hieronder zie jij een normale cherokee achteras. Deze as is leuk voor een verhoogde cherokee van max 3.5 a 4.5 inch. Ga je boven die 4.5 inch uitkomen dan gaat deze aandrijfas problemen geven. Hij kan namleijk niet de hoek maken die jij zou willen hebben en doordat hij niet mooi in lijn komt gaat je auto rijden als een hobbelpaard.

b3rjg829lmmdai7e7r8x.jpg

Om dit te voorkomen en ervoor te zorgen dat je aandrijfas heel blijft en niet kapot gaat of schade aanricht aan je tussenbak of aandrijfas hebben ze voor jeep cherokee's die hoger woillen gaan als 4.5 inch , aandrijfassen gemaakt met een dubbele koppeling. Deze kunnen een grotere hoek aan en zorgen voor het voorkomen van trilllingen in de aandrijflijn. Deze aandrijfassen wordne verkocht samen met SYE kit. Je ontkomt niet aan deze 2 dingen als je hoger gaat als 4.5 inch. En zeker als je naar de 7 inch toegaat zal je hieraan moeten geloven. Het blijft gewoon niet heel als je boven de 4.5 inch komt zonder deze aanpassingen.

Hieronder zie je een foto van een aandrijfas die je nodig hebt bij 4.5 inch of meer. Zie het verschil.

2g386fzcg88doau0cspy.jpg

Verder is het heel belangrijk om je hele voorstuursyteem met trackbar goed in lijn te hebben en te zorgen dat je caster en hoek vooras / aandrijfas allemaal goed zijn. Zijn deze niet goed afgesteld en aangepast dan is de Death wobble zeker iets wat voor gaat komen. Zeker omdat jij toch vaak met de fam weggaat is het iets waar je zeer zeker op moet gaan letten. Mammuth is een heel end rijden en het is toch zeker de bedoeling dat je daar heel gaat aankomen en natuurlijk ook weer heel weg gaat.

Hier wat info en leesstof over een DW

http://www.cherokeeforum.com/showthread.php?t=14991

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=768327&highlight=death+wobble

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=734950&highlight=death+wobble

Hier wat info over een SYE met Driveshaft

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=717935&highlight=Slip+yoke

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=639805&highlight=Slip+yoke

En dit zijn maar een paar punten die kunnen voorkomen.

Het is zeer belangrijk dat je het goed doet want lukt dat niet dan kan je echt een groot probleem krijgen. Dat is ook de reden waarom de cherokee van Dion nooit verder is verhoogd. Ik kende namelijk de vorige eigenaar.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Michel,

Pfff als ik dat zo lees heb ik al gegeten en gedronken:blink:

Denk dat ik maar jou setje er onder zet maar dan uitgedunt zoals jy al zei en dan maar ff plezier maak in Mammut en daarna maar is ff op me gemaki naar de 6 uiterlijk 8" ga toe werken.

Bedankt voor je tips mocht je trouwens hulp nodig hebben met sleutelen of zo kan je me altijd bellen:bye1:

Was jy de vorig eigenaar?

bewerkt door Loek Cherokee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...