Spring naar bijdragen

Vliegwiel gaat niet rond?


Gast Iwan Overmars
 Share

Recommended Posts

Gast Iwan Overmars

Mijn CJ heeft een maandje of 2 niet gedraaid. Accu heeft wel aan de druppelaar gehangen en verkeert in goede staat. Bij starten klikt het startrelais, maar de startmotor krijgt het vliegwiel niet rond. Startmotor is ook nog in goede conditie. Het lijkt wel of er teveel weerstand op het vliegwiel is?

Iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Draait de startmotor wel? had ooit een renault waarbij de startmotor vas bleef zitten, had altijd hamer bij me om een tik te geven en dan ging ie weer rond.

Voor zover ik het kan beoordelen, is dit niet het euvel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars
Duwen op de fan? Is deze direct door de krukas aangedreven?

De snaar loopt wel over de poelies.

Dus starten zonder bougies kan geen kwaad?

Ga ik dat morgen eens proberen.

Eind vorig jaar heb ik de startmotor nog schoongemaakt. Koolborstels waren nog goedn en is ie tevens getest. Alles was o.k.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Draait de startmotor wel? had ooit een renault waarbij de startmotor vas bleef zitten, had altijd hamer bij me om een tik te geven en dan ging ie weer rond.

Klassiek voorbeeld: als de veerdruk op de koolborstels te laag is (meestal als de borstels in gevorderde staat van slijtage verkeren) blijven ze hangen en is de weerstand naar de collector te groot. Het startrelais klikt dan wel maar de startmotor gaat niet rond. Het fameuze tikje met de hamer zorgt ervoor dat de koolbortels zich 'zetten' en het functioneert weer (even).

Als dit werkt weet je dus waar je de storing kunt vinden.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars

Al zonder bougies geprobeerd? Moet dan een stuk lichter gaan. Desnoods even starten zonder bougies, moter moet dan rond gaan. Zoniet verdenk ik echt je startmotor, of startmotorrelais, eventueel zelfs de accu.

O.k. vanmorgen dus m'n bougies eruit gedraaid. Ik kon alles dus gemakkelijk met de hand ronddraaien en heb de startmotor naar een revisiebedrijf gebracht om te laten nakijken.

Vorig jaar heb ik de starmotor zelf losgehaald om van binnen schoon te maken en toen zagen de koolborstels er nog goed uit.

Maar goed, ik wacht het bericht van het revisiebedrijf wel even af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...