Spring naar bijdragen

maatvoering 31-10.5-15 op standaard stalen 7j velg


Recommended Posts

Ik heb het forum eens doorgespit maar kan nergens een antwoord vinden op de volgende vraag.

Ik heb op dit moment 32-11.5-15 op een 10j velg onder mijn jeep wrangler uit 1991 zitten.

Nu moet ik elke keer weer de apk banden eronder gooien omdat de afstand koplamp buitenrand band teveel is.:no:

Nu weet ik dat je apk lampen kan plaatsen maar ik ben gewoon benieuwd wat de maat wordt als ik een 31-10.5-15 op een standaard 7j stalen velg monteer.

Misschien is het dan wel zo dat ik dan niet steeds de apk banden eronder hoef te gooien.:yes:

Heeft iemand dit onder zijn jeep wrangler zitten en zou die dan eens wat maten kunnen doormailen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wrangler van mijn vader had hetzelfde probleem. Afstand verlichting / rand spatbord bedroeg meer als 40 centimeter. Hierdoor zou hij niet goedgekeurd worden bij dat apk station. Toen een ander apk station geprobeerd bij ons in de buurt en toen werd de wagen wel goedgekeurd. Alleen bij een steekproef zou het station en dus ook de wrangler wel een probleem kunnen krijgen als er een apk keurmeester zou komen via de rdw maar dat risico namen we. Je banden kunnen hierbij geen rol spelen denk ik tenzij je banden meer als 3 centimeter buiten je spatbordverbreders komen. Dan is dat een afkeurpunt.

Hoe ver komen je banden buiten je spatborden uit?

Hoe ver is de rand van je spatbord verwijderd van je verlichting. Is dat meer of minder als 40 cm?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

setje lampen erop is minder werk dan dat gedoe met de banden die je ook nog eens moet opslaan.

Heb hier set apk lampen liggen Kun je lenen.

Ik laat de apk overigens uitvoeren bij een Jeepgarage die zelf, voor de apk, er een setje lampen even opzetten.

Maasbach bij jou het dichtst in de buurt

de apk banden heb ik weggedaan vanwege ruimte tekort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@michel1972 er zitten nu spatbordverbreders op van ik dacht 18 cm.

Maar het gaat erom dat ik dan de standaard of smallere kan monteren om binnen de 40 cm te blijven.

Ik kan de vraag ook anders stellen.

Stel dat ik 31-10.5-15 op de standaard 7j velg plaats, hoeveel cm spatboord verbreder moet ik dan plaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je moet gewoon zorgen dat je vanuit je koplampen gemeten niet meer dan 40cm. naar buiten komt, of dit nu op je band is gemeten of op je spatbordverbreders!

dus je kan wel een smallere band monteren maar als je spatbordverbreder meer uitsteekt als die 40cm dan gaat het niet lukken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@michel1972 er zitten nu spatbordverbreders op van ik dacht 18 cm.

Maar het gaat erom dat ik dan de standaard of smallere kan monteren om binnen de 40 cm te blijven.

Ik kan de vraag ook anders stellen.

Stel dat ik 31-10.5-15 op de standaard 7j velg plaats, hoeveel cm spatboord verbreder moet ik dan plaatsen?

Andere velgen met banden en kleinere spatbordverbreders zal niet de oplossing geven en zoals Dezperado ook al aangeeft is het een omslachtig gedoe. Zijn voorstel is verreweg het goedkoopst en dan kan je alles houden zoals het nu is.

Als jij wil weten hoe breed de spatbordverbreder moet zijn kan je dat als volgt berekenen maar dat wist je misschien al. Je gaat naar buitenzijde lamp en pakt een rolmaat. Je meet dan hoe lang de afstand is van buitenzijde lamp tot aan buitenzijde standaard spatbord. Daar komt een afstand uit. Deze trek je van de 40 centimeter af en je weet hoe breed je spatbordverbreder mag zijn.

Ik denk dat je al gauw qua afmeting in de buurt komt van een originele spatbordverbreder. Dus een stuk kleiner als je huidige 18 cm verbreder.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

okee maar ik heb dus geen idee hoe het zit met de Et waarde van een velg.

Die ET waarde geeft aan waar het ( zeg maar hart) van de velg zit en hoeveel er nu meer naar buiten steekt.

Dat is wat ik graag zou willen weten.

Ik probeer een maat wielen te vinden waarbij ik de originelen spatbord verbreders zou kunnen gebruiken, indien mogelijk.

Het moet natturlijk wel een beetje smoelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okee maar ik heb dus geen idee hoe het zit met de Et waarde van een velg.

Die ET waarde geeft aan waar het ( zeg maar hart) van de velg zit en hoeveel er nu meer naar buiten steekt.

Dat is wat ik graag zou willen weten.

Ik probeer een maat wielen te vinden waarbij ik de originelen spatbord verbreders zou kunnen gebruiken, indien mogelijk.

Het moet natturlijk wel een beetje smoelen

Vandaag hier de afstand gemeten bij een wrangler. De afstand van koplamp rand tot rand spatbord zonder verbreder bedraagt bij deze wrangler 29 cm. Dus om binnen die 40 cm te blijven kan deze wrangler een verbreder hebben die niet meer bedraagt als 11 centimeter. Dat is volgens mij de afmeting van een standaard verbreder.

In sommige velgen staat de ET waarde vermeld. Anders moet je de velg eraf halen. Deze plat leggen en gaan meten hoe ver het hart van de rand verwijderd is. Ik blijf van mening dat een andere velg hier niets aan zal veranderen. En om je verbreder te vervangen voor 1 van 11 a 12 centimeter lijkt mij ook niet de oplossing.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...