Spring naar bijdragen

Koelvloeistof lekkage


Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik heb het volgende probleem , en zou graag weten of iemand ook al eens dit probleem heb gehad en wat te doen .

Het probleem is , koelvloeistof lekkage tussen het blok en de het alu-huis waar de waterpomp aan gemoteerd zit .

Ik ben er nog niet achter waardoor het komt .

Of dat het alu-huis nu gescheurd is of dat de pakking gewoon defekt is .

Het is van de 1 op de andere dag ontstaan .

Heb de dynamo / aircopomp / e.d. verwijderd en daarna het systeem onder druk gezet .

Kon toen niet goed zien of dat de waterpomp lekte of het huis waar die aan vastzit lekte .

Toen de waterpomp gedemonteerd en deze is verders goed , kan ook aan de pakking niet goed zien of er lekkage is geweest .

Het hele alu-huis demonteren is volgens mij nogal een behoorlijke klus omdat ook de krukaspoelie verwijderd moet worden , en daar heb ik geen gereedschap voor .

Nu mijn vraag heeft iemand een tekening of i.d. van dat alu-huis .

Zodat ik kan zien waar die allemaal vastgebout zit en welke lagers e.d. erin zitten .

Iemand ervaring hier in toevallig ????

Groetjes Rinie .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rinie,

Ik heb 2 jaar geleden ook de waterpomp vervangen (ZJ 5.2 V8 1995) en dat is een flinke klus, maar te doen.

Vermoedelijk is de afdichting in de pomp kapot. Dan komt er water uit een klein gaatje in het pomphuis bij de pulley. Dit gebeurde bij mij ook van de ene op de andere dag.

Ik weet niet of je een Haynes manual hebt, maar daar staat het duidelijk in omschreven (hoofdstuk 3-9) hoe te demonteren en monteren.

Ik heb gelijk ook de bypass slang en de leiding naar de kachel vervangen.

Kostte totaal 170,- Euro aan onderdelen bij B&S in Tiel.

Maak wel het aanlegvlak van het pomphuis en het moterblok goed schoon voordat je nieuwe pakking en vloeibare pakking monteerd.

Sinds de vervanging geen druppel koelmiddel meer verloren.

Succes.

Bram

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi , bedankt voor je reaktie.

Bij mij is het niet de waterpomp zelf , maar de cranckcase cover , dat is dat grote aluminium huis die weer aan je motorblok zit .

Bij het bovenste doorlaat gat ( van de voorkant af gezien ) vanaf de waterpomp richting motorblok , lekt het .

Het komt dus tussen die cranckcase en het motorblok uit .

Dus eigenlijk is de vraag heb iemand weleens meegemaakt of gehoord dat die cranckcase gescheurd is .

Ik kan me niet voorstellen namelijk dat de pakking die tussen die cranckcase en het motorblok ineens gaat lekken .

Het lekt niet echt hard , maar onder druk hoor je het een klein beetje sissen en het motorblok is daar echt nat , en lekt het op de grond .

Groetjes Rinie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog ff hier en daar rond zitten neuzen.

Maar zou het dan toch bij de waterpomp vandaan kunnen komen .???

Ik kom er alleen niet helemaal uit , hoe de circulatie nou precies loopt in die waterpomp

Je heb het schoepen wiel wat aangedreven word door de multisnaar of riem .

Maar hoe gaat de circulatie dan door de waterpomp en het motorblok ??

Zou iemand me hierbij kunnen helpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door de schoepen krijg je een koelvloeistof circulatie in het blok.

Deze pompt (dus zuigt en duwt) de vloeistof door de kanaaltjes in het blok , weer door de radiateur (die koelt het weer af) , etc.etc.

Hij zou kunnen lekken op de keering in de waterpomp (langs het asje) , als dat zo is dan moet er nieuwe pomp op.

Hij kan ook lekken via de pakking , dan kun je gewoon de pakking vervangen.

(meestal lekt hij via de keering)

Ook zou je thermostaat huis kunnen lekken , een scheurtje of ook de pakking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gelukkig de lekkage is opgelost .

Was dus toch gewoon de pakking van de waterpomp.

Toch best een aardig klusje .

Maar ben weer heel erg blij dat het voorbij is .

Zulk lekker weer was het nou ook weer niet afgelopen dagen .

Bedankt iedereen voor de tips , en wat blijft het toch een machtig mooi forum .

Helemaal Super

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...