Spring naar bijdragen

geen verlichting voorzijde


sverige
 Share

Recommended Posts

hallo...ik ben nieuw op dit forum en zal me ff voorstellen.

Heet frans en ben 52 j .jong woon in zweden met vrouw kinderen en alle dieren . heb een jeep cherokee uit 95.

Nu het probleem...ik ontdekte dat ik geen dimlicht heb, alleen maar stads licht.

Als ik de hendel aan het stuur naar me toe trek om groot licht aan te zetten dan gaat het wel aan maar gaat uit zodra ik de hendel los laat.( hij klikt niet net als normaal).

Heb de zekeringen gecontroleerd ..zijn oke

heb de lampen gecontroleerd....zijn oke.

Nu heb ik de kabel van de lichtschakelaar naar de lampen doorgemeten ( lees 3-polige stekker die achter aan de lamp gestoken wordt ) ,en nu blijkt dat er geen spanning op staat .alleen als ik grootlicht aan zet(zie boven) dan krijg ik op een van de 3 contacten spanning en op de rest niets.

Waar kan dit aan liggen, en wat kan ik er aan doen?

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper.

Allereerst zou ik kijken naar de zekeringen.( kunnen niet alleen doorbranden,maar ook vuile of slechte verbindingen hebben) Ook zijn er relais voor dit gedeelte van het electrische systeem..Aardingsdraden naar chassis zijn belangrijk.(eventueel doormeten met een multimeter voor slechte contacten).

Als deze zaken goed zijn, kan de hoofdlichtschakelaar de boosdoender zijn.

Dus dat wordt zoeken. Met behulp van jumpdraden kan je het probleem soms gemakkelijk localiseren. Laat het ons weten.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zal niet de eerste zijn met een defecte lichtschakelaar, de symptomen zijn in ieder geval nogal identiek. :P

Hierbij wat eerdere voorvallen..

klik

klik

klik

Symptomen waren bij mij identiek. Bij de XJ gaat de gehele stroom voor het dimlicht via de schakelaar en naarmate deze ouder wordt gaat ie slechter contact maken, wordt warmer en gaat smelten.

Nieuwe monteren is makkelijk en niet eens hoeft het hele dashboard uit elkaar :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker. En het dimgedeelte(ceramische schijf met daarop een variabele weerstandwikkeling )zorgt meestal voor behoorlijke oververhitting!

Ik zet ook altijd de draaiknop op vol, dus geen dimming van de dashboard verlichting. Dan zie tenminste nog wat overdag in een tunnel:bye1:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo, heb mn schakelaar eruit ....was niet zo makkelijk, moest de snelheids meter eruit halen .

De aansluitkabel naar de schakelaar was tekort om hem onder het dashboard uit tehalen. heb hem nu besteld :lol: hadden alleen een orgineel.

Koste maar liefst omgerekend 110 € :whistle:

bedankt iig voor de goede info...nu maar hopen dat het aan de schakelaar ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo . Hopelijk is het nu opgelost. Echter vreemd ,dat je de schakelaar er niet zo eenvoudig uit kon halen. We praten toch over dezelfde? De schakelaar zit toch helemaal links op het dashboard? Ik heb bij mijn '92 het veel eenvoudiger gedaan, onder dashpaneel eraf en je kan erzo bij, met een beetje gefriemel via vanonder. Pinnetje indrukken en de knop van voren eruittrekken. Holle moer vanvoren losdraaien en stekker eraf. Echter zal het bij een '95 wel weer anders gaan.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo . Hopelijk is het nu opgelost. Echter vreemd ,dat je de schakelaar er niet zo eenvoudig uit kon halen. We praten toch over dezelfde? De schakelaar zit toch helemaal links op het dashboard? Ik heb bij mijn '92 het veel eenvoudiger gedaan, onder dashpaneel eraf en je kan erzo bij, met een beetje gefriemel via vanonder. Pinnetje indrukken en de knop van voren eruittrekken. Holle moer vanvoren losdraaien en stekker eraf. Echter zal het bij een '95 wel weer anders gaan.:lol:

hoi wim...nee was niet zo makellijk er zit nl nog een metalen balk tussen het onderste gedeelte van het dashboard en de schakelaar.

De kabelboom die aan de schakelaar zit is net lang genoeg om hem naar links tebrengen tpv de snelheids meter.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...