Spring naar bijdragen

elektrische fan


Recommended Posts

Laurent,

Ik heb de permanent draaiende ven door een elektrische vervangen. Het is er 1 van een Fiat Ducato (van Marktplaats). Het is een dubbele ven waarvan ik er 1 automatisch heb geschakeld en 1 die ik met een schakelaar kan bedienen. Voor de temperatuursensor kun je bij de automaterialenzaak terecht. Je moet dan wel de koelwatertemperatuur weten. In de handel zijn ook t-stukken verkrijchbaar om de sensor in je koelwaterslang te bouwen. Ik heb zelf een t-stuk van aluminium gedraaid.

Het moet elektrisch behoorlijk zwaar worden uitgevoerd (35A zekeringen en bijpassende relais).

Het bevalt mij uitstekend: de ven draait eigenlijk nauwelijks bij gebruik op de weg. Dat moet brandstof schelen. Ik denk dat je het verschil in vermogen niet merkt.

's Winters blaast er geen koude lucht over het blok waardoor het wat sneller op temperatuur kan komen.

groet, Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoek je een electrische fan. kijk dan eens op www.summitracing.com daar heb je de meeste keus. daar heb ik er laatst ook eentje gekocht. van het huismerk summit.

en waar je moet opletten als je ereen koopt.

de dikte van de electrische fan. zeer belangrijk. want die zijn in verschillende diktes. dus eerst ff de afstand opmeten tussen je radiateur en motor. en omrekenen naar inch"

je radiateur opmeten en ook omrekenen naar inch"

en hoe hoger de cfm waarden. des te hoger de toerental van de electrische fan. en hoe beter die koelt

en je kunt kiezen voor een enkele fan of dubbele fan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de reacties iedereen!

de alternators, worden die niet zwaarder belast bij zoveel stroom? de kleinere motoren zoals de mijne dus zouden volgens sommige amerikaanse forums veel vermogen winnen.

Vreet inderdaad stroom maar zeker bij een kleinere motor is het een leuke vermogenswinst.

Summit racing trouwens niet zomaar doen, is onnodig duur. Je kunt zelfs een set van een sloopauto afhalen en bij jezelf opbouwen...ben je 25 euro's of zo kwijt !!:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de komende weken is naar zo'n sloperij gaan dan. ik hou jullie op de hoogte van de effecten :D
als je ereen hebt gevonden. en je gaat het inbouwen. dan is het ook wel handig om ereen handschakelaar bij te monteren. voor als de temperatuur een keer tehoog oploopt of je temperatuursensor werkt niet meer naar behoren. dat je de fan ook handmatig in kunt schakelen. bijvoorbeeld ook voor zwaar terrein of nakoelen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...