Spring naar bijdragen

De binnenkant van een oude o2 sensor


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Ik heb naar aanleiding van deze thread (klik) even een nieuw topic aangemaakt, om maar niet al te veel off-topic te raken.

Ik heb recentelijk mijno2 sensor vervangen, en ik vroeg me toen af of je aan de sensor iets kan zien, zoals je dat aan de bougies kan zien (mokka-kleurig is goed geloof ik, bij bougies)?

Mijn sensor had rode aanslag (corrossie?). Zegt dat iets over de staat van de verbranding, of hebben die sensoren dat altijd zo?

Ik heb nu mijn oude sensor opengemaakt (eindelijk de Dremel eens gebruikt), en hier zijn foto's van de buiten en de binnenkant.

Ik blijf me afvragen of je aan de visuele staat van de o2 sensor iets kan afleiden over de loop van de motor.

sensor nog heel:

o2sensor_heel.jpg

sensor open:

o2sensor_open.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal ook wel oxidatie zijn op de binnenkant van het spruitstuk (roeststof) door condens. Met de verbranding blijft door een zekere luchtvochtigheid toch ook wel vocht meekomen wat samen met die oxidatie neeslaat op de sensor.

i.c.m. hitte brandt het weer in en laat die aanslag achter.

Branderkoppen van onze ovens hebben dezelfde kleur op de lange termijn.

'k Zou me geen zorgen maken. Ooit gaan die dingen ook 's naar de sensorenhemel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij zijn de poriën van die sensor volledig toegeslibt met roodbruine zooi...

Ja, los van de oorzaak, weten we nu dus wel dat het de moeite kan lonen om de sensor af en toe eens te vervangen. De daadwerkelijke sensor blijft misschien wel zijn werk doen, maar als de poriën geen o2 toelaten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben hier dus duidelijk iets uit geleerd...

Ook al functioneert een oude sensor nog, kan het misschien nog beter met een nieuwe...

Precies!

Ik heb vandaag mijn Visco vervangen (eigenlijk heeft JeepEd 'm in record-tijd vervangen en ik heb af en toe iets aangegeven :no:). Ik hoop binnenkort de Visco ook open te zagen, moet alleen nog even kijken hoe en waar... Met mijn Dremel gaat vast niet (mooi) lukken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...