Peter6509 Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Hallo, Nu de auto is goedgekeurd en dus gewogen bij de RDW, werd het tijd de trekhaak te monteren. De trekhaak zelf monteren is geen probleem het aansluiten van de bedrading eigenlijk ook niet. Maar tijdens het monteren kwam ik een connector tegen onder de bumper achter. Na wat metingen kwam ik erachter dat deze voor de trekhaak bedoeld was, echter het stomme is dat het belangrijkste signaal onbreekt "het remlicht". Na wat speurwerk bleek deze blauwe draad een of andere elektric brake draad te zijn een soort elektrische remmen voor op de trailer (aanhanger), echt Ammerikaans. En daar heb je weer een appart kasje voor nodig om deze aan te sturen. Nu snap ik ook wel dat je dit eenvoudig bij de achterlichten kunt lenen, maar ik weet niet of de computer defecte lampen deze extra belasting op prijs steld. Ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die tegen dit zelfde probleem zijn aangelopen. Met vriendlijke groeten, Peter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn... Die "sensor" voor defecte lampen bestaat nl uit niet meer dan een weerstand van 0,2 ohm ofzo, waarover de spanningsval wordt gemeten. Wanneer er 2 lampen van 21W branden, zal er een stroom van 3,5 Amp door de weerstand lopen. Over de weerstand staat dan 0,7 Volt. Wanneer de spanning onder de 0,4 volt zakt, zal de computer melden dat er een lamp stuk is. Maar.. die weerstand wordt ook warm! Om precies te zijn wordt er 2,45 Watt aan warmte in opgewekt! Het vermogen van de weerstand zal berekend zijn op 2 lampen van 21 watt, plus wat extra, zeg een Watt of 5.... Ga je er nu echter 4 stuks lampen ophangen, kan het zijn dat de weerstand het niet overleefd. Want er wordt dan 9,8 Watt opgewekt!! (Waarde stijgt quadratisch) Gevolg: een defecte sensor, en die zullen niet goedkoop zijn.... Misschien kun je het remlichtsignaal voor je trekhaak beter van je remlichtschakelaar bij je rempedaal aftappen, dan ga je zeker op safe! Maar als ik het mis heb, en dat kan maar zo, dan is er vast wel een andere ZJeeper die je advies kan geven... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart Grand Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Hoi, Toen ik 1,5 jaar terug mijnGrand kocht (5.2 V8 1993) en een caravan ging rijden (altijd snachts) kreeg ik na ca. 2 min. een melding (nadat de verlichting was ingeschakeld) dat de achterlichten defect waren, en die waren dan inderdaad allebei uit. De lampjers waren nog heel, de sensor/computermodule die achter het klepje bij het reserve wiel zit heeft waarschijnlijk de achterlichten uitgeschakeld.(beveiliging) Na ca. 5 min. wachten werkten de verlichting weer. ENz.enz...... Op de caravan zaten als gewone achterlichten totaal 6(!) lampjes 3 links 3 rechts. Dit was/is waarschijnlijk teveel geweest voor de computer. Toen 2xlinks en 2x rechts lampjes verwijderd van de sleurhut en alles bleef werken. Dus er zit een automatisch overbelastings beveiliging op. Dus je kan wel aftappen maar zorg er voor dat de aanhanger niet te veel verlichting heeft. Ik weet niet of je er iets aan heb maar ik ben het nu gelukkig kwijt!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter6509 Geplaatst October 11, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Nu als ik het allemaal zo lees lijkt het mij het safest om alle signale behalve van de remlichten te gebruiken van de originele trekhaak connector, en de remlichten af te tappen. En vervolgens alles via stuurrelais te laten lopen en de plus van een harde voeding af te halen en deze te zekeren. Je kunt natuurlijk ook elke functie appart zekeren dat is een stuk selectiever. Leuk zulke snelle reacties!!!! Dat van die defecte lampen computer ken ik ook, en ook de meldingen die je dan krijgt. Mijn vorige auto een Ren25v6 (ik heb hem nog wel 2 stuks) hadden het zelfde gedonder, met de aanhanger geen probleem, maar als je dan de aanhanger had afgekoppeld dan ging de computer middels gesproken boodschappen vertellen welke lampen er allemaal defect waren. Met vriendelijke groeten, Peter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Pfff... als auto's gaan praten, haak ik af hoor... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter6509 Geplaatst October 11, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Nu dwalen we af maar het eerste model in 1984 had al een sprekende boordcomputer je kon destijds kiezen uit een Duitssprekende of engels sprekende computer, ik heb waarschijnlijk de nog enige overgebleven 6 cilinder uit 1984 in nederland volgens de Renault club. Het is echt waar !!! Vanwege die kletsende computer was ik destijds verkocht. En nu weer terug naar de enige echte auto de Jeep Met vriendlijke groeten. Peter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Keej... on-topic dan maar weer... Een relais lijkt me idd een goede keus! Dan kan er niets misgaan! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.