Spring naar bijdragen

pimp my TJ


Recommended Posts

Beste mede Jeepers,

Ik ben sinds 1 week in het bezit van een "DarkGreen" Wrangler Sport 4 liter uit 2000 een TJ dus. Ik wil hem zsm aan gaan pakken want hij is nog geheel standaard. Ik zou graag jullie ervaring & tips willen weten, altijd handig!

Dit is wat ik erop wil gaan zetten:

- 2" Pro Comp lift

- BFGoodridge A/T 32/11.5R15 (met Dick Cepek velgen DC-1 black)

- Voorbumper Bestop HighRock 4x4 + achterbumper idem

- softop Bestop kleur spice (beige/bruin)

Vragen die ik nu al heb :

- ik wil 5 velegen en banden bestellen, en toch een groot reservewiel monteren achterop, enig idee of dit past op de standaard steun en het 3e remlicht kan ik dat handig hoger zetten of past dit nog?

- andere voorbumper montage, geeft dit geen problemen met de airbag?

- maat banden passen (zover ik op internet heb kunnen zien) met de standaard spatbordverbreders?

- verdere aanpassingen echt noodzakelijk? krijg ik rare resonanties etc of valt dat mee?

- kentekenplaatverlichting makkelijk over te zetten?

Er zijn maar weinig bedrijven etc die dat weten, ondanks dat ze wel de spullen verkopen. Gelukkig is er Jeepforum.nl :rolleyes:

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten

DarkGreen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- ik wil 5 velegen en banden bestellen, en toch een groot reservewiel monteren achterop, enig idee of dit past op de standaard steun en het 3e remlicht kan ik dat handig hoger zetten of past dit nog?

Kan waarschijnlijk met andere velgen (en dus andere ET waarde) dat het net past of net niet. Het hangt erom.

Daarnaast is het de vraag of je scharnieren dat gewicht aankunnen, ook dat is een waarschijnlijke nee.

Ik zou het even aankijken en dan gaan denken aan een tire-carrier die op je bumper rust. Dan kun je eventueel later naar weer andere maten banden.

- andere voorbumper montage, geeft dit geen problemen met de airbag?

Nee.

- maat banden passen (zover ik op internet heb kunnen zien) met de standaard spatbordverbreders?

Ja, waarschijnlijk net. Ook dat hangt erom... ook van keuringsstation. ;)

- verdere aanpassingen echt noodzakelijk? krijg ik rare resonanties etc of valt dat mee?

Met een 2"lift zal dat wel meevallen,ik neem aan dat de tussenbak-verlagingsset erbij zit? Hou wel rekening met verdere aanpassingen, sommige TJ's gaan al bij 2" trillen en anderen pas bij 3,5". Niks van te zeggen.

- kentekenplaatverlichting makkelijk over te zetten?

Yup. Draden niet te kort afknippen.

Ik weet niet wat je verder wil gaan doen.. maar alvast de waarschuwing dat je niet de eerste bent die zegt 2" voldoende te vinden om na een jaar toch de overstap wil maken naar 3 of 4" i.v.m. flex etc.

Dus denk nog even na. :rolleyes:

...en nog welkom trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BFGoodridge A/T 32/11.5R15 (met Dick Cepek velgen DC-1 black)

Bandenmaat is prima, iets minder gangbaar maar technisch op de Tj wat mij betreft perfect, je begrijpt nu wel dat ik ze zelf ook er onder had liggen, maar waarom A/T's, persoonlijk zou ik M/T.s nemen om redenen:

  • Prima prestatie off-road, beter als de A/T,s
  • Beperkt geluidsoverlast on-road
  • Grote slijtvastheid, zelf heb ik gedurende 200.000 km met redelijk off-road op de achterwielen gemiddeld 50.000 km gereden en op de voorwielen 65.000 km. De reserveband is eenmalig.

De dick Cepek DC1 Black zie ik absoluut niet zitten:

  • Ik zou kiezen voor een stalen velg zwaar verchroomd, absoluut sterker en kan er toch goed gelikt uitzien
  • vervolgens moet de velg een grote mate van binnenpress hebben, zodat je maximale stuuruitslag verkrijgt op je wielen met een korte draaicirkel voor de jeep, handig op de trial en met het inparkeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan waarschijnlijk met andere velgen (en dus andere ET waarde) dat het net past of net niet. Het hangt erom.

Daarnaast is het de vraag of je scharnieren dat gewicht aankunnen, ook dat is een waarschijnlijke nee.

Ik zou het even aankijken en dan gaan denken aan een tire-carrier die op je bumper rust. Dan kun je eventueel later naar weer andere maten banden.

Ok nou dan zie ik wel of het wel/niet past, en anders maar een bumperrack erop. De nieuwe wrangler heeft flinke grotere wielen en die scharnieren vind ik ook niet echt steviger dan die van de TJ zag ik. Hierbij de maat van de Dick Cepek velgen :

Part # SizeAppx. Wt. Bolt Pattern Backspace Offset Max Load

958421 15X8 22 5-4.5 3.65” -21mm 2,100

Nee.

Das mooi, en scheelt weer aanpassingen.

Ja, waarschijnlijk net. Ook dat hangt erom... ook van keuringsstation. :)

Voorlopig is ie een jaar gekeurd, en anders ff de standaard velgen/banden erop met de keuring :B

Met een 2"lift zal dat wel meevallen,ik neem aan dat de tussenbak-verlagingsset erbij zit? Hou wel rekening met verdere aanpassingen, sommige TJ's gaan al bij 2" trillen en anderen pas bij 3,5". Niks van te zeggen.

Pro Comp geeft geen tussenbakverlaging op, is dit echt noodzakelijk bij 2"? Ik ga voor de K3055 zie site :

http://www.explorerprocomp.com/PDFs/07cat/44-51.pdf

Yup. Draden niet te kort afknippen.

Thanks.

Ik weet niet wat je verder wil gaan doen.. maar alvast de waarschuwing dat je niet de eerste bent die zegt 2" voldoende te vinden om na een jaar toch de overstap wil maken naar 3 of 4" i.v.m. flex etc.

Dus denk nog even na. :B

Mijn gedaanteverwisseling zal vooral voor de looks zijn, en niet voor extreem terrein werk. Ik hou de TJ dan verder ook standaard. Vandaar ook de keuze in A/T, en 2" is vooral om die banden kwijt te kunnen in de wielkast.

...en nog welkom trouwens.

Bedankt, leuk forum en zeker handig voor Jeep rijders onder elkaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reactie voor Dutch Rebel : (ik stoei nog wat met antwoorden op het forum, ben net een nieuwe Jeep rijder ; )- )

A/T's is een keuze omdat ik niet veel ofroad zal rijden maar vooral weg/snelweg. Van de A/T ken ik ook een ervaren rijder die er 100.000 km mee gereden heeft, dus sterk zat lijkt mij. Deze Dick Cepek velgen zijn speciaal gemaakt voor 4x4, er is meer in de markt dan staal/verchroomd. En mede omdat ik toch veel weg/snelweg rijd lijkt me dit een gave keuze. Enne, velgen blijven natuurlijk smaakkeuze...ik vraag me alleen wel af hoe ze passen in de banden en op de wrangler, maar das koffiedik kijken vermoed ik. De maat zou goed moeten zijn.

Bedankt voor je reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn gedaanteverwisseling zal vooral voor de looks zijn, en niet voor extreem terrein werk. Ik hou de TJ dan verder ook standaard. Vandaar ook de keuze in A/T, en 2" is vooral om die banden kwijt te kunnen in de wielkast.

Totdat je weet wat ie allemaal kan.. :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

In opvolging van deze discussie, ben ik al een stuk verder.

De pro-comp lift voor + achterzijde is gedaan, ook de BFGoodridge hangen eronder! En het rijdt geweldig. Op zandafgraving kom ik echt makkelijk overal boven zeg! Beterrr!

Reservewiel achterop past prima! (ik heb 32-11.5 BF) En qua gewicht geen probleem hoor. Je 3e remlicht kan je heel makkelijk verlengen door wat ringen onder de 4 bevestiginsboutjes te zetten.

Nu de bumpers nog.

Groeten DarkGreen!

bewerkt door DarkGreen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik van oom agent niet uit mag steken ben ik nu bezig met de verbreders, ik heb een Onix set 7" gekocht bij 4WD.com. Ziet er wel heel erg netjes uit moet ik zeggen. Mooi gemoffeld zwart plastic. Het past ook prima maar is wel een ontzettend #&@#% priegelwerk! Achterkant zit er nu op na een lange avond. Nu voor nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee kameel,

Thanks, weet ik wat me te wachten staat vanavond :unsure:

Als ik er 1 kan doen vanavond ben ik al blij. Dan morgenavond de andere.

Volgens de inbouwbeschrijving is het ff je knipperlicht afkoppelen, demonteren van binnenwielkuip (heb ik achter ook gedaan dan kan je er beter bij) dan de verbreder eraf (achter moest ik de 2 lastigste boutjes uitboren) glaasje overzetten op de nieuwe, monteren, wielkuip er weer in en klaar. Maar ja....de tijd die je hiervor nodig hebt is meer dan je denkt. Tenminste, als je het net als ik errug netjes wilt hebben. Het zit wel heel strak langs de auto, en ik heb alles netjes en nieuw gemonteerd. Geen gefrutsel dus. Dat voelt beter!

Maar elk uur extra dat je aan je JEEP knutselt is toch geweldig? Haha.

Update volgt na vanavond.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kameel,

Gelukkig had je het mis. In 2,5 uur zijn beide zijden prima gelukt.:wub:

Of het ging lekker doordat ik eerst alle ellende achter al achter de rug had en daardoor ervaren genoeg was voor de voorzijde...

Of een Jeeper laat zich niet kisten en pakt elk klusje met beide handen aan :bye1:

Onix 7" verbreders kan ik iedereen aanraden. 80 euries voor de hele set bij 4WD.com, lang leve de $.

Echter, ga op je gemak zitten, het is ff werk al die kooimoeren en boutjes maar de set past heel erg mooi.

Knipperlicht ook trouwens.

Groeten!

DarkGreen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn TJ is van 2000, dat scheelt weer 3 jaar roest....

Maar moet zeggen dattie van mij erg roestvrij is. De vorige eigenaar had een garage. (en was waarschijnlijk een oud vrouwtje :wub:)

Echter ik had bij elke verbreder 1 kooimoer en boutje die vastgerot zaten, dus zagen/boren/zagen/boren en dat kost wel tijd. Maar het zit echt strak langs de Jeep. Mooi!

Ben helemaal blij dat ik nu met politie achter mij gewoon rustig zit! :bye1:

Jeepgroet!

DarkGreen

hier de foto! : imgp4559nu3.th.jpg

ps 1 nu de reeds binnengekomen Besttop hardrock 4x4 bumpers!

ps 2 de foto zoals hierboven, kan iemand die ook vergroten om te bekijken, of blijft ie altijd zo?

bewerkt door DarkGreen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik zie altijd 3 opties bij imageshack, maar welke moet je nemen.

2 zijn er voor forums, ik pak altijd de eerst voor een forum. zag later dattie wellicht te groot was?!

;)

DarkGreen

De directe link nemen en dan insertimage.png gebruiken. Jeepforum verkleint vanzelf.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, maar er zijn aftermarket dingen die breken als ze een boomje/steentje een 'zoen' geven. :ph34r:

Het was van mij een gok om alles bij 4WD.com te bestellen, maar ik ben tevreden over hun afhandeling en zeker kwaliteit spullen. Het past allemaal erg goed. Weinig echt gezeik van aanpassingen etc. En dat werkt wel fijn. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...