Spring naar bijdragen

bevroren aircoleidingen


Recommended Posts

Hoi allemaal, ik rij in een 5.9 ZJ en ik verbaasde me toen ik na een rit van 1.5 uur thuis kwam en de flashlube wilde bijvullen dat de airco leidingen allemaal bevroren waren, er zat bijna 3 a 4 mm ijs op, nu vraag ik me af is dit normaal ? De airco werkt voor de rest volgens mij ok :bye1:

Bedankt voor de (re)aktie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Sorry dat ik dit topic even terug omhoog kick, maar ik moet hier toch iets belangrijks aan toevoegen:

Zondag ben ik in Tielt gaan offroaden.

mijn temperatuurmeter begon na een tijdje klimmen en dalen naar 120° te gaan.

De A/C knop stond uit, dus de airco mocht in principe geen warmtewisseling vragen.

Toen ik de motorkap opende, zag ik dat gans de zaak bloedheet stond, maar de electrische fan was NIET aan het draaien...

De airco leidingen waren dik bevroren... :P

Ik heb dan de rechterknop van mijn temperatuurconsole op 'OFF' gezet, waardoor de aircoleidingen op 5 seconden tijd terug warm werden en uiteindelijk liep de temperatuur terug naar 100°.

volgens mijn service manual wordt de electrische fan getriggerd door enkele parameters, waaronder snelheid, temperatuur, en ook heel belangrijk: de stand van de A/C knop !

dus als de AC knop niet aanstaat, is er volgens de PCM geen airco vraag en doet hij de fan niet draaien.

Maar toch staat die airco blijkbaar aan want de leidingen waren bevroren !

In terrein bij lage snelheden heb ik echter onvoldoende koeling door de rijwind en krijg je problemen.

Wie heeft dit ook al opgemerkt ? Vraag is dus: waarom werkt de airco wel , ook al heb je de AC knop niet aangezet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het bij de WJ niet ook zo dat de airco - ondanks dat je knop op UIT staat - toch geregeld in- en uitschakeld als je de ventilatie richting raam hebt staan? Dat is bij de ZJ wel het geval en is niet zichtbaar op het display van de airco (geen ijskristalletje).

Bij mijn 5.9 heeft de elektrische fan 2 standen; de eerste (zachtjes) gaat aan zodra je de airco aan hebt staan (maar weer niet bij airco zogenaamd uit en ventilatie op raam) en de tweede gaat pas aan als de motor (te) warm wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey Frans,

Toen wij een keer gingen offroaden met de jeep ging de temperatuurmeter ook omhoog!

Het is een overland uit 2004 maar ik vond dit toch wel apart. We hadden de airco wel gewoon aan maar met de vorige Jeep (1999 Limited) deden we het precies hetzelfde en volgens mij bleef de temperatuur toen wel gewoon normaal...vond dit wel apart omdat je toch verwacht dat de auto er geen probleem mee zou moeten hebben.

Thomas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In terrein bij lage snelheden heb ik echter onvoldoende koeling door de rijwind en krijg je problemen.

Wie heeft dit ook al opgemerkt ? Vraag is dus: waarom werkt de airco wel , ook al heb je de AC knop niet aangezet ?

Ik heb zaterdagnacht ook ondervonden dat ik bij het rijden in terrein (mul zand), niet voldoende koeling heb (tot in 't rood aan toe, als je doorzet). Mijn fan (op de multiriem, niet electrisch) draait wel. De kachel op 30+ graden en de blower op high geeft de motor wat verlichting (de berijders niet overigens).

't is een ZJ, geen WJ, dus de situatie zal anders zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heeft jou ZJ geen electrische tweede fan dan ?

Zou toch niet mogen zijn, dat de motor zo heet loopt.

Ben daar niet gerust in.

Ik ga de volgende keer proberen met de AC knop op 'aan', zodanig dat de electrische fan wèl draait.

Die Pulse width modulated relais technologie zuigt.

Vroeger stond er gewoon een thermoschakelaar op de radiator, en als die te heet werd begon de fan te draaien. Werkte feilloos... tot op de dag dat een ingenieur bij chrysler eens de variabel speed fan wou uitproberen...

Is het bij de WJ niet ook zo dat de airco - ondanks dat je knop op UIT staat - toch geregeld in- en uitschakeld

ja, dat kan idd. kloppen. Heb al vaak opgemerkt, als ik de temp op 19° zet en de airco knop niet, hij toch koele lucht begint te blazen. Waarschijnlijk schakelt het klima-systeem de airco zelf in.

Ik heb ook nog een 'AUTO' stand waarbij hij met de infrarood sensoren de zaak zelf regelt, maar dat is nog grotere zooi...

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heeft jou ZJ geen electrische tweede fan dan ?

Zou toch niet mogen zijn, dat de motor zo heet loopt.

Ben daar niet gerust in.

Nee, ik heb één fan, die via de multiriem (en een visco clutch) aangedreven wordt. Tenzij ik heel erg blind ben, heb ik geen 2e fan.

En ik ben er ook zeker niet gerust op dat de boel zo heet wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Die Pulse width modulated relais technologie zuigt.

Vroeger stond er gewoon een thermoschakelaar op de radiator, en als die te heet werd begon de fan te draaien. Werkte feilloos... tot op de dag dat een ingenieur bij chrysler eens de variabel speed fan wou uitproberen...

:P:lol::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...