Spring naar bijdragen

Geluid Diff bij vrij draaien


Recommended Posts

Hallo Jeepers.

Ik heb al tijden dat ik een raar geluid hoor bij gas los laten.

Het lijkt van de achteras te komen.

Al verschillende keren gezocht, maar nog niet gevonden wat het is.

Nu heb ik vandaag de achterkant maar eens opgekrikt aan twee kanten en de wielen rond gedraaid.

De wielen draaien tegen gesteld, maar dat was ook de bedoeling bij een diff dacht ik.

Ik hoor echter een zacht tikkend of knapperend geluid als ik rond draai.

Zeker als ik kracht zet om de wielen wat vaart te laten maken.

Er zit echter geen noemenswaardige speling op.

Is dit normaal of heb ik een (groot) diff probleem :worshippy:

Als ik de wielen begin te draaien dan wil de aandrijfas heel even maar direct daarna beginnen de wielen in tegengestelde richting te draaien.

Zou het een probleem met de LS kunnen zijn.

Ik heb 2000 KM geleden trouwens de olie vervangen door 95W140 met LS toevoeging.

Daarbij ook het dif visueel geinspecteerd en niets vreemds gezien. Tandjes netjes geen slijpsel in het huis.

Voor en na de verversing precies het zelfde geluid.

Iemand een idee?

Ik hoor het graag.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nog even aan het zoeken geweest op Internet naar foto's van de Dana 44 LS zoals ik zou moeten hebben.

Kan die niet zo goed vinden, wel lees ik regelmatig dat bij een LS diff de wielen de zelfde kant op zouden moeten draaien.

Nu begin ik dus te twijfelen of ik wel een LS diff heb.

Heeft iemand een foto van een Dana 44 LS diff.

Dan kan ik kijken of dit het zelfde is als bij mij.

Weet iemand trouwens wat het effect van de LS toevoeging is op een open diff?

Hopenlijk kan iemand mij verder helpen.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevoeging doet niks als je een open diff hebt. Dus dat maakt iig niet uit.

Waarschijnlijk hoor je in het begin bij het met de hand ronddraaien de tandjes die net even geen olie hebben (zit onderin), bij normaal rijden krijgen ze continue smering. (ik doe maar een gooi.. knarsen kan van alles zijn)

Ik denk dat er met je diff niks mis is, misschien is een kruisje van de aandrijfas aan het einde en hoor je dat?

Misschien (het is lastig) dat geluid bij gas loslaten eens beter omschrijven?

Heb je het ook bij -redelijk- gas geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kameel,

Het geluid is een soort van bonkend geluid.

Voornamelijk als ik gas los laat en erger als ik een bocht naar rechts maak.

Geef ik in de bocht gas dan is het weer weg.

Bij remmen is het ook minder.

Het lijkt er dus op dat als de aandrijving onder spanning staat er geen herrie is en als de spanning er af is er wel bonkende herrie is.

Vreemd hierbij is dat het bij bochten naar rechts erger is dan naar links en rechte weg rijden.

Als ik zwaar beladen ben is het ook erger.

Kruisje heb ik ook wel eens aan zitten denken zeker omdat bij verandering van hoek de herrie minder of meer is.

Kruisje is alleen lastig te testen zonder brug.

Bij visuele inspectie en inspectie op speling zie ik geen vreemde dingen.

Kun je hiermee een beter beeld vormen?

Hoor graag van je.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisje kun je zelf makkelijk controleren.. er mag in principe geen speling zitten op de aandrijfas. Gewoon onder gaan liggen en met enige kracht heen en weer proberen te bewegen.

Maar als het in de bocht erger is, denk ik eerder aan een homokineet?

Misschien wat voor gc rijders te beantwoorden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je yoke van je pignonas niet goed vast zit krijg je ook dat geluid en is het net of je over ribbels in de weg rijd.(als je je gas loslaat.)

Kijk of er speling zit als je je aandrijfas heen en weer beweegt en of het kruisje nog in het midden zit en dat de beugeltjes die het kruisje vast houden vast zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Bedankt voor jullie reacties.

Op de kruisjes zit geen speling.

Als ik de as heen en weer draai dan zit er wel en paar milimeter speling op, maar dat lijkt me normaal bij een tandwiel overbrening.

Dezperado, bedoel je met de Pignonas de as dit van de tussenbak het diff in gaat of zit ik er naast?

Ik zit echter te denken hoe de werking van de aandrijfas is bij in en uitveren.

Als de auto in en uit veert moet de as in en uitschuiven, gaat de as in dit geval naar binnen en naar buiten in de tussenbak en/of in het diff.

Wat ik merk als ik vering naboots is dat er een soort van hoek ontstaat aan de kant van het diff. Misschien dat dit het probleem veroorzaakt?

Ben benieuwd naar jullie reactie.

In ieder geval erg bedankt voor de hulp.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...