bla098 Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 Hoi, Ben niet echt een thread hierover tegengekomen dus stel de vraag alsnog maar even: Wanneer gebruik je de 4x4 (high & low)? Ik heb begrepen dat je deze niet aanzet op verharde ondergrond, doordat het differentieel uitgezet wordt (toch?). Maar wat doe je dan wanneer het wegdek erg nat is of met hevige sneeuwval of regen? Zolang je grip hebt is een gladde weg natuurlijk ook nog een verharde ondergrond, maar kan me voorstellen dat de vierwielaandrijving best handig kan zijn bergopwaarts in oostenrijk.. Meestal zijn die wegen alleen niet echt recht, dus belast je de aandrijving daar dan niet mee? Meteen nog een vraag over sneeuwkettingen; ik heb BFG All Terrain banden (met sneeuwvlokje) erop zitten. Ik heb begrepen dat de kettingen wel verplicht zijn, maar dat het met een 4x4 vrijwel niet nodig is om ze eromheen te leggen. Klopt dit? Alvast bedankt weer! Groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 HOi Lars, Over 4x4 is het heel simpel ; 4x4 part time indien aanwezig alleen op onverhard 4x4 full time kan je altijd gebruiken op alle soorten wegen zoals natte en besneeuwde wegen 4x4 low alleen op onverhard dus alleen geschikt voor in het terrein Indien je op onverhard rijdt zoals zand iod kan je beter 4x4 parttime gebruiken voor het zwaardere werk 4x4 low dit ivm verhitting van je bak Wat sneeuwkettingen betrefd kan ik je niet helpen ik hou nl niet van kou en ga het zeker niet opzoeken;) Groet , Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 ...klopt wel, tenzij lars een command trac heeft, en dan heeft ie geen 'full time 4x4'. In dat geval nooit 4x4 op verharde weg gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 ...klopt wel, tenzij lars een command trac heeft, en dan heeft ie geen 'full time 4x4'.In dat geval nooit 4x4 op verharde weg gebruiken. maar ik ben daar niet mee bekend ..had ik die maar;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst January 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 Hoi, Zojuist maar even gekeken, er zit een sticker achter de zonneklep; het blijkt een command-trac te zijn. Op de jeep site vind ik dit erover; Command-Trac® - Part-Time Four-Wheel Drive Two-wheel drive (2Hi): In this position, the front axle spins freely while power is sent to the rear axle and wheels, which then drives the vehicle. Four-wheel-drive high-range (4Hi): In this position, the transfer case mechanically locks the front and rear driveshafts together, which then rotate at the same speed for maximum traction (this position is designed for temporary use when extra traction is required; only use on slippery or loose surfaces). Dus wanneer ik m de berg af voel glijden even snel die voorwielen erbij schakelen! (dit klinkt vrij onhandig op de een of andere manier... ) Groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 Hoi,Zojuist maar even gekeken, er zit een sticker achter de zonneklep; het blijkt een command-trac te zijn. Op de jeep site vind ik dit erover; Command-Trac® - Part-Time Four-Wheel Drive Two-wheel drive (2Hi): In this position, the front axle spins freely while power is sent to the rear axle and wheels, which then drives the vehicle. Four-wheel-drive high-range (4Hi): In this position, the transfer case mechanically locks the front and rear driveshafts together, which then rotate at the same speed for maximum traction (this position is designed for temporary use when extra traction is required; only use on slippery or loose surfaces). Dus wanneer ik m de berg af voel glijden even snel die voorwielen erbij schakelen! (dit klinkt vrij onhandig op de een of andere manier... ) Groet, Lars NEEEEE nooit op onverhard in 4wd:no: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 NEEEEE nooit op onverhard in 4wd:no: Ik dènk dat je het andersom bedoeld. @Lars Als je 'm van de berg voelt afglijden had je allang in 4WD moeten hebben, maar da's een ander verhaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 ...klopt wel, tenzij lars een command trac heeft, en dan heeft ie geen 'full time 4x4'.In dat geval nooit 4x4 op verharde weg gebruiken. nou ben ik even de weg kwijt:wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 nou ben ik even de weg kwijt:wacko: Geeft niks, je was toch al off-road. Command trac: niet 4x4 op verharde weg. select trac: heeft extra 'full time 4x4', die mag wèl op de verharde weg in die stand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 Geeft niks, je was toch al off-road. Command trac: niet 4x4 op verharde weg. select trac: heeft extra 'full time 4x4', die mag wèl op de verharde weg in die stand. LOL ok nu snap ik het verschil;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst January 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2008 Hier nog één! Maar heb nog even doorgegoogeld; het gaat er dus blijkbaar om dat de 4wd alleen maar aan kan wanneer de wielen kunnen slippen (om het verschil in tractie kwijt te kunnen). Dat vanwege het gelockte differentieel. Jeep en een paar andere bronnen geven aan dat dit enkel het geval is bij hele zware regenval, en ijs op het wegdek. Wanneer de jeep begint te glijden zou hij dus in principe aan kunnen. Ik laat m dus gewoon in 2hi staan, of ik moet een sneeuwstorm tegenkomen. groet Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.