Spring naar bijdragen

Wanneer 4x4?


bla098
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ben niet echt een thread hierover tegengekomen dus stel de vraag alsnog maar even:

Wanneer gebruik je de 4x4 (high & low)? Ik heb begrepen dat je deze niet aanzet op verharde ondergrond, doordat het differentieel uitgezet wordt (toch?). Maar wat doe je dan wanneer het wegdek erg nat is of met hevige sneeuwval of regen? Zolang je grip hebt is een gladde weg natuurlijk ook nog een verharde ondergrond, maar kan me voorstellen dat de vierwielaandrijving best handig kan zijn bergopwaarts in oostenrijk.. Meestal zijn die wegen alleen niet echt recht, dus belast je de aandrijving daar dan niet mee?

Meteen nog een vraag over sneeuwkettingen; ik heb BFG All Terrain banden (met sneeuwvlokje) erop zitten. Ik heb begrepen dat de kettingen wel verplicht zijn, maar dat het met een 4x4 vrijwel niet nodig is om ze eromheen te leggen. Klopt dit?

Alvast bedankt weer!

Groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HOi Lars,

Over 4x4 is het heel simpel ;

4x4 part time indien aanwezig alleen op onverhard

4x4 full time kan je altijd gebruiken op alle soorten wegen zoals natte en besneeuwde wegen

4x4 low alleen op onverhard dus alleen geschikt voor in het terrein

Indien je op onverhard rijdt zoals zand iod kan je beter 4x4 parttime gebruiken voor het zwaardere werk 4x4 low dit ivm verhitting van je bak

Wat sneeuwkettingen betrefd kan ik je niet helpen ik hou nl niet van kou en ga het zeker niet opzoeken;)

:unsure: Groet , Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Zojuist maar even gekeken, er zit een sticker achter de zonneklep; het blijkt een command-trac te zijn. Op de jeep site vind ik dit erover;

Command-Trac® - Part-Time Four-Wheel Drive

Two-wheel drive (2Hi): In this position, the front axle spins freely while power is sent to the rear axle and wheels, which then drives the vehicle.

Four-wheel-drive high-range (4Hi): In this position, the transfer case mechanically locks the front and rear driveshafts together, which then rotate at the same speed for maximum traction (this position is designed for temporary use when extra traction is required; only use on slippery or loose surfaces).

Dus wanneer ik m de berg af voel glijden even snel die voorwielen erbij schakelen! (dit klinkt vrij onhandig op de een of andere manier... :unsure:)

Groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Zojuist maar even gekeken, er zit een sticker achter de zonneklep; het blijkt een command-trac te zijn. Op de jeep site vind ik dit erover;

Command-Trac® - Part-Time Four-Wheel Drive

Two-wheel drive (2Hi): In this position, the front axle spins freely while power is sent to the rear axle and wheels, which then drives the vehicle.

Four-wheel-drive high-range (4Hi): In this position, the transfer case mechanically locks the front and rear driveshafts together, which then rotate at the same speed for maximum traction (this position is designed for temporary use when extra traction is required; only use on slippery or loose surfaces).

Dus wanneer ik m de berg af voel glijden even snel die voorwielen erbij schakelen! (dit klinkt vrij onhandig op de een of andere manier... :D)

Groet, Lars

NEEEEE nooit op onverhard in 4wd:no::unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog één! :unsure:

Maar heb nog even doorgegoogeld; het gaat er dus blijkbaar om dat de 4wd alleen maar aan kan wanneer de wielen kunnen slippen (om het verschil in tractie kwijt te kunnen). Dat vanwege het gelockte differentieel. Jeep en een paar andere bronnen geven aan dat dit enkel het geval is bij hele zware regenval, en ijs op het wegdek. Wanneer de jeep begint te glijden zou hij dus in principe aan kunnen.

Ik laat m dus gewoon in 2hi staan, of ik moet een sneeuwstorm tegenkomen. :D

groet Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...