Spring naar bijdragen

Terug uit Italië


JanW
 Share

Recommended Posts

Vorige week weer teruggekomen na 3 weken Italië met de XJ.

De Jeep heeft eerlijk gezegd geen klap verkeerd gedaan! We waren toch met een flink gewicht op sjouw, want er hing een Fendt caravan van 1.500 kg achter. Uiteindelijk hebben we er 478 liter Euro-95 in moeten gooien en na 2550 km is het verbruik dus 1:5,3 geworden: eigenlijk zo slecht nog niet voor een 4.0-liter met automaat en de airco steeds flink aan. De eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat ik op de Autobanh de cruise-control wel steeds op 100 km/h had ingesteld.

Het olieverbruik was overigens te verwaarlozen: nog geen 0,25 liter motorolie en de olie van de automatische bak heeft volgens mij hetzelfde peil als vóór de vakantie.

Twee opmerkelijke zaken wil ik desalniettemin toch eens aan de verzamelde deskundigen voorleggen.

Op de heenreis was het op een gegeven moment 34 graden in Duitsland. Op de Autobahn Karlsruhe-Stuttgart-Ulm, die overigens flink stijgt en daalt, hield telkens de airco er een tijdje mee op. Na enige tijd begon-ie weer en werd het weer koel....totdat de airco er wéér mee ophield.... Dit proces heeft zich wel een keer of 10 herhaald, de ene keer wat langer en de andere keer wat korter: toen het op een gegeven moment wat landuriger werd, vonden vrouw en kinderen het beter om, gezien de hittegolf die aan de gang was, maar naar een overnachtingscamping op zoek te gaan!

Het gekke is, dat de dag er op, bij de beklimming van zowel de Fernpaß als de Brenner (beiden toch ruim 1200 meter), er eigenlijk op aircogebied niets opmerkelijks gebeurde: het apparaat werkte meestal gewoon, en de paar keer dat-ie er mee ophield, waren het eerder seconden dan minuten. Solo rijdend in warm Italë, hebben we altijd kunnen beschikken over de oude vertrouwde Jeep-koelkast-airconditioning.

Ik heb de indruk dat de airco in zware omstandigheden 'zichzelf' uitschakelt.

In de Jeepmanual heb ik hier eigenlijk niets over kunnen ontdekken (behalve de opmerking 'dat het aanbeveling verdient om bij zware omstandigheden de airco tijdelijk lager te zetten dan wel uit te schakelen').

Klopt mijn indruk van de zelfdenkendheid van de airco??

Vooral op de terugweg (weliswaar in Duitsland toen ongeveer 22 à 24 graden, fors koeler dus als heen) heb ik er eens op zitten letten en het viel mij op dat bij langdurige stijgingen met 100 km/h de airco er mee ophield en zodra we de top van de helling bereikt hadden, het apparaat weer begon te blazen en te koelen.

Een ander vraagje betreft het volgende.

Elke keer als ik het contact aanzet lichten er allerlei lichtjes op: 'check engine', 'brake', 'abs' en 'check gauges'. Deze lichtfabriek gaat vanzelf weer uit zodra de motor gestart is.

Enfin, toen we met het spul de Brenner beklommen vanaf Innsbruck en met het steilste stukje tot aan de tol van de Europabrug bezig waren (maximale snelheid toen in "1" circa 25 km/h), lichtte ineens het lampje 'check gauges' op. Ik voelde overigens geen enkel verschil in trekkracht van de auto. Het lichtje in kwestie bleef aan tot het moment dat ik de combinatie voorbij de tol aan de kant zette en het contact uitzette. Bij de start nadien lichtte het lampje als vanouds weer op en ging direct nà de start weer uit. Tot op heden heb ik het lichtje niet meer onder het rijden aan zien floepen....

Wat kan dit zijn?

Als het wat is, verdient het aandacht of is het te rangschikken onder de 'Jeep-misteries'??

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Sep 5 2004, 12:09

Nice story JanW, het verbruik valt (gezien het gewicht van caravan) zeker mee.

Geen idee wat er met de airco aan de hand is, de mijne doet het gewoon altijd niet dry.gif

Maar ik neem aan dat je verder een fijne vakantie heb gehad.....

Nou nog pics van een XJ in Italie smile.gif <div align="right">

Jazeker Koe.....ik had van te voren een inschatting gemaakt dat 1:4,5 helemaal zo gek niet zou zijn, gezien het feit dat ik solo vaak de 1:6 nog niet haal!

De vakantie was verder tof -lekker weer, aardige camping, lekker eten & drinken. Vooral de wijn kost daar geen drol.... Foto's zal ik z.s.m. verzorgen!

Greetz,

JanW

P.S.

In Italië leek het af-en-toe wel of ze de XJ-Cherokee's destijds bij de boter cadeau gekregen hadden.....zoveel: je zag ze in het straatbeeld zowat méér dan Fiat Stilo's.... Wel allemaal diesels overigens. De enige 4.0-liters waren van Zwitsers, Duitsers of Nederlanders. Ook de ZJ zag je alleen maar met diesels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd een mooi verhaal

Ik kan me iets bij de airco indenken wanneer hij te warm wordt dat hij automatisch uitschakeld,een soort veiligheid.Iets anders zou ik niet weten.

Wat een auto he zo'n XJ,ik ben er mee naar Engeland geweest ook geen krimp gegeven.

Het verbruik is netjes te noemen als je kijkt hoe die heb moet werken.

En zoals DPC al vroeg PICS!!!!! van een XJ in actie.

JEEP(ED)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hi jan

vorige week toen het zo warm was, was ik onderweg naar limburg en kwam in de file op de A2 en had me ventilator aan staan voor een beetje koele lucht (airco moet nog gevult worden) en tot mijn verbazing stopte hij er af en toe mee terwijl ik dan normaal nooit heb gehad mischien toch een sensor of zo iets die niet goed is ?????

Gr Ron (BassmanXJ)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...