Spring naar bijdragen

Versnelingsbak / Tps


Recommended Posts

Hallo allen,

Heb vorige week mijn derde GC (1998) aangeschaft en heb een vraagje over het schakelen.

Deze GC heeft andere schakelmomenten dan de vorige twee die ik heb gehad.Ik moet echt, wil ik tussen de 1500 en 2000 toeren schakelen, mijn gaspedaal helemaal liften.

Nu heb ik al op deze (prima) site zitten zoeken en volgens mij komt dit door de Tps. (throttle position sensor). Weet iemand of deze afgesteld of geprogrammeerd kan worden? Of weet iemand of dit probleem een andere oorzaak kan hebben?

Alvast bedankt,

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nico,

Ik heb ook een GC en heb na een bakwissel exact hetzelfde probleem als jij. De bak is ook niet echt schakelactief onder de 2000 toeren, en met name in zijn twee. Ik wilde dit vanmiddag oplossen door de bakelectronica te laten resetten / afstellen bij de dealer. Helaas had hun diagnose-afstelkast geen kans om de computer te beinvloeden want hij kreeg geen toegang. Maar dat terzijde. De TPS zit op je inlaatspruitstuk en is bedoelt voor het motormanagement en heeft met de bak niets te maken. De throttlecable die vanaf je gas-stangenstelsel naar je bak loopt echter wel. Dit is de kabel, vanaf de voorkant gezien, het eerst zichtbaar is. De afstelling beinvloedt het schakelgedrag omdat hij de "valve" bedient die de drukken in de bak afregelt. De afstelling is vrij eenvoudig. De kabel moet een lichte speling van 1 a 2 mm. hebben. Dat is af te stellen door het witte kapje bij de overgang binnen naar buitenkabel te lichten (twee nokjes), de kabel zelf door veerdruk op te laten stellen en daarna 1 tandje terug te duwen. Als dat het is moet het schakelen beter verlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Ik heb het zelfde probleem als wat Nico beschrijft, alleen dan in de 1e versnelling.

Het is gekomen tijdens de vakantie waar de auto zwaar heeft moeten trekken met een boot erachter door de bergen.

Ook ben ik erachter gekomen dat de atomaat niet meer doorschakeld als ie in de low gear staat.

Zal ook eens naar de afstelling van die kabel kijken en maar hopen dat het wat uitmaakt.

Volgens de dealer is de bak versleten maar dat vind ik te makkelijk gesteld.

Wel heb ik de olie en filter vervangen , het is iets beter geworden maar nog niet 100%.

Emiel, bedankt voor de tip.

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ben ik rijp voor een cursus tellen?:lol:

Alvast bedankt,

Nico

Nope, het is een 4-traps automaat (dus dat klopt) maar de bak is ook voorzien van een 'lock-up' waarbij de converter (vloeistofkoppeling) wordt vastgezet. Het toerental zakt daardoor zo'n 200 tpm en het klinkt/voelt als een extra versnelling :blink:

Bij mijn ZJ's ging kwam de lock-up in actie rond de 80 km/h. Als je gas los laat, komt de lock-up weer vrij.

Greetz,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt; de ZJ heeft een 3-bak met overdrive en lockup. Zodra je de OD knop op je dashboard indrukt (dus het lampje brandt), gebruikt hij de 4e versnelling oftewel de overdrive niet. De lockup werkt nog wel gewoon (maar dan dus bij de 3e versnelling).

Zelf gebruik ik de OD knop zodra ik een auto-ambulance met offroader erop (ca. 2500kg) ga trekken in Belgie/Frankrijk op heuvelachtige snelwegen.

Greetz,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels de kabel afgesteld en hij schakeld weer als vanouds :D.

Ook in de low gear schakeld ie weer.

Ik heb al wel in de gaten dat er hier op dit forum meer informatie te halen valt dan bij de dealer, die wil gelijk alles vervangen of reviseren.

Thanks voor de tip

Gr. Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb inmiddels de throttle cable op de losgehad en zichzelf laten opspannen. Er zit trouwens ook een veer onder de auto bij de versnellingsbak die enige aandacht vereist bij dit probleem.

De auto schakelt nu keurig (bij 1500 rpm) en loopt een stuk rustiger.

Emiel, nogmaals zeer bedankt voor de aanwijzigngen.:yes:

Ik heb nu wel een ander probleempje: bij overgaan van 1 naar 2 schakelt de auto 2 maal achter elkaar.(binnen 3 a 4 seconden. De overige versnellingen gaan keurig en als boter.

Heb ik nu de throttle cable te los staan? Of is dit een ander probleem?

Gr. Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat had ik eerst ook en de kabel weer iets strakker gezet.

Ook heb ik afgelopen week de switch "neutral , safety" vervangen en daarna schakelde de bak nog mooier en vloeiender.

Er lekte wat automaatolie door de sensor , vandaar dat ik hem heb vervangen.

Ook branden mijn achteruitrijlampen nu goed zonder te knipperen wat ze voorheen wel deden en moest dan wat aan de handel rommelen om ze weer aan te krijgen.

Dus door die sensor te vervangen ( 18.90 ex) ,lekt de bak niet meer hij schakelt beter en de achteruitrijlampen branden nu wanneer het moet.

Om de switch te vervangen heb je eigenlijk een pijpsleutel 22 nodig, omdat de switch vlak boven de rand van de bak zit kwam ik er met een gewone dop niet bij , ( had de auto aan 1 kant met 2 wielen op van die oprijbokken staan en er lekte toen geen olie uit het gat als de sensor eruit was ).

Ik heb uiteindelijk de dop een tijdje langs de slijpsteen gehaalt zodat de diameter wat kleiner is geworden en toen ging het net.

Groeten

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Niks te danken, Jan.

Ik kwam er ook door schade en schande achter dat de afstelling van deze kabel redelijk nauw luistert en een verkeerde afstelling behoorlijk bijdraagt aan raar schakelgedrag. In ieder geval weer een goed schakelende Jeep er bij...:lol:

hallo ik ben rene net nieuw hier ik heb het zelfde probleem met mijn gc zj maar hoe moet ik deze kabel af stellen moet de buiten kabel naar achter of naar vooren de mijne schakel erg laat vint ik pas bij 18 hondert toeren in zijn 1 naar 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...